Rozhodnutí

23 4 12
                                    

„Váš čaj, pane," ozvalo se nečekaně ode dveří a Michal sebou polekaně trhl.

„Černý, cejlonský. Přeji upřímnou soustrast." Tajemník bez dalšího vysvětlení položil podnos s čajem na stolek a měl se k odchodu.

„Co? Proč?" vysoukal ze sebe vylekaně Michal.

„Vaše sestra, pane," vysvětlil tajemník a významně se podíval směrem k hodinám. „Ta svíčka patřila jí."

V Michalovi by se v té chvíli krve nedořezal. Ucítil závan ledového vzduchu. Z pootevřeného okna vedoucího na hřbitov bylo slyšet hlasy.

„Zatím žádné slzy? Také proč. Život za život, tak to má být." Michal je poslouchal a jeho svědomí se snažilo najít omluvu, pro to, co udělal. Chtěl zachránit Lucii, nemohl vědět, že to byla svíčka jeho sestry.

„Kdyby to byla svíčka někoho jiného, bylo by to v pořádku?" zeptal se tajemník nečekaně. Michalovi se udělalo nevolno a musel se posadil. Znovu se mu zatočila hlava, zavřel oči a podivná melodie znějící celou tu dobu skončila uprostřed taktu.

...

„Váš čaj, pane," uslyšel ode dveří. Tajemníkovo oznámení ho zmátlo, čaj už přece donesl, a přece tu znovu stál ve dveřích s horkým čajem.

„Je snad něco v nepořádku?" otázal se tajemník a položil podnos s čajem na stolek, kde již jeden šálek měl stát.

„Já jsem. Vy, přece..."Michalovi se zadrhl hlas, protože jeho pohled padl na svíčky u hodin. Nebylo tam ani stopy po tom, co před chvílí udělal. Svíčka Lucie i jeho sestry stály přesně tam, kde byly původně.

V hrobovém tichu bylo slyšet, jak se zabouchly venkovní dveře.

„Paní přišla, půjdu vás ohlásit," oznámil tajemník stručně a odešel. Michal to nechápal. „Že bych byl usnul?" ptal se sám sebe. Bylo to jediné rozumné vysvětlení. Pocit viny sice zmizel, ale vědomí, že Lucii moc času nezbývá, jen prohloubilo jeho smutek.

Jedinou jeho nadějí bylo, že se smiluje ta, u níž by to člověk očekával nejmíň. Už na něj čekala v hale s neproniknutelným výrazem ve tváři. 

„Jednou jsi mi pomohl a svou odměnu jsi dostal."

Michal věděl, že má pravdu, ale nehodlal se jen tak vzdát. Byl rozhodnutý udělat cokoli. Vzpomněl si na tajemné hlasy. Život za život. A pokud to tak muselo být, byl odhodlaný nabídnou ten svůj.

„Ušlechtilý návrh, ale hloupý. Nejsem sběratelka duší. V knize osudu je psáno, že její život končí. Není to má vůle, já jen vykonám, co musí být. Se svou žádostí se musíš obrátit jinam. Edwine." Smrt oslovila tajemníka mlčky stojícího u dveří, ten se mírně uklonil a odešel.

„Kam? Za kým mám jít?" ptal se Michal nešťastně.

„Prozatím nikam," zněla odpověď. V té chvíli se tajemník vrátil a cosi Smrti tiše zašeptal a ona přikývla.

„Mám pro tebe takový návrh. Dobře ho zvaž, než mi odpovíš. Dostal jsi ode mne kouzelnou mast, vyměň ji za její život."

Michal se už, nadechoval k odpovědi, když se k němu tajemník obrátil a řekl: „Přemýšlejte, pane. Dostal jste veliký dar a chcete ho zahodit? Vím, chcete mi oponovat, že to přece děláte pro záchranu své dívky. Pomyslel jste však na ty, pro které znamenáte naději, mnohdy jedinou kterou mají. Tím, co řeknete rozhodujete nejen o svém vlastním osudu, ale i o jejich. Omnia vincit amor. Vím, říká se to, ale lidská láska bývá nestálá. Teď jste úspěšný, ale co pak. Brzy nebudete mít nic, jako na začátku. Myslíte si, že jí to bude stačit? Jste si jist, že vám neuteče za jiným?"

Tajemníkova slova na chvíli zviklala Michalovu jistotu, ale to, co cítil k Lucii bylo natolik silné, že nemohl odpovědět jinak než: „Přijímám." Z kapsy vytáhl kouzelnou mast a položil ji na stolek vedle krbu. Smrt se mírně usmála a kývla na znamení, že dohoda je uzavřena. „Můžeš jít. Přeji vám oběma hodně štěstí."

Michal neváhal ani chvíli a namířil si to rovnou do nemocnice, aby Lucii oznámil tu šťastnou novinu.


Jelikož je to pohádka, předpokládejme, že toto je šťastný konec a tajemníkovy obavy se nevyplnily. 

Existovala ještě jedna verze, kterou zde pro zajímavost uvádím. Vznikla při divadelní improvizaci, ale nakonec jsme se rozhodli pro optimističtější možnost.  Po tajemníkově oznámení, že Michalova sestra zemřela, se hlavní hrdina zamyslel a řekl:  „Vážně? No, stejně jsem ji neměl zas tak rád." A odejde za Lucií. 


KOUZELNÁ MASTKde žijí příběhy. Začni objevovat