Dari luar bilik dapat kami dengar bunyi katil dipijak-pijak. Macam ada orang bermain diatasnya diringi hilai tawa. Merinding tubuhku. Ku pegang erat tangan Tina. Kami sudahpun terketar ketakutan.
"Ustaz..." lirihku.
"Takpe." ustaz Shafiq memberi isyarat tangan agar kami bertenang.
Dia menghampiri bilik itu. Baru saja dia ingin memulas tombol, pintu itu terbuka dengan sendirinya.
KREEEEEK...
Perlahan pintu terbuka. Seperti ada yang membukanya dari dalam. Ku lihat keadaan di dalam bilik sangat gelap. Dengan berhati-hati, ustaz Shafiq melangkah masuk ke dalam. Kami turut membontoti langkah ustaz Shafiq dan berdiri di depan pintu bilik Sue.
ZUPPP!
Satu hembusan angin menerpa ke wajah kami beserta bau yang teramat busuk. Tidak dapat aku jelaskan dengan kata-kata. Yang penting, ianya sungguh meloyakan tekak. Barangkali beginilah bau busuk mayat. Serta merta meremang seluruh tubuh apabila kami menjenguk ke dalam bilik.
Di atas katil, ada satu susuk tubuh sedang asyik mengendong seorang bayi sambil bersenandung;
"Hmmmm...mmmmm..mmmmm..." aku tidak tahu lagu apa yang digumamkan tapi ianya kedengaran sungguh menyeramkan.
"Sue..." aku memberanikan diri memanggil Sue. Dia diam. Kepalanya tunduk ke bawah. Tiba-tiba dia menangis.
"Aku berdosa Jiah.. Aku pembunuh! Aku bunuh baby aku..."
"Tak Sue.. Kau bukan pembunuh. Kau cuma tersilap langkah." pujukku.
"Aku ikutkan nafsu. Aku ingat, kalau aku buang baby ni, Daus akan terima aku balik. Tapi dia dah tak pedulikan aku dan cari perempuan lain. Hati aku sakit Jiah.. Sakit!"
"Dia janji macam-macam dekat aku. Semua kemahuan dia aku turutkan. Tapi bila dia dapat tahu aku mengandung, dia panik. Setiap hari dia akan call suruh aku gugurkan kandungan. Dia ugut akan tinggalkan aku kalau aku tak ikut cakap dia. Tapi kalau aku setuju, dia janji dia akan kahwin dengan aku apabila masanya tiba." sambung Sue lagi.
"Aku bodoh Jiah. Aku percayakan dia. Aku ingat dia betul-betul sayangkan aku. Jadi aku buat keputusan untuk gugurkan kandungan. Tapi aku malu nak pergi klinik. Aku cari kat google cara-cara nak gugurkan kandungan dan aku nekad. Malam tu, aku balik awal ke rumah. Aku ambil penyangkut baju besi tu dan.." Sue tidak dapat meneruskan ayatnya. Terhenjut-henjut dia menangis. Aku rasa aku boleh agak apa yang cuba diceritakan. Aku sendiri pernah terdengar mengenai kaedah itu. Terasa nyeri tulangku.
"Sakit sangat. Aku rasa macam nak mati.. Bila aku nampak janin aku jatuh kat lantai, aku rasa menyesal. Aku betul-betul rasa bersalah. Aku dah jadi pembunuh!" esak Sue. Aku dan Tina tidak dapat menyembunyikan rasa hiba. Bersahutan kami menangis mengenangkan nasib Sue.
"Ini semua salah jantan tak guna tu! Sepatutnya dia yang aku bunuh! Kalau bukan sebab dia, mesti baby aku masih hidup. Dia yang sepatutnya mati!!" nada Sue berubah drastik. Riak wajahnya jadi buruk.
"Tina! Jiah! Saya nak kamu pegang Sue. Saya akan mulakan rawatan." arah ustaz Shafiq.
"Hah??" gila! Nak kami pegang Sue? Aku takut!
YOU ARE READING
DAGING PUN SEDAP
Horror"Hmmm..nak masak ape ek? Dalam peti ais ade ayam, ikan, nugget pun okay juga." Aku cuba berdiplomasi dengan diri sendiri. "Daging pun sedap..." Aku tersentak. Tengah aku bermonolog tiba-tiba ada suara halus seperti memberi cadangan untuk aku memasak...