Dengan berpakaian pengantin, Qaseh Adira mundar mandir. Dia gelisah. Masa untuk berangkat ke masjid telah tiba.
" Aduh apa aku nak buat ni ? "monolog Adira gelisah.
Tiba - tiba kedengaran bunyi pintu bilik diketuk.
Tok ! Tok !
Qaseh Adira memandang ke arah pintu tersebut. Mesti umi yang ketuk ni. Dia nak ajak aku pergi masjid dah lah ni..
Tok ! Tok !
Qaseh Adira tak keruan jadinya. Bunyi ketukan makin bertalu - talu.
" Cik Ad...buka pintu ni..."bisik seseorang di sebalik pintu.
Qaseh Adira tersentak ! Macam aku kenal suara tu....Qaseh Adira terus cepat -cepat membuka pintu bilik.
Buka - buka saja pintu tersebut terpampang dua orang perempuan berjubah dan berniqab. Dengan serta merta mereka masuk ke dalam bilik.
" Yuslinda ? "soal Adira.
Salah seorang dari perempuan berniqab itu melepaskan niqabnya. Jelas lah wajah Yuslinda yang terpampang saat ini.
" Ye saya Cik Ad..."kata Yuslinda.
" Awak buat apa dekat sini ? "
" Saya nak jemput Cik Ad lah..."
" Jemput saya ? Awak dah gila ke ? Saya tak boleh lari ke mana - mana...hari ni perkahwinan Qaseh..."kata Adira selamba tanpa dia sedari masih ada seorang lagi perempuan yang berniqab.
Yuslinda tersenyum kecil jadinya.
" Yelah saya dah jumpa pengganti yang paling sesuai untuk Cik Ad.."kata Yuslinda lalu jari telunjuk diarahkan kepada perempuan berniqab tersebut.
Adira melirih ke arah perempuan tersebut.
" Heh...awak nak suruh si Mika ni menyamar jadi Qaseh pulak ke ? Please jangan buat lawak lah Yuslinda..."
What ? Qaseh Adira ingat yang memakai jubah dan niqab ni mika ? 😂😂 Yelah tengok cara dan ketinggian macam Mika aje...
" Apa cik ? Mika ? "soal Yuslinda terkejut...
Qaseh Adira menoleh ke arah Yuslinda lalu mengangguk laju.
" Ish bukan lah Cik...Ermm Cik tolong lepaskan niqab sekarang..."kata Yuslinda.
Seketika niqab perempuan itu dilepaskan. Qaseh Adira terkedu dan tersentak. Jantungnya berdegup laju. Qaseh ? Qaseh Amani ?
Ye perempuan yang berniqab tu adalah Qaseh Amani yang sebenar. Kelihatannya Qaseh Amani tersenyum manis.
" Hai Qaseh Adira..."sapa Qaseh lalu mendekati Adira secara dekat lagi.
" Bi..la..kau sedar ? "soal Adira gugup.
Qaseh Amani tersenyum lagi.
" Sebulan yang lalu.."
Mata Qaseh Adira berkaca. Ya Allah..syukur alhamdulillah...Engkau dah sedarkan Qaseh Amani semula.
" Sorry Cik Ad sebab kitaorang tak bagitahu awal - awal yang Cik Qaseh dah sedar lama dah..kitaorang saja nak buat surprise ! Hehe..."
" Terima kasih Ad..sebab kau gantikan tempat aku sementara aku tak sedarkan diri...aku tak sangka yang aku ada kembar...Yuslinda dah ceritakan segalanya dekat aku...Kita memang betul - betul seiras.."cerita Qaseh.
Adira mengangguk lalu memeluk Qaseh. Alahaiii jadi jejak kasih pulak dekat sini.
" Aku rindu kau..."luah Adira.
YOU ARE READING
Sayangku Ustaz Munajat !
Romance" Q ? Awak Q kan ? " - Qais Azrin - " Mana dia tahu nama panggilan aku yang dulu tu ? " - Qaseh Amani - Apabila mereka dipertemukan kembali. Si Qais Azrin mulai menyesal akan penghinaan yang dibuat dulu ke atas Qaseh Amani dan akhirnya baru dia se...