Sedang asyik Qaiyra dan amy lunch di SOSIAL BREW CAFE, amy bertanya kepada qaiyra.
" eh qaiy, mike tak jadi datang ke.? Aku makan
Nak dekat tiga pinggan dah, tapi sampai sekarang batang hidung dia pon aku tak nampak." Tiba-tiba handfon qaiyra yang berjenama iphone11 pro itu berdering.
Kring.!! Kring.!! Tertera nama dihadapan screen handfon qayira 'BABE💘' dengan pantas qaiyra menjawap panggilan itu. " hello, u kat mane.?" Mike berkata " sorry sayang..sorry sangat-sangt i kena siapkan assigment penting ni. Takpe nanti kita lunch sama-sama okey." Tiba-tiba suara qaiyra berubah " ohh..yeke.? Takpe Next time kita lunch sama-sama" "Okey baby..bye iloveyou mmuahh!💋"
Mike terus meletakkan panggilan dengan perasaan yang menyampah.
Emy bertanya kepada qaiyra. " kau kenapa qaiy.? Tadi bukan main ceria, sekarang monyok pulak. Asal.? " " emm🙄mike tak jadi datang. Sebab dia nak siapkan assigment penting katanya " jawap qaiyra. " ohh..siapkan assigment." Tiba-tiba mata amy beralih ke cermin lut sinar. Dia ternampak kelibat mike dengan seorang perempuan. Dia berkata dalam hati " ceh assigment konon " emy bertanya kepada qaiyra " kau yakin ke mike tu siapkan assigment.?" Tanya amy dengan nada yang sinis. Muka qaiyra terus berubah " asal kau cakap macam tu.? Of course la aku yakin. " qaiyra menjawap dengan yakin. " kalau kau yakin, jom ikut aku." Amy menarik lengan qaiyra dengan kasar. " kau nak bawak aku pergi mana Sakitlah." marah qaiyra pada amy.
Tiba-tiba langkah qaiyra terhenti. Dia melihat seorang lelaki yang amat dikenali. Manakala wajah mike terus berubah menjadi pucat. " ohh ni ke assigment awak.? Hebat sumgguh lakonan awak selama ni.. patutlah jarang keluar dengan saya. Rupanya tengah bahagia dengan perempuan lain." Qaiyra berkata dengan nada yang sedih. Tanpa dia sedar, air mata mula membasahi pipinya yang gebu. " baby, sape perempuan ni.? " perempuan itu bertanya kepada mike. " sayang, i tak tahu sape perempuan ni. Hey! Kawan u ni tak okey ke.? Tiba-tiba datang terus tuduh i " mike bertanya kepada amy. Qaiyra menjawap " u yang tak okey sebenarnya! Sanggup u hancurkan hati i. Hampir 3tahun u dengan i. Apa salah i pada u.!"
.
Vanessa terus mencelah " excuse me, dia ni boyfriend i. Untuk pengetahuan u, kitaorang tak lama lagi akan berkahwin. Dan u dengarkan apa dia cakap.? dia tak kenal u kan." Jelas vanessa kepada qaiyra. Qaiyra terus pandang tepat kearah mike " u mmang tak guna mike! " qaiyra terus menampar pipi mike. Mike memandang qaiyra dengan perasaan yang marah. " Jom baby. biarkan perempuan gila kat sini." Mike terus menarik tangan vanessa lalu meninggalkan qaiyra yang sedang menangis.
" dah la qaiy,, jom kita balik. Malu orang tengok." Amy terus membawa qaiyra ke kereta.
Dalam kereta.
Qaiyra bertanya kepada amy " apa salah aku amy Sampai mike hancurkan hati aku. Aku ingat aku boleh hidup dengan dia selamanya. Tapi tak! Semua lelaki sama.! Aku benci mike! Aku benci lelaki! " qaiyra menggenggam tangannya. " qaiy lupakan pasal mike. Aku yakin, pasti ada yang lebih baik dari mike si jantan tak guna tu " marah amy kepada mike. " no!! Hati aku dah tutup untuk semua lelaki. Dan aku takkan jatuh cinta mana-mana lelaki " jawap qaiyra dengan confident.
Sampai sahaja dirumah, qaiyra terus berjalan menaiki tangga untuk pergi kebiliknya untuk menyenangkan dirinya.
Amy melihat keadaan sahabatnya itu dengan
Penuh rasa benci terhadap mike yang sudah menyakiti hati sahabatnya itu.
Sampai sahaja dibilik qaiyra, qaiyra terbaring diatas katil sambil memejamkan matanya untuk melupakan kejadian di cafe tadi.
" aku harus lupakan dia. Aku akan anggap yang aku tak pernah kenal siapa mike, dan mike tidak pernah wujud dalam dunia ini " kata hati qaiyra. Lalu Qaiyra tidur supaya kesakitan yang dia alami itu lenyap setelah dia bangun nanti.
" u, i nak tanya boleh " tanya vanessa sebelum dia menanyakan soalan pada mike. " tanya lah" Jawap mike sambil matanya tumpu kejalan raya. " emm.. siapa perempuan tu tadi.? U kenal ke.? I tengok cara dia macam dia kenal u. " tanya vanessa setelah sekian lama mereka mendiamkan diri didalam kereta. " huh!. ( mike melepaskan nafas tanda mengeluh ) u, boleh tak jangan tanya soalan ni sekarang. I serabut." Jawap mike dengan nada yang keras.
" sorry.. i takda niat nak buat u makin serabut, tapi, i pelik i tengok cara perempuan tu macam dah lama kenal u. U, jujur please." " kan i dah cakap, i tak kenal perempuan tu sape u faham tak.?! I cuma ada u sayang. I cintakan u. Mungkin perempuan tu ingat i boyfriend dia sebab muka i ade iras-iras dengan muka boyriend dia." Mike coba meyakinkan vanessa.
Bagi mike, qaiyra jauh lebih cantik dari vanessa. Tapi, walaupon qaiyra cantik, mike tetap tak suka cara penampilan qaiyra. Mike suka gadis seperti vanessa. Yang seksi, dan ikut sahaja kemahuan mike. Mike hanya mempergunakan qaiyra. Vanessa tersyum dengan jawapan mike. Dia percaya mike hanya cintakan dia sahaja. " i pon cintakan u sayang " balas vanessa. " u nak balik ke atau u nak ikut i.?" Mike bertanya kepada vanessa. " u nak pergi mana.? I ikut u jelah. Kalau i balik, bosan la. Papa i asyik membebel je rimas i." Vanessa membuat muka menyampah. " yelah u ikut i. i nk pegi jumpa kawan i. Lagipon kalau u ikut, Boleh i kenalkan u pada kawan-kawan i. Biar diorang tahu, yang i ade girlfriend secantik u "
Vanessa tersenyum bahagia mike memuji dirinya.Jam menunjukkan pukul 8:00malam. Bunyi kuali " ktukk.!! Ktang.!! Ktukk.!! Ktang.!! " sehingga mencecah kesunyian dalam rumah sewa amy dan qaiyra. Qaiyra menurun tangga
Sambil membebel. " apahal bising sangat kat dapur tu.? Dia ni masak ke bersilat.? " qaiyra bercakap sendiri. Sampai didapur, qaiyra menyapa amy dibelakang. " hey cik kak, tengah masak ke tengah bersilat.? " " opocot mak kau.! " latah amy sambil mengosok dadanya. " kau ni kan, tak boleh ke kalau bagi salam dulu.? Terkejut aku. Nasib aku tak ketuk kepala kau dengan senduk ni. Haishh." Marah amy kepada qaiyra. " aku bagi salam dekat 10 kali dah. Kau tu tak dengar. Kau masak bunyi sampai kat dalam bilik aku pon dengar. Aku ingat kau tengah bersilat. " sindiri qaiyra. " amboii engkau. Bukan nak tolong aku, mengata aku lagi ada lah. Sekarang ni kau jangan banyak cakap, kau nampak dalam sinki tu.?" Amy menunding jarinya kearah sinki. Qaiyra memaling wajahnya ke sinki " nampak. Ada pinggan, ada cawan, ada sudu. Kenapa.?" " baguslah kalau kau nampak. Kau basuh apa yang ada dalam sinki tu." Arah amy. Qaiyra menurut sahaja perintah sahabatnya itu.
Selesai makan, mereka menonton tv.
Sedang qaiyra menonton tv, amy bersuara.
" eh kau okey tak qaiy.? Maksud aku, kan semalam kau break dengan si mike tu. Harini nampak ceria. Kau dah lupakan dia ke.?" Tanya amy dengan pelik. " bagi aku, mike tu tak wujud dalam dunia ni. Aku anggap yang sebelum ni hanya mimpi aku. Bila aku bangun dari tidur, segalanya sudah lenyap " balas qaiyra dengan yakin. " bagus la kalau macam tu. So Malam esok jom ikut aku." " pergi mana .?" Qaiyra terus memandang amy dengan wajah yang pelik. " kita enjoyyy.." jawap amy sambil mengangkat tangan seperti gaya superman.
" enjoy.? Kat mana.? " tanya qaiyra sambil mengerut kening nya seakan tidak mengerti apa maksud kawannya itu. " kau ikut je aku. So malam esok, aku bagi kau pinjam baju aku. Dan aku akan dandan kau cantik ii malam tu. Okey aku naik bilik dulu. Byee." Amy terus berjalan naik tangga. Langkah amy terhenti dan dia memanggil qaiyra " qaiy, jangan lupa sebelum kau naik tidur, padamkan lampu " "yee nanti aku tutup." Jawap qaira dengan ringkas.
YOU ARE READING
Suamiku paling sweet💯💘
ActionQaiyra adriana seorang anak kepada pemilik syarikat yang terkenal di KL. Dia merupakan anak perempuan tunggal dan dimanjakan oleh orang tuanya. Dato'kamal dan datin rissa selalu memberi apa yang puteri mereka mahukan. Sehingga qaiyra menjadi remaja...