Akhirnya sudah tamat peperiksaan akhir untuk pelajar-pelajar University Of South Australia ( UNISA ) kini tibalah pula masa untuk bercuti.
" esok kau bertolak pukul berapa.?" soal amy yang sedang mengemas beg pakaiannya.
" insha allah pukul 9:00 pagi esok. Sebab flat aku pukul 10:00 pagi. Kena gerak awal takut jalan sesak nanti. Kau balik bila amy.?" tanya qaiyra semula. " aku balik lepas kau balik tu. Sebab tiket habis." jawap amy. " kau tak kisah ke aku balik dulu.? Nanti kau balik, siapa temankan kau pergi Aiport.?" soal qaiyra yang agak kerisauan. " alaa kau ni pandai lah aku jaga diri Bukan aku tak biasa pergi sorang-sorang. Lagipon Aiport tu ramai orang. Dont worry lah." ujar amy sambil senyum. Risau sangat sahabatnya itu. " takpe nanti saya dan makcik saya temankan awak pergi Aiport." celah jessica sambil memeluk tubuh.
" betul ke jessi.?" tanya amy dengan ceria. Syukurlah kalau ada orang temankan. Dia bukan takut, tetapi dia perlukan teman untuk dia berbual ketika menunggu. " iye. Lagipon esok makcik saya free." jawap jessica dengan senyum. " Awak taknak balik malaysia ke.?" tanya qalisya. " saya balik malaysia dengan makcik saya. Kebetulan dia mahu pulang ke kampungnya. Saya tumpangkan diorang lah" jawap jessica. "owhh" jawap Qalisya menganguk tanda faham.- Di lapangan terbang -
Qaiyra sedang duduk di kerusi ruang menunggu. Tiba-tiba ada seorang lelaki menyapanya. " hai sorang je ke.?" soal lelaki itu yang sudah berdiri di hadapan qaiyra yang sedang mengelamun. Qaiyra tersedar dari lamunannya kerana terdengar seperti orang menyapanya. Dia mendongak ke atas. " boleh saya duduk.?" tanya lelaki itu sebelum dia duduk disisi qaiyra. " duduklah. Kerusi tu takda orang. " jawap qaiyra acuh tak acuh.
Tanpa berlengah, Lelaki itu terus duduk. " awak sorang je ke.?" tanya lelaki itu sekali lagi setelah soalan dia tidak jawap. " taklah 10 orang. Sorang jelah dah nampak saya duduk sorang." jawap qaiyra dengan nada rimas. Dia agak tidak selesa berbual dengan orang yang tidak dikenali. Entah-entah lelaki ni perompak takpon perogol ya allah mintak jauh lah. " awak jangan risau Saya bukan orang jahat. " jawap lelaki itu dengan senyuman. seperti dia baca apa yang qaiyra fikirkan. Muka qaiyra sedikit terkejut. " dia boleh baca fikiran aku ke.? " tanya qaiyra dalam hati. " BTW, nama saya ashraf." lelaki itu menghulur tangan seperti mahu salam. " qaiyra " qaiyra tidak sambut salam lelaki itu. Lelaki itu terus menurunkan tangannya. Malu. " okeylah saya pergi dulu. Nanti terlepas flight" ujar qaiyra dan terus bangun mencapai beg bagasi. " awak nak pergi mana.?" tanya lelaki itu. " Balik " sepatah sahaja jawapan qaiyra. " awak baru habis belajar ke.?" tanya lelaki itu lagi.
" yaa. Okeylah assalamualaikum." qaiyra terus pergi dengan tergesa-gesa. " walaikumsalam." jawap lelaki itu perlahan sambil melihat qaiyra berjalan sehingga hilang pandangan. " Cantikk." pujinya dalam hati terus bibirnya mengukir senyuman.Di dalam flight qaiyra mencari kerusinya yang bernombor 45. Tidak lama kemudian, dia sudah pon jumpa. " excuse me, ini kerusi saya" qaiyra bercakap dengan seorang lelaki yang sedang membaca buku majalah. Lelaki itu tersedar seperti ada sorang yang bercakap denganya. Lelaki itu menutup buku majalah dan dia pandang kearah perempuan itu.
Mereka terkejut dengan biji matanya terbeliak. " Kau lagi " ujar qaiyra sedikit bengang. Qaiyra terus duduk tepi lelaki itu. " boleh tak kau tukar flight lain, sakit lah mata aku kalau asyik jumpa kau." Jawap lelaki itu. " hello, suka hati aku lah nak naik flight mana. Kalau kau sakit mata tengok aku, apa kata kau je pergi tukar flight lain.kau ingat aku nak sangat ke tengok muka kau. ? Aku bukan setakat sakit mata tengok kau, tengok bayangan kau pon aku tak lalu." Qaiyra membuat gaya sepeti mahu muntah. " kau memang kurang ajar kan. " marah Lelaki itu. " siapa yang kurang ajar sekarang ni. Kau ke aku.? " jawap qaiyra dengan memandang mata lelaki itu. Lelaki itu pandang qaiyra dengan pandangan yang tajam dan tidak puas hati. Qaiyra pantas mengalih pandangan nya kearah lain. Tak kuat untuk pandang muka lelaki itu. " Handsome. " kata dalam hati. " tahu pon takut. Jangan nak tunjuk berani sangat kalau pandang mata aku pon kau kalah. " jawap lelaki itu dengan nada yang sinis. Qaiyra membalas jelingan yang agak kejam. Lelaki itu terus senyum tanda kemenangan.
" please pay attention" mendengar arahan dari pramugari itu, mereka berdua terus pandang kehadapan.
" Tuan-tuan dan puan-puan, untuk keselamatan anda, kami akan menunjukkan cara-cara menggunakan peralatan keselamatan di dalam pesawat ini. Sila tumpukan perhatian kepada anak-anak kapal di hadapan kabin anda.Ini tali keledar anda, untuk memasangkannya, masukkan hujung logam ini ke dalam kepala tali keledar dan tarik hujung ikatan tali keledar untuk mengetatkannya. Untuk membukanya, lepaskan pelekup logam pada tali keledar anda.
Jika corong oksigen seperti ini terkeluar dari unit di atas, serta-merta tarik corong tersebut, sengkupkan corong pada hidung dan mulut anda, pasangkan pengikat kepala dan bernafaslah seperti biasa. Anda mesti memakai corong terlebih dahulu sebelum membantu mereka yang dibawah jagaan anda.
Jaket keselamatan ada di bawah tempat duduk anda. Untuk menggunakannya, sarungkan dari kepala seperti ini, sambungkan klip ini, dan tarik pita ini hingga ketat. Ketika di pintu pesawat, gelembungkan separuh jaket keselamatan dengan menyentap penarik sebelah kiri sahaja. Selepas meninggalkan pesawat, mengelembungkan sepenuhnya dengan menyentap penarik sebelah kanan. Jika perlu, tiup dua corong ini untuk menambah angin. Lampu ini akan menyala apabila di dalam air dan tiup wisel ini untuk menarik perhatian.
Tuan-tuan dan puan-puan sila beri perhatian kepada pintu-pintu kecemasan yang berdekatan dengan anda. Jika dikehendaki keluar dalam kecemasan, sila tinggalkan barang-barang anda dan jika terdapat asap, sila tunduk dan anda dikehendaki menggunakan lampu diatas lantai sebagai panduan ke pintu yang terdekat. Risalah keselamatan ini terdapat di dalam saku tempat duduk di hadapan anda. Sila baca dengan teliti. Untuk makluman anda, penerbangan ini adalah dilarang merokok dan merokok di dalam tandas akan mengaktifkan penggera asap. Terima kasih di atas perhatian tuan-tuan dan puan-puan. " setelah pramugari menunjukkan caranya, qaiyra dan rayyan memasang taling keselamatan masing-masing.
Qaiyra dari tadi hanya tekun membaca majalah sambil mendengar lagu dengan mengunakan aerfhone. Rayyan dari tadi dia mengunyah gula-gula getah yang dia beli dari Aiport. Dia bosan dan tak tahu nak buat apa. Dia melihat qaiyra begitu khusyuk membaca majalah. Tiba-tiba dia mendapat satu ideal jahat untuk kenakan qaiyra. Kebetulan qaiyra bangun betulkan bajunya, rayyan terus letak gula-gula getah dikerusi qaiyra. Qaiyra pelik dengan rayyan yang dari tadi senyum sorang diri.
" dah kenapa mamat sewel ni gila agaknya. " gestu dalam hati. Tiba-tiba qaiyra merasa perutnya sakit dan ingin membuang hajat. Dia pantas bangun dari kerusi. Tiba-tiba dia merasa ada sesuatu yang tidak kena pada seluarnya qaiyra terus pegang hampir meletop muka qaiyra menahan marah. Qaiyra duduk kerana takut orang lain pandangnya. " dah sah-sah ini kerja lelaki ini. Tak guna punya jantan." marah qaiyra dalam hati. Dia toleh kearah rayyan yang sedang mendengar lagu dengan mengunakan headphone langsung tidak menunjukkan perasaan bersalah. Qaiyra bengang. Lantas dia menampar lengan lelaki itu. Lelaki itu pandang qaiyra dengan muka acah-acah marah. Rayyan pantas membuang headphone " apahal kau tampar aku.?" tanya lelaki itu dengan muka tidak bersalah. Dalam hati " yess.! Dia marah ." dan bermula la peperangan mereka. " kau tanya apahal.? Kau tu apahal cari pasal dengan aku. Kau kan yang letak gula-gula getah kat kerusi aku kan.?" tanya qaiyra sambil menunding jari kearah muka rayyan. Rayyan tepis. " kau ada bukti ke yang aku buat.?" jawap rayyan dan terus ambil headphone kembali. Qaiyra pandang rayyan dengan penuh perasaan benci. Benci kerana sikap rayyan yang suka menyakitkan hati dia.
" aku nak buang sekarang gula-gula getah ni kat kerusi aku. Kalau tidak aku laporkan kepada pramugara yang kau dah rosakkan harta benda awam." ugut qaiyra. Dia pasti kali ini dia menang. Rayyan tidak hiraukan dengan ugutan qaiyra. Dia menikmati lagu sambil mengoyangkan kepalanya sedikit. Qaiyra geram. Qaiyra terus rampas headphone dari rayyan. " bagi balik headphone aku. " rayyan menghulur tangan. " kau nak ni.?" qaiyra menunjukan headphone dihadapan rayyan. Qaiyra senyum jahat tiba-tiba prakkkk.!!! Rayyan terkejut Headphone miliknya itu patah dua. " nah ambil lah." qaiyra meletakkan headphone itu di atas riba rayyan. Qaiyra senyum puas. " puas hati aku. Kau Salah orang nak cari pasal dengan aku " kata qaiyra dalam hati. Rayyan pandang qaiyra dengan penuh perasaan marah. " aku nak kau gantikan headphone aku. Kalau tak, " belom sempat rayyan habiskan kata-kata, rayyan tiba-tiba pramugara datang. " this woman is your wife.?"
Pramugara bertanya kepada rayyan.
" tak. Saya bukan..." belum sempat qaiyra habiskan kata-kata rayyan terus menyampuk. " yess this is my wife. Sayang, sayang penat ke.? Meh Sini sandar kat bahu abang." ujar rayyan dan terus meletakkan kepala qaiyra di bahunya. Muka qaiyra merah menahan malu dan marah " sayang.? Abang.? Gilaa.!! Sah lelaki ini gila.!! " bentak qaiyra dalam hati" Well .. your wife is pretty. Emm honeymoon right? " tanya pramugara lelaki itu dengan segaris senyuman. " No. we just came back from our honeymoon " jawap rayyan sambil mengosok rambut qaiyra seperti pasangan suami isteri yang sah. " owh.. Btw semoga korang bahagia." ujar pramugara itu sebelum pergi. Rayyan melihat pramugara itu sehingga hilang dari pandangannya. Qaiyra pantas menumbuk dada bidang rayyan. " dasar jantan miang! Gatal! Aku benci kau.! " qaiyra pantas bangun dan pergi ke tandas. " hahaha suka la tu sandar kat bahu aku sebab tu lari " kata rayyan perlahan dia tersenyum bahagia.
YOU ARE READING
Suamiku paling sweet💯💘
AçãoQaiyra adriana seorang anak kepada pemilik syarikat yang terkenal di KL. Dia merupakan anak perempuan tunggal dan dimanjakan oleh orang tuanya. Dato'kamal dan datin rissa selalu memberi apa yang puteri mereka mahukan. Sehingga qaiyra menjadi remaja...