Bab 8

31 1 0
                                    

Suara teriakkan berselang seli dengan tangisan semakin kedengaran.

"Awak tunggu sini kejap, biar saya masuk dalam dulu. Tengok apa yang jadi", Idham memberi arahan. Aku hanya mengangguk. Mataku mengekori langkah Idham. Kulihat Idham berdiri di muka pintu.

Tiba tiba tubuh sasa Idham dipeluk erat oleh seorang perempuan. Itu bukan Ummi. Bukan juga Kak Long Wardina, kakak Idham. Mataku kukecilkan. Kaca mata kubetulkan. Bulat mataku setelah otakku mengecam siapa perempuan itu sebenarnya. Itu Fatin! Kulihat pelukan itu bertambah erat. Riak wajahku mula berubah. Idham mengerling sekilas kearahku seolah meminta aku cuba memahami keadaan dirinya. Namun aku tidak mampu menyembunyikan riak wajahku tika itu. Ummi menghampiri. Fatin mula melepaskan pelukannya. Fatin sedar kehadiran diriku. Aku diberikan jelingan maut lalu dia berlalu pergi. Kedengaran bunyi pintu dihempas. Aku tahu itu Fatin. Aku masih setia berdiri di situ menjinjing beg baju Idham dan menggalas beg bajuku juga. Kedengaran ummi memanggilku. Aku menapak perlahan menuju ke pintu rumah dengan hati yang entah tidak dapat kuceritakan perasaanku. Mukaku cuba aku maniskan semanis mungkin dihadapan ummi.

Aku menyapa ummi lalu kukucup tangan tua itu. "Ummi apa khabar?" "Alhamdulillah macam ni la". "Abah mana Ummi?", Idham bersuara kembali. Matanya sedari tadi meliar melihat kepincangan rumahnya yg disepahkan Fatin. Mataku juga menumpang sama melihat kekacauan yg ditimbulkan Fatin. Dahsyat perempuan itu, sampai terbalik meja dibuatnya, desis hati kecilku."Abah pergi pekan dgn Pak Lang cari barang kenduri yg tak cukup. Syafiq pun ikut sekali", terang ummi. "Abah tak tau la ni Fatin balik?", tanya Idham. Ummi hanya menggeleng. "Ummi kata Fatin tak balik? Kenapa tiba tiba ada, siap mengamuk lagi apa dah jadi ni ummi? Kenapa Fatin menangis meraung raung sampai ke luar dengarnya?", Idham menyoal ummi bertubi tubi, soalannya sama seperti yang bermain difikiranku. Memang benar Ummi mengatakan Fatin tiada tetapi mengapa figuranya adalah yg pertama kulihat sebaik tiba di sini. "Ni kamu berdua dah makan belum?", tanya ummi prihatin. Soalan Idham dibiar sepi. "Tak sempat nak singgah mana ii tadi ummi takut lambat sampai", aku menjawab dgn jujur. "Jom pergi dapur, ada masakan kenduri yang dah siap tu. Kesian anak menantu ummi ni. Perut yang lapar mesti diisi", ujar Ummi dgn senyuman. Ummi masih mampu tersenyum walaupun hatinya luka dengan perbuatan Fatin sebentar tadi. Aku tersenyum, belum lagi aku menjadi isteri Idham yg sah sudah dipanggil anak menantu. Terus lupa aku akan kejadian yg berlaku sebentar tadi. Aku meletakkan beg galasku dan Idham di tepi bilik tetamu sebelum membontoti ummi ke dapur. Benar kata ummi, perut yang kosong perlu diisi, agar manusia dapat berfikir dengan waras.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 03, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Jodoh 281  KMWhere stories live. Discover now