Suamiku paling sweet💯Part 4

359 11 0
                                    

Qaiyra baru sahaja sampai di kolej. Dia segera mematikan enjin kereta lalu keluar dan mengunci kereta myvi milik amy.
Qaiyra segera berlari masuk ke kelas. Dia sudah agak yang dia akan lewat.
Sampai sahaja Qaiyra ke kelasnya, tiba-tiba profesor john tersenyum sinis memandang susuk tubuh di hadapannya.
" qaiyra, awal awak datang.malah awal dari saya." Rakan sekelas hanya tersenyum.
Qaiyra mengaru-garu kepalanya yang tidak gatal coba mencari alasan. " alaa prof, jangan sindir saya. Saya tahu saya datang lewat. saya tak sengaja. Cari parking tadi. Nak jalan ke dewan kuliah ni ambil masa lama sikit."
Profesor john mengeleng kepala apabila mendengar alasan qaiyra. " qaiyra, awak tak ada alasan yang lebih baik ke nak bagi kat saya .? Kalau saya potong markah awak sebab datang lewat, awak setuju.? " tanya profesor john. " alah,prof, janganlah. Saya bukan sengaja datang lewat." Balas qaiyra sambil menundukkan kepalanya . Profesor john melihat reaksi muka qaiyra yang sedikit muram itu dia tak sampai hati mahu potong markah untuk peperiksaan nanti. " baik. Kali ini saya maafkan awak. Dah pergi duduk ke tempat awak." Qaiyra mendongak dan tersenyum. Teknik nya menjadi. " terima kasih prof. Prof memang kacak bergaya hari ini." Puji qaiyra lalu menuju ke tempatnya.
Sekali lagi profesor john mengelengkan kepala melihat telatah qaiyra.
Sedang qaiyra menulis, tiba-tiba ada seorang perempuan sebelahnya menyapa dia.
" My name is jessica . What is your name.?" Sapa perempuan itu. Sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Qaiyra menoleh ke kiri dengan senyum.
" my name is qaiyra adriana. Just call me qaiy." Jawab qaiyra sambil menyambut tangan perempuan itu. " are you muslim.?" Tanya jassica kepada qaiyra. " yess. I'm muslim. You.?" Soal qaiyra kembali. " yess i'm muslim." Jawap jessica sambil senyum. Qaiyra hanya membalas senyuman jessica dan dia sambung menyalin nota yang tertera di white board.
Tidak lama kemudian, Kelas sudah pun habis. qaiyra berjalan menuju ke kereta Tiba-tiba jessica memanggil namanya dari belakang sambil berjalan dengan pantas " qaiy Tunggu.! " qaiyra menoleh kebelakang. " jessica. " " awak mahu pergi mana.? " Tanya jessica dalam berbahasa melayu. " dia fasih dalam bahasa melayu.? "qaiyra berkata dalam hati. " saya mahu ambil kawan saya di rumah. Kenapa jessica.? " tanya qaiyra kembali.
" boleh temankan saya tak.? Saya nak pergi beli baju untuk parents saya di johor." Qaiyra memetik jarinya. " kebetulan, saya jugak mahu pergi mall Beli baju untuk saya. " tanpa buang masa, qaiyra menjemput jessica. Eh masuk lah. Nanti bising pulak kawan saya kat rumah tu." Qaiyra menghidupkan enjin dan berlalu pergi.

15 minit kemudian, mereka pon sudah sampai di depan rumah sewa milik qaiyra dan amy.
" jemputlah masuk. Maaflah rumah kitaorang ni agak kecil. Biasalah duduk berdua je. Duduk la dulu. Saya naik atas kejap nak tengok kawan saya dah siap ke belum."ujar qaiyra sebelum naik atas. Jessica duduk di sofa sambil matanya melihat sekeliling rumah milik qaiyra dan kawannya itu.
Qaiyra mengetuk pintu kamar amy tukk.!! Tukk.!! Tukk.!! " amy, kau dah siap ke belum.? Ni haa aku bawa kawan sekelas aku . Katanya dia nak beli baju untuk parents dia. So dia tumpang naik dengan kita. " tidak lama kemudian, amy membuka pintu biliknya.
" kau cakap apa tadi Kawan sekelas kau.? Nama apa.? Lelaki ke perempuan.? " bertubi-tubi soalan amy kepada qaiyra.
" kalau ye pon jom lah turun dulu. Kesian dia tunggu kat bawah sorang-sorang." Jawap qaiyra. Mereka pon turun.
" jessica, ni kawan serumah saya nama dya amy " qaiyra memperkenalkan amy kepada jessica. Amy menghulur tangan untuk berjabat tangan. " jessica " jessica terus sambut tangn amy untuk berjabat tangan. Tnpa membuang masa, qaiyra pon mengajak mereka keluar.
" memandangkan korang dah kenal satu sama lain, jomlah kita gerak sekarang." " aah'jom " jawab amy. Tanpa buang masa, Mereka pon keluar. " siapa nak drive.? " tanya qaiyra kepada amy. " kau jelah aku malas nak drive." Jawap amy sambil menuju ke pintu kereta sebelah pemandu. Jessica duduk dibelakang, manakala amy duduk di depan tepi drive.
Dalam perjalanan, hampir 2 minit mereka mendiamkan diri, tiba-tiba amy bersuara.
" so kita nak pergi mana dulu.? Makan atau shopping dulu.?" Tanya amy sambil matanya melihat dijalan raya. " apakata kita makan dulu. Sembang-sembang lepas tu baru kita shopping. Jawap qaiyra sambil senyum. " okey. Kalau macam tu kita makan kat SOSIAL BREW CAFE tempat kita selalu lepak tu Nak tak.? " cadang amy.
" macam mana jassica.? Setuju.? " qaiyra bertanya kepada jassica sambil matanya melihat di cermin atas. " okey deal. " jawap jessica ringkas sambil mengangkat ibu jari seperti tanda setuju.
Dalam perjalanan mereka ke sosial brew cafe, tiba-tiba kereta dihadapan qaiyra berhenti secara mengejut membuatkan qaiyra tidak sempat menekan break.
Tiba-tiba dumm.!! qaiyra terlanggar kereta dihadapanya. Wajah qaiyra mengelabah dan panik. " OMG qaiy.! Qaiy.. Apa kau dah buat ni.?" Tanya amy dengan keadaan panik. " aku tak bersalah okey. Dia yang tiba-tiba berhenti mengejut kenapa. " jawap qaiyra membela nasibnya. " asal kau benggap sangat. Dah depan tu trackfik Light memanglah kena berhenti. Sekarang ni kau pergi turun." " kau biar betul amy. Malu la orang tengok nanti. Dah la kat trackfik Light ni ." Jawap qaiyra dengan takut. " kau tengok dia dah turun tu. Pergi lah turun kang dia sound kita depan ni, lagi malu." Amy menolak perlahan bahu qaiyra supaya qaiyra turun dari kereta. " turun lah " Lantas qaiyra turun dari kereta dengan tidak puas hati.
" awak ni memang tak boleh berhenti slow-slow ke.? " marah qaiyra kepada lelaki itu.
" maafkan saya, tapi awak yang langgar kereta saya. Awak tak nampak ke trackfik Light merah kat depan tu.? " jawap lelaki itu. Sememangnya salah qaiyra kerana pandu tidak berhati hati.
" sekarang ni awak nak salahkan saya lah.? Ok macam ni lah, trackfik light memang merah kat depan sana, tapi tak boleh ke kalau awak berhenti slow-slow. Perlu ke bawak laju-laju pastu terus berhenti. Sepatutnya bila awak dah nampak lampu tu merah, awak perlu berhenti slow-slow supaya orang belakang awak boleh slow kan jugak. Harap pakai je smart tapi benggap." Qaiyra terus berlalu pergi masuk kedalam keretanya.
" kau cakap apa dengan mamat tu.? Aku tengok rancak je kau sembang dengan dia." " kepala hotak kau tu sembang. Tak ada maknanya aku nak sembang dengan jantan benggap macam dia tu." Marah qaiyra. Lalu dia memicit hon.
Ponn.!!ponn.!! " buta ke apa mamat ni. lampu dah hijau tunggu apa lagi jalan ahh." Marah qaiyra. Jassica hanya ketawa melihat gelagat qaiyra. " u garang jugak kan qaiy. Dalam dewan, bukan main senyap." Perli jessica sambil ketawa. " dia memang macam ni. Sejak kena break dengan kekasihnya, terus berubah angin. " amy jugak turut ketawakan qaiyra.
" kau ni, kang tak pasal aku patah balik nanti haa." Jawap qaiyra seperti merajok. " alolo aku gurau je qaiy. " pujuk amy sambil cubit lembut pipi qaiyra. Qaiyra hanya membisu.
Jessica, awak tinggal kat mana.? " tanya amy. " saya tinggal tidak jauh dengan kolej kita. Saya duduk rumah makcik saya. " jelasnya lagi. " kalau macam tu, awak tinggal dengan kitaorang lah. Lagipon bilik kitaorang ade kosong." Cadang amy. " betul. Boring lah duduk berdua aje. Lagipon boleh kita jadi kawan rapat. Kan amy? " tnya qaiyra sambil toleh kearah amy " Thanks amy, qaiy. Kerana sudi menumpangkan saya."
" sama sama takda hal lah awak. Lagipon kita satu kolej kan. " jawap qaiyra dengan senyum.

Suamiku paling sweet💯💘Where stories live. Discover now