Bab 13

2.7K 222 23
                                    

Air orange diteguk rakus. Wuish panas dho mesin rumput pagi - pagi ni. Matahari dah mula terpacak naik.

Qaseh Adira hanya berpeluk tubuh melihat si Mika ni minum air.

Mika. Bodyguard ke 3. Umur 20. Adik - adik dia ni. Alahai. Hahahaha bodyguard paling annoying yang Dato Malek ada setakat ni.

" Lepas ni kau balik...jangan sibuk - sibuk nak datang sini..."arah Adira.

" Alaa Cik tapi saya nak jaga keselamatan Cik...sebab tu lah saya datang sini and menyamar sebagai tukang mesin rumput...kebetulan umi Cik pun sedang  cari tukang mesin rumput..."

Qaseh Adira mencebik lalu menjeling.

" Eh Qaseh dah bagi air dekat Encik Mika ke ? "tegur Azwa yang baru saja keluar membawa air untuk dijamukan kepada Mika.

" Errr yaa.."jawab Adira.

" Ye Puan..anak Puan ni baik lah bagi saya air ... Sedap pulak tu..."puji Mika.

Cehhh ! Saja je puji lebih - lebih.

" Hahahaha...dia memang kalau bancuh air memang sedap..."kata Azwa seronok bercerita tentang Qaseh Amani.

Hmmm umi mesti cerita pasal Qaseh Amani. Bukan aku Qaseh Adira.

" Okay lah...ermm Qaseh nak masuk dulu lah..."kata Adira malas nak berlama - lama di situ. Biar lah si Mika ni berborak dengan umi.

Qaseh Adira melangkah berlalu pergi. Mika hanya memerhati anak Dato Malek tu berlalu.

" Haii Encik Mika..jangan tenung lama - lama...tunang orang tu..."kata Azwa tiba - tiba.

Mika tersedak jadinya.

" Tu..tunang orang ? Anak Puan tu dah bertunang ?"kata Mika agak terkejut. Huish masalah ni. Jimmy tahu tak eh ?

Puan Azwa mengangguk laju.

Qaseh membelek - belek gambar family yang tersedia di ruang tamu. Hmmm semua gambar hanya ada Qaseh Amani. Gambar family pun hanya berlima tapi sepatutnya berenam !

Tak sangka aku ada abang. Handsome - handsome pulak tu. Abang Azfar dengan abang Iqbal.

" Qaseh tengok apa tu ? "sapa seseorang tiba - tiba.

Qaseh Adira sedikit tersentak. Dia menoleh.

" Ehhh along..."jawab Adira gugup.

" Tengok gambar family kita ke ?"kata Uwais Iqbal lalu mendekati Qaseh Adira.

Dia juga menyentuh frame gambar di situ.

" Qaseh tak ingat ke ni gambar masa along convo dulu...."kata Uwais Iqbal.

" Err tak..tak ingat.."jawab Adira.

Yelah memang aku tak ingat lah ! Aku bukan Qaseh yang ada masa tu.

" Hmm tak apa lah...perlahan - lahan Qaseh cuba ingat ea nanti..."kata Uwais Iqbal lalu mengusap kepala Qaseh Adira.

" Errr along...boleh Qaseh tanya something ? "

" Tanya apa ? "

" Ermmm Qaseh memang satu - satunya anak tunggal perempuan dalam keluarga ni ke ?"

Uwais Iqbal sedikit tersentak.

" Errrr ya..Qaseh aje lah anak perempuan yang umi and abi ada..."kata Puan Azwa yang baru masuk.

Qaseh menoleh ke arah Azwa.

" Umi tak nak hilang Qaseh...Qaseh Amani satu - satunya anak perempuan umi..."kata Azwa lalu meraih tangan Qaseh Adira.

Sayangku Ustaz Munajat !Where stories live. Discover now