Bab 10

3.2K 235 18
                                    

Seminggu telah berlalu. Qaseh Amani masih belum membuat keputusan. Dia masih tak  dapat memberi apa- apa jawapan lagi. Solat istikarah yang dibuatnya belum diberikan petunjuk lagi.

Ya Allah adakah ini sebagai tanda yang aku memang tidak berjodoh dengan abang form 6  tu sejak dulu lagi ?

Qaseh memandang ke arah langit malam itu. Bintang - bintang berkelipan. Indah sangat. Tenang melihat kelipan - kelipan itu namun hatinya tidaklah setenang itu.

Sejak peminangan tempoh hari, Qaseh dah lama tak terserempak dengan Azrin. Hmmm dengar kata umi , Azrin sekarang tengah ada dekat Kelantan. Ada panggilan ceramah pulak dekat sana. Tak sangka dia dah jadi penceramah yang famous sekarang. Semua orang suka dengan ceramah yang disampaikan olehnya.

" Kan best kalau aku ada kembar...boleh lah aku tukar tempat dengan dia kejap...biar dia aje yang hadap semua ni...hahahaha jahat lah kau ni Qaseh....nak lempar semua masalah kau dekat orang lain..."ngomel Qaseh sendiri.

" Awak ada kembar Qaseh ? "bersuara seseorang dari tembok sebelah.

Qaseh tersentak ! Dia memandang ke arah tembok di sisinya. Aku cakap kuat sangat ke ? Ada Ammar ke kat sebelah ni ?

" Hahaha kenapa awak diam Qaseh ? Terkejut ke saya ada dekat sebelah ni dari tadi lagi ?"kata Ammar sengaja mengusik.

" Errrr tak lah mana ada....awak buat apa dekat luar ?"

" Haha saja ambil angin kejap...ermm awak tak jawab lagi soalan saya...awak ada kembar ke ?"soal Ammar.

" Eh tak lah mana ada... Saya anak perempuan tunggal satu - satunya lah...kenapa ?"jawab Qaseh jujur.

" Oh tak apa lah kalau macam tu...saya saja je tanya..."balas Ammar akhirnya.

Suasana menjadi sunyi seketika.

" Ermmm Qaseh...macam mana awak dah dapat jawapan untuk pinangan abang long saya ke ? "tanya Ammar mendatar.

Qaseh menghembus nafas berat.

" Hmmmm belum.."

" Ohhh...ermmm awak sukakan abang long saya lagi ke ?"soal Ammar.

" Entah lah...tak pasti..."jawab Qaseh lagi.

" Oh ermmm okay...."

Ya Qaseh dah tahu yang Ammar juga dah tahu akan kisah yang berlaku di antara dirinya dengan abang long Ammar itu.

" Ammar..."panggil Qaseh.

" Hmm ? "

" Awak tak nyanyi ke malam ni ?"soal Qaseh tiba-tiba.

" Hahaha tak nak lah....tak ada feel nak nyanyi malam ni...awak lah yang nyanyi pulak...tak pernah saya dengar awak nyanyi..."

Qaseh tersengeh sendiri.

" Saya tak pandai nyanyi lah...dan saya tak suka menyanyi tapi saya suka dengar orang nyanyi hahahaaha....."

Kedengaran Ammar juga tertawa kecil di sebelah. Jujur cakap , Qaseh lebih rapat dengan Ammar sekarang ni sedangkan yang meminang dirinya adalah Qais Azrin.

********

Akhirnya Qais Azrin kembali ke rumahnya setelah selesai semua ceramahnya di Kelantan. Kepulangannya sangat lah bermakna kali ini apabila dia sampai-sampai saja di rumahnya....

" Alhamdulillah....betul ke ni ibu ? "soal Azrin kembali masih tidak percaya.

Kalsom mengangguk.

" Ya betul lah...Qaseh dah terima pinangan tu.."

Syukur Alhamdulillah. Itu saja perkataan yang dapat Azrin ungkapkan sekarang. Akhirnya....Qaseh dapat juga terima dirinya.

Sayangku Ustaz Munajat !Where stories live. Discover now