Pagi itu setelah solat subuh, qaiyra sudah pon bersiap ii untuk pergi joging. Pagi itu, qaiyra sangat cantik dengan memakai pakaian simple. Qaiyra memakai baju t-shirt berwarna merah dengan berlengan panjang, dan berseluar joging. Dia mengambil sweater berwarna hitam lalu diikat pada pinggangnya. Dya mengambil skaf lalu dipakai dan melepaskan rambutnya paras pinggang. Qaiyra menilik wajahnya di depan cermin dan membuat gaya seperti model. " okey kot aku pakai macam ni.? Ke macam over sangat.? " dia menanya sendiri sambil pusing-pusing badannya di hadapan cermin. " hoii." Sergah amy. Bila dia membuka pintu bilik qaiyra dan melihat qaiyra dengan berpakaian seperti mahu pergi joging. " kau nak pergi mana pagi-pagi ni.?" tanya amy lalu menghampiri qaiyra yang sedang memakai lipstick. " joging " ringkas sahaja jawapan qaiyra. " kau biar betik qaiy.? Sebelum ni tak pernah pon aku tengok kau beria-ria nak joging. Asal tiba-tiba hari ni kau nak joging.?" Tanya amy. Dia menghampiri qaiyra lalu meletak tangannya didahi qaiyra. " tak panas pon." Polos amy. " apa kau ni. Salah ke kalau aku nak joging..? Lagipon dah lama aku tak bersenam. " jawap qaiyra. " memang tak salah Tapi aku pelik. Tiba-tiba aje kau ni nak joging." Tiba-tiba amy tersenyum. " dah kenapa pulak kau ni senyum-senyum. Eeeiii dah laa.. tak payah nak pikir bukan-bukan. Aku nak joging sebab aku nak jaga badan. Yang kau tu, tak nak joging ke.? Mana tau jumpa jodoh kau kat taman ke. Kau kan tengah mencari peneman hidup sekarang ni." Sindir qaiyra. Terus senyuman amy mati. " kau jangan nak sindir aku qaiyra. Kang tak pasal-pasal aku merajok dengan kau nanti haa." Jawap amy seperti nada merajok. " hahaha kau ni amy, nyakat aku boleh pulak. Aku nyakat kau, mula la nak merajok lah ape lah. Okeylah aku dah lambat ni. Jom turun." Sebelum turun, qaiyra mengambil aerfhonenya. Qaiyra lebih suka bila dia berjoging sambil melayan lagu.
" qaiyra, awak taknak makan dulu ke.? Saya masak mee goreng ni." Tanya jessica bila dia nampak qaiyra sedang berjalan menuju ke pintu utama. " takpelah jessi, balik nanti saya makan. Lagipon saya tengah nak diet ni." Jawap Qaiyra sambil senyum. " mee goreng jessica masak sedap tau. Rugi kau tak rasa." Celah amy sambil senyum jahatnya. " kau saje kan nak lemahkan iman aku. Aku takkan lemah lah dengan benda remeh ni." Qaiyra bicara dalam hati. " takpelah amy. Iman aku masih kuat. " qaiyra membuat gaya seperti menunjuk bodynya. " aku pergi dulu. Nanti lambat pulak. Assalakualaikum. " ujar qaiyra sebelum melangkah keluar. " waalaikumsalam." Mereka berdua menjawap serentak.15 kemudian qaiyra sampai di taman. Qaiyra berjalan menuju ke tasik. " ada kerusi kosong lah." qaiyra terus berjalan kearah kerusi itu.
" aikk sape punya dompet ni.? Kaya sangat ke sampai dompet pon nak campak sini." qaiyra terus ambil. Baru sahaja qaiyra nak buka dompet itu, tiba-tiba dia terkejut dengan suara yang datang dari belakang. " hoii.!! Miskin sangat ke sampai dompet orang pon nak kebas." qaiyra terus berpaling ke belakang dengan perasaan yang marah. Tiba-tiba " kau.!! " jawap mereka serentak sambil menunding jari kearah masing-masing. " Excuse me kau ni ada budi bahasa tak.? Ke memang kat sekolah dulu cikgu kau tak ajar. " sindir qaiyra. " kau buat ape dengan dompet aku.? Nak mencuri.? " tuduh rayyan tanpa bukti. " untuk pengetahuan kau, aku baru je sampai ke sini. Ak tengok ada kerusi kosong, aku pergi la sebab mmang niat aku, aku nak duduk. Dan bila sampai dekat kerusi ni, aku tengok ada dompet tapi tak bertuan. So aku ambil lah sebab aku nak tengok siapa pemiliknya. Kalau aku tahu kau pemilik dompet ini, sumpah aku tak pegang. Jijik. ! Nah ambil balik dompet buruk kau ni." qaiyra membaling dompet itu ketempat asalnya. Atas kerusi. Qaiyra yang baru sahaja nak pergi meninggalkan tempat itu, tiba-tiba dia terhenti apabila dia terdengar rayyan menyindir dia. " kau ingat kau tu cantik sangat ke.? Makeup setebal 2 inci, macam mak lampir. Kalau dibandingkan mak lampir dengan kau, mak lampir jauh lebih cantik la. " Rayyan membuat muka selamba. Senyum puas. Puas kerana sakitkan hati qaiyra. Muka qaiyra sedikit merah menahan geram. Dia berkata dalam hati " sabar qaiyra sabar. Hanya orang gila sahaja yang boleh layan jantan gila macam tu." Qaiyra tidak berpaling. dia terus berjalan meninggalkan rayyan . " Adakah aku akan menemui perempuan ini lagi.? " hati rayyan berkata. Dia jugak turut pergi meninggalkan tempat itu.
"Arghhhh.!! Tak guna punya jantan!! Kenapa lah dalam banyak-banyak tempat, tempat ini jugak dia jumpa dengan lelaki yang tak betul tu ." Qaiyra baru sahaja sampai di keretanya, dan dia menumbuk steren keretanya dengan kuat untuk melepas perasaan geram yang teramat. Tanpa tunggu lama, qaiyra terus pandu kereta.Sampai sahaja rumah, qaiyra melepaskan kemarahannya dengan menghempas pintu utama dengan kuat. BUMMM.!!!! Jessica dengan amy yang berada dibilik masing-masing terus terkejut dan hempasan pintu itu. Mereka terus menelan air liur GLUPP.!! Masing-masing tidak berani turun kebawah untuk melihat apa yang terjadi.
" tak guna punya jantan.!! Aku benci kau.!!" qaiyra menumbuk sofa untuk melepas kemarahan. Dengar sahaja suara tempikkan itu, jessica dan amy pantas keluar bilik masing-masing. " asal tak hempas pintu tu sampai tercabut pintu." Sindir amy. dia datang menghampiri qaiyra untuk tenangkan sahabatnya itu. " ni pasal apa pulak ni balik-balik terus mengamuk macam pontianak hilang anak." Tanya amy apabila dia nampak qaiyra sedikit tenang. Jessica yang berada ditepi amy tidak berani bersuara. Ini kali pertama dia melihat qaiyra mengamuk dengan begitu sekali. " coba cakap dengan aku apa yang dah berlaku. " pujuk amy setelah dia melihat qaiyra yang sedang bersandar dan meletakkan kepalanya di belakang sofa sambil memejam matanya seperti stress. Jessica bangun untuk pergi kedapur. " awak nak air tak qaiyra.? Saya buatkan okey." lembut sahaja soalan jessica. Tanpa berlengah, Jessica terus pergi ke ruang dapur. " kenapa kau balik awal sangat.? Tak jadi joging ke.?" tanya amy. " tak. Lepas mamat sewel tu datang, terus mood aku tak jadi nak jogging." jawap qaiyra. " mamat sewel mana pulak kau ni.?" soal amy dengan pelik. " mamat sewel yang kita langgar kereta dia kat TrackfitLight haritu." " owhh mamat tu. Kenapa dia buat apa kat kau tadi.?" tanya amy. " kau tahu tak, aku baru sampai sana tadi niat nak duduk di kerusi tu, aku datang kat kerusi tu tiba-tiba ada dompet tanpa pemiliknya. Aku nak buka la sebab aku nak tahu siapa pemiliknya. Pastu mamat tu datang dari belakang, tuduh aku cakap aku nak mencuri duit tu. Tak ke bengang hati aku ni.
Kalau aku tahu dompet tu dia punya, aku biar je. Takpon aku sedekahkan kat orang fakir miskin. " panjang lebar qaiyra menceritakan pada amy tentang kejadian tadi yang cukup buat hati qaiyra panas. " pastu kau balik, kau hempas pintu kuat-kuat. Kau ingat kalau kau hempas pintu tu, hati kau akan baik lah. Nasib pintu tu kuat tau. Kalau rosak, aku tak jamin nak kongsi duit dengan kau untuk beli pintu baru." Marah amy. " alaa aku tak boleh kawal emosi tadi. Lagipon pintu tu elok je kan takde rosak pon kan." Jawap qaiyra. " qaiyra minum air dulu. Ni saya bawak mee goreng untuk awak." Jessica membawa air dengan mee goreng dan menghulur kepada qaiyra. " terima kasih jessi. " ikhlas qaiyra mengucapnya sambil senyum. " sama-sama. Macam mana dengan tadi.? Apa yang awak marah sangat sampai hempas pintu tu.?" Soal jessica yang duduk dihadapan qaiyra. " gaduh dengan mamat yang kita langgar dia haritu kat TrackfitLight " amy tolong menjawap bagi pihak qaiyra yang sedang makan. Jessica hanya menganguk kerana faham.
YOU ARE READING
Suamiku paling sweet💯💘
ActionQaiyra adriana seorang anak kepada pemilik syarikat yang terkenal di KL. Dia merupakan anak perempuan tunggal dan dimanjakan oleh orang tuanya. Dato'kamal dan datin rissa selalu memberi apa yang puteri mereka mahukan. Sehingga qaiyra menjadi remaja...