10- Bunga

74 12 1
                                    

Jungkook memandang wajahnya di cermin apabila siap memakai pakaian lengkap untuk ke sekolah.

Entah kenapa dia rasa malas sangat nak pergi sekolah hari atau mungkin dia malas sebab perkara kelmarin yang terjadi di sekolah.

Jungkook mengeluh. "Hadap je lah semua benda tu nanti." Benda yang dimaksudkan Jungkook itu ialah peminatnya.

Dia meneruni tangga untuk turun sambil memakai jam tangannya. Siap dia memakai jam tangan,matanya teralih ke meja makan.

Hampir jatuh dia dari tangga apabila melihat eomma dan appanya berada di meja makan sedang menikmati sarapan pagi.

'Bila masa eomma dengan appa balik semalam?' Getus hati Jungkook.

Eommanya,Puan Jeon terlihat Jungkook menuruni tangga. "Jungkook! Marilah makan." Kata Puan Jeon. Baru je Jungkook bercadang nak bla je,Puan Jeon nampak pulak.

Tak nak lah eommanya terasa hati pulak dengan dia nanti. Jungkook akur mendengar kata Puan Jeon tadi.

Jungkook melabuhkan punggunya di hadapan eommanya. Appanya sedang sibuk membaca surat khabar online di dalam tablet.

Sunggu kekok atmosfera di meja makan. Jungkook pun rasa panas je. Jungkook menyuapkan sesuap nasi ke dalam mulutnya dengan menggunakan sudu.

"Bila exam?" Tanya Encik Kim membuatkan Jungkook batuk kerana terkejut dengan soalan tiba-tiba dari Encik Kim.

"Minggu lepas." Sebenarnya Jungkook agak terasa hati dengan eomma dan appanya. Ye lah,exam dah minggu lepas baru sekarang nak tanya. Nampak sangat tak prihatin.

"Dapat berapa?" Tanya appanya lagi.

"2 B" Ringkas Jungkook menjawab.

Terus pandangan dialihkan ke arah Jungkook. Dahi Tuan Jeon berkerut.

"Semua A" Peh....bijaknya kau Jungkook.  Lega hati Tuan Jeon apabila mendengar. Baru je nak bebel dekat anak dia tadi.

"Tapi eomma,appa...."

Tuan Jeon dan Puan Jeon memandang Jungkook.

"Ye sayang?" Puan Jeon bertanya.

"Eomma dengan Appa kena pergi mana-mana ke hari ni?" Tanya Jungkook. Tuan dan Puan Jeon memandang antara satu sama lain.

"Appa kena pergi Singapore."

"Eomma kena pergi  China."

Nak nangis je Jungkook ni bila dengar. Dia meletakkan sudunya dengan kasar. Tuan dan Puan Jeon sekali lagi memandang Jungkook.

"Boleh tak eomma dengan appa tak payah pergi? Jungkook tak pernah pun rasa kasih sayang dari Eomma dan Appa. Masa Jungkook kecik,pengasuh yang membesarkan Jungkook. Nasib Jungkook kenal lagi siapa eomma dengan appa,kalau tak--"

"Jungkook!" Tanpa sengaja Tuan Jeon  berdiri dari kerusi dan menampar Jungkook. Puan Jeon juga terkejut dengan tindakan Tuan Jeon.

Tapi apa yang dibalas hanyalah gelak tawa dari Jungkook.

"Ini lah yang akan terjadi kalau kurangnya kasih sayang. Nak berbincang sedikit tak boleh kan? Jungkook pun belajar lah! Kesan-kesan  kurangnya kasih sayang. Pertama,anak akan jadi derhaka. Kedua,menyebabkan masalah disiplin berlaku. Ketiga,akan terjebak dalam masalah sosial. Keempat,Jungkook sedih sangat!" Jungkook berdiri lalu mengambil beg galasnya yang diletakkan di tepi tangga tadi.

*sorry! Terlalu banyak drama*

"Jungkook!" Puan Jeon memanggil Jungkook tapi Jungkook tidak memberikan apa-apa respons. Manakala,Tuan Jeon diam,kesal atas apa yang dilakukannya tadi.

The Ghost Girl JJK FF°Where stories live. Discover now