Suamiku paling sweet💯 part 9

426 11 13
                                    

Qaiyra berjalan menghampiri mama nya " mama, qaiyra nak jalan-jalan kejap." Ujar qaiyra sambil berbisik. " okay. jangan lama-lama sangat tau. " ujar datin rissa.  " okay mama." Tanpa tunggu lama, qaiyra terus meninggalkan datin rissa di butik bersama datin erina. Qaiyra berjalan sambil matanya melihat di screen fon. Laju jari-jemarinya menaip. Tiba-tiba dia terlanggar satu tubuh yang tegap. Fon yang berada di tangannya itu terus terjatuh. " maafkan saya. Saya tak sengaja " Ujar rayyan itu dia terus mengambil fon qaiyra. Rayyan menghulur fon yang berada ditangannya itu kepada qaiyra. Mereka sama-sama pandang. Rayyan hanya menjeling.
Manakala pandangan qaiyra itu agak benci. Qaiyra mengambil fon nya dengan kasar. Baru Selangkah qaiyra berjalan, tiba-tiba terhenti bila dia dengar rayyan bersuara seperti menyindirnya.
" perempuan yang cantik ni memang kebanyakkan sombong dan tak tahu berterima kasih kan. Bukan itu je,, Bahkan taknak mengaku salah." Sindir rayyan walaupon katanya itu seperti lembut. Qaiyra melangkah kebelakang dan berdiri betul- betul dengan rayyan Dia merenung anak mata rayyan dengan perasaan geram dan menyampah. " sorry! " hanya satu perkataan sahaja yang keluar dari mulut qaiyra. Tanpa buang masa, qaiyra terus berlalu pergi meninggalkan rayyan dengan perasaan benci.

" eh rayy pergi mana tadi.? " soal datin erina yang baru sahaja keluar bersama datin rissa dari butik. " tadi rayy jumpa kawan kejap. Ni mummy Keluar tangan kosong je.. cakap nak beli baju tadi. " soal rayyan " mummy tak berkenan la baju dekat butik tu. Dah la tak cantik. Daripada mummy beli kat butik tu, baik mummy tembah je. " jawab datin erina. Rayyan terus ketawa. " eh lupa pulak. Ni kawan mummy waktu sekolah dulu. Datin rissa ." Datin erina perkenalkan kawannya kepada rayyan. " panggil aunty je. Malam ni jemputlah datang rumah. aunty Ada buat makan-makan sikit..yelah sambut anak aunty balik dari UNISA." Pelawa datin rissa " insha allah aunty kalau takda apa-apa halangan, saya datang. " jawap rayyan dengan sopan. " okaylah aunty balik dulu yer. Erina, saya balik dulu yer see you again. " mereka bersalaman dan datin rissa terus berlalu pergi.

" jom la kita balik. Tapi kejap lagi rayy singgah kedai kedai jap taw. Mummy nak belikan hadiah untuk anak kawan mummy tu " ujar datin erina. " mummy ni beria-ria sangat nak beli hadiah untuk anak kawan mummy tu. Habis, anak mummy ni takda hadiah ke.?" Jawab rayyan seperti berjauh hati. " ehh sape cakap anak tunggal mummy takde hadiah.? Lagi besar tau hadiahnya. " jawab datin arina.
" iyelah tu mummy ni " jawab rayyan dengan tersenyum. ( bahagia bila dia jugak akan dapat hadiah )

Didalam kereta, agak 10 minit mereka mendiamkan diri karna tiada topic untuk berbual. tiba-tiba rayyan bertanya tentang anak perempuan kawan mummynya sekadar mahu memecah kesunyiaan.
" mummy, rayy nak tanya boleh.?" Soal rayyan sambil matanya tak lepas melihat jalan raya yang agak sesak. " rayy nak tanya apa.? Macam serius je bunyinya " jawab datin erina yang sedikit pelik. " hahah takdelah mummy. Saje je nak tanya.. yelah bak kata pepatah ' malu bertanya nanti sesat jalan. ' " jawab rayyan sambil tersengih. " hahaha kamu ni ada-ada je. Nak tanya ape tadi " soal datin erina kembali.
" anak kawan mummy tadi tu perempuan ke.? " soal rayyan " haah. Perempuan. nama..emmm apa yaa.. ( keningnya sedikit berkerut coba mengingatkan nama qaiyra ) qaiyra adriana tak silap mummy. Haa yelah nama qaiyra adriana. Baru habis belajar dari UNISA. Kenapa .? Berkenan.?? " soal datina kembali dengan nada mengusik.
" ishh mummy ni.. jumpa pon tak pernah.. macam mana rayyan nak berkenan. Lagipon rayy dah jumpa sorang perempuan ni.. dia pon baru habis belajar jugak rasanya satu kolej dengan rayy kot UNISA. " jelas rayyan
" laa tak cakap kat mummy pon yang rayy dah ada girlfriend. Taknak kenalkan dekat mummy dengan daddy ke.? "
" bukan girlfriend la mummy. Lagipon rayy tak tahu nama dia. Rayy cuma tersempak dengan dia je. " jawab rayy dan terus tersenyum mengingatkan wajah qaiyra di ingatan. Datin erina melihat anaknya tersenyum sorang. " kamu dah kenapa senyum sorang-sorang. Dah angau ke.? Soal datin erina. Rayyan terus tersedar dari tersenyum.
Mukanya merah menahan malu.
" mummy tadi cakap nak singgah kedai kan. " ashraf menukar topic. " haah. Kamu tunggu dalam kereta jelah. Biar mummy keluar sorang. Lagipon kejap je. " ujar datin erina.
" betol ni mummy nak pergi sorang.? Taknak rayy temankan ke.? " jawab rayyan coba untuk meyakinkan datin erina. " iyee mummy pergi sorang. Lagipon tak jauh la. Kedai tu Depan kereta kamu parking jer bukannya jauh mana pon Okaylah mummy pergi dulu." jawab datin erina dan terus keluar dari perut kereta.

" siapa agaknya nama perempuan tu.? Rayyan bertanya dengan sendiri. " ahh biarkan jelah. Yang penting dia cantik. Garang pon tetap cantik. " rayyan mula membayangkan wajah qaiyra semasa di mall tadi. Wajah qaiyra yang garang itu masih di ingatannya. Rayyan tersedar dari lamunan gara-gara datin erina mengetuk pintu kereta.
Tukk.!!! Tukk.!!
Rayyan terus membuka kunci keretanya. Tanpa buang masa, datin erina terus masuk. Dan meletakkan bungkusan itu di belakang.
" hadiah ap tu mummy.? Macam speacial sangat je perempuan tu." Soal rayyan yang masih tidak puas hati dengan sikap mummy nya. Tak pernah-pernah bagi hadiah dekat orang tiba-tiba harini dia beli hadiah untuk kawan mummynya itu semata-mata sambut kepulangan anak perempuan kawannya itu.
" hadiah biasa-biasa je. Dah laa jom balik. Daddy tunggu lama dah tu. "
Rayyan terus start enjin kereta BMW yang berwarna Hitam.

30 minit kemudian, mereka sudah pon sampai dirumah. Qaiyra terus duduk di sofa ruang tamu. Datin rissa melihat wajah qaiyra yang dari tadi seperti menahan geram. " kenapa anak mama ni.? Masam jee muka tu.? " sambil duduk disamping anak perempuannya itu.
" takde apelah mama. Cuma hal kecik je yang terjadi di mall tadi. Qaiyra naik atas dulu ye mama.. nak mandi. " qaiyra terus melangkah pergi. Baru sahaja satu tangga dia melangkah, dia berhenti. " mama, kawan mama yang tadi tu confirm ke nak datang rumah malam ni.? " tanya qaiyra. " confirm. Dia cakap boleh sambut sekali dengan anak lelaki dya tu yang baru balik dari UNISA. " jawab datin rissa
Qaiyra hanya mengangguk dan terus naik tangga. Tiba-tiba langkahnya terhenti dengan matanya terjegil seolah-olah dia ternampak hantu di pertengahan tangga. Laju sahaja qaiyra turun berlari pergi kearah datin rissa yang baru sahaja duduk di sofa.
" apa mama cakap tadi.? Anak kawan mama yang tadi tu baru habis belajar dekat UNISA.?! " sambil memegang bahu datin rissa Seperti tidak percaya bahawa lelaki anak kawan mamanya itu belajar satu kolej denganya. " yelah. Baru habis belajar dari UNISA. Sama macam kamu." Jawab datin rissa dengan wajah yang berkerut. Hairan.
" oh no!! " qaiyra terus berlari naik atas kebiliknya. " dah kenapa anak aku ni. " Soal datin rissa dengan sendiri sambil mengeleng kepalanya.

Pada jam 8:00 malam

" Haa rayy tak siap lagi ke, dah lewat ni." tanya dato' haryzal " mummy, rayy rasa rayy tak dapat ikut mummy dengan daddy dinner kot. Sebab rayy kena jumpa kawan rayy pkul 8:30 malam. Sorry eh mummy daddy " ujar rayyan
" mana boleh macam tu rayy.. rayy kan dah janji nak dinner sama- sama. " ujar datin erina. " yee tapi rayy kena jumpa kawan rayy ni. Nak bincangkan hal bisnes. Lain kali eh mummy" jawab rayyan seperti rasa bersalah. " iyelah. Tapi kamu jangan balik lewat sangat taw. Take care. Mummy pergi dulu. " tanpa menunggu lama, datin erina dan dato' haryzal terus berlalu pergi.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 03, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Suamiku paling sweet💯💘Where stories live. Discover now