اتسعت اعين الجميع وهم ينظرون ناحية قاسم الذى هب من مقعده بغضب شديد..... لا لا... الى هنا ولن يتحمل... يتحمل مافعلته.... ابتعادها... جفائها... حتى تمردها الغير مناسب لشخصيتها... وكل هذا لانه مقدر لما عانته وما تظنه.... مأساة والدتها عادت لتتجسد فيها... رأت بعينها نفس المشهد وتاريخه المشرف مع النساء جاء كتأكيد له.... تيا له ولنساءه... لو عاد به الزمن ماكان ليفعل كل هذه العلاقات... كان سيسير بجانب الحائط. لا بل سيسير داخله حتى.
قبض على يامن من قميصه قائلاً بغضب:انت ليك عين... تيجى هنا وتقرب كمان منها.... انت رافع كام حبايه.
يامن باستفزاز:شيل ايدك عنى... انا جاى لخطيبتى.
قاسم بعضب مستعر:لاااا.. ده انت رافع الشريط كله.... ايدك اللي لامستها دى انا هقطعهالك.ابتلعت جودى ريقها قائله بتلعثم ولكن تحاول تمثيل القوه:ااايه... ايه ياااكابتن انت.... ششيل ايدك من عليه.. ازاى تكلمه كده.
اشاح قاسم عينه المركزة بغضب على يامن ونظر اليها قائلاً :حافظه الفاتحه.
جوجى ببلاهه:اه.
قاسم بغضب مميت:اقريها على روحك. ثم وجه لكمه شديدة ليامن مكملا:وروحه.ثم انقض عليه يكيل له اللكمات بقوه وغيظ على هذا المتبجح الذى تجرأ وتحداه.. ذهب يخبر زوجته انه خطيبها مستغلاً ماعرفه عن مرضها.
ركض الجميع ياتجاههم وحالوا تخليص يامن من بين يدي ذلك السفاح.
يحيى بصرامه :قاسم... سيبه... الولد هيموت في ايدك.
ولكن قاسم كان مغيب من شدة العضب.
يحيى بقوه:قااااسم... قولت سيبه.
أشار لبعض الخدم والحراس من الخارج بالتقدم لانتشال يامن الشبه فاقد للوعى من امامه. رفع وجهه ونظر باعين محمره لجودى التى حاولت استجماع شتات نفسها. نظرت مها لهم وهى تقرأ الفاتحه حقا وصدقا على روح ابنة خالتها الطيبه.. كانت ونعم الاخت.جودى بتلعثم:ممكن افهم ضربته ليه وبأي حق.
كان سيتحدث بغضب مستعر ولكن قاطعه يحيى بصرامه قائلاً لجودى:استنى انت يا قاسم... ايه اللي حصل ياجودى.
جودى:يامن جه فى البريك وقالى الف سلامه واسف انى ماقدرتش اكون اول واحد معاكى في المستشفى بس انا كنت مسافر.... قولتله ولا يهمك يا يامن واحنا طول عمرنا صحاب واخوات... اتفاجئت بيه بيقولى اخوات ايه... احنا بنحب بعض وانتى اعتفرتيلى بحب من شهرين وانا كنت ماصدقت واتخطبنا على طول وكنا متفقين ننزل بكرا نجيب الدبل.قاسم بحدة :دبل... نعم ياحلوه.
جودى بتأفف:شايق ياعمو.
يحيى بقوه:كملى... ايه اللي خلاكى صدقتيه.
جودى :بصراحة ماكنتش مقتنعه خالص بس هو اكدلى لما اخدنى قابلنا طنط جميله مامته.
قاسم بحده:خدك فين ياعنيا.
جودى بخوف :كافيه... اتقابلنا فى كافيه.
يحيى :وهى اكدتلك كلامه.
جودى :اها.
نوال:بس ياجودى... مش الدكتور قال محدش يحاول يفكرك يالفتره اللي نسياها عشان مايحصلش مضاعفات.
جودى :ااايوه.. صح... بس هما قالولى انهم ماكنوش يعرفوا.
أنت تقرأ
عشق قاسم (مكتمله)
Ficción Generalالمركز الأول في زواج بتاريخ 10/20 المركز الأول في قاسم بتاريخ 10/20 والمركز الثاني في غرام بتاريخ 10/20 تركع تحت قدميه النساء لم يهتز يوما لاحدهن الجميع يتمنى منه نظره انه زير النساء قاسم مهران ماذا ستفعل به هذه الطفله