Pinggang aku yang terasa lenguh aku regangkan sekejap sebelum duduk di atas sofa. Penat woi! Mana taknya, lepas Mama Zaydan melawat terus aku berkejar balik rumah. Kena packkan baju Zaydan bawa pergi hospital sana. Dengan redah jalan jamnya lagi.
"Arghhh..! Malasnya nak naik!" Mulut aku membebel tak berhenti. Tapi kaki still jalan naik tangga ke tingkat atas. Tombol pintu bilik Zaydan aku pulas.
Kita orang dalam rumah ni tidur bilik asing-asing. Dia yang suruh dan aku yang minta. Musuh dan orang luar katakan...
Aku terpaku melihat dalam bilik Zaydan. Bapak besar! Tak pernah aku jejak masuk bilik dia sejak hampir sebulan pindah sini. Dah pintu bilik dia memang akan dipastikan sentiasa tertutup. Itu yang terlepas chance nak ushar tu. Eh eh?
Almari yang besar serupa gabak tu aku tolak. Sekali lagi aku terpaku. Banyaknya baju! Tapi tak pernah pulak aku tengok dia pakai. Simpan untuk donation kerja amal kut?
Termangu aku nak pilih baju apa nak bawa. Bila dah menimbang siap sukat, lastly aku pilih 2 seluar track dengan T-shirt plus sweater kelabu dia. Dibuatnya malam nanti sejuk, takdelah aku yang kena tolong peluk kan? Haha.
Tak lupa juga 2 pasang stoking. Nanti boleh aku pinjam. Aisey, tak boleh, tak boleh...mana boleh! Dia musuh aku!
Baru nak keluar bilik, otak aku teringat sesuatu. Barang mekap dia! Deodoran, minyak wangi, sikat, bedak, macam-macam lagilah. Semua benda yang tersusun kat meja solek dia aku sumbat dalam beg.
Tiba-tiba, aku terpegang satu kotak ni. Eh, macam kenal. Wa...wait. Ini kotak hadiah yang...serta-merta muka aku terasa panas. Apahal boleh ada kat dia ni? Bukan aku tinggal bawah katil rumah mama ke?
Kotak hadiah tu terus aku bawa bersama untuk turun ke bawah. Sebelum masuk kereta, aku campak benda tu dalam tong sampah hijau depan rumah. Ikut jadual, esok pagi pekerja kutip sampah. So, aku selamat. Takdenya kes Zaydan jumpa lagi hadiah baju tidur tak guna tu.
Pintu bilik nombor 675 tu aku tolak guna bahu kanan. Bahu belah kiri sengal lagi sebab Zaydan langgar hari tu. Ceit! Sabar je aku.
Zaydan tengah belek handphone dia yang baru beli haritu. Siap silang kaki lagi. Confuse aku, mamat ni dah sihat ke? Awalnya? Doktor pun kata kat aku dia kena warded lagi 2 hari.
"Ehem. Dah sihat nampak?"
"Baju aku mana?"
Huh, kerek sungguh!
"Ada ni hah dalam beg. Awak nak mandi sekarang ke?"
"Dah mandi dah. Kau...bolehlah keluar sekarang."
Aku dah rasa nak mengamuk. Penat-penat aku datang ambilkan baju, dia suruh aku keluar? Wooo...ini sudah lebih!
"Apahal pula? Awak ni memang tak bertimbang rasa kan?" Aku ketap gigi. Geram je nih.
"Habistu, kau nak tengok aku tukar baju? Sebab aku bertimbang rasalah aku suruh kau keluar. Kang nanti kau pengsan, siapa nak layan? Aku yang sakit ni pun tak terlayan."
Aku gigit bibir, malu sendiri. Hek eleh brader ni, cakaplah awal-awal! Direct! Kan senang! Suka sangat buat aku malu sorang-sorang macam ni.
"Ye, ye...saya keluar ni. Ada nak order apa-apa tak?"
"Tak payah beli apa-apa. Aku dah order delivery Pizza Hut tadi. Kejap lagi sampai."
Mulut aku ternganga luas. Mamat ni sakit ke tidak sebenarnya? Ubat pun aku tak nampak dia telan, alih-alih terus makan piza. Mental ke apa?
"Awak ni...sakit ke tak sebenarnya?" Soalan yang telah lama aku pendam.
"Sakitlah! Kau fikir aku ada masa ke nak main-main? Dahlah kau, pergi keluar sana. Banyak tanya! Macam mak nenek."
Aku dah siap sedia genggam penumbuk aku. Serius, kalau dia cakap lagi lepas ni, aku tumbuk muka dia!
Stres aku! Kalau dah kerek tu, kerek juga! Tak pernah berubah!
YOU ARE READING
CINTA BUKAN UNTUK CRUSH [COMPLETED] ✔︎
RomanceAku dapat kahwin dengan crush sendiri. Terkejut? Ya. Gembira? Tak. Sekejap aje title crush itu melekat dekat dia. Malam perkahwinan kami, semuanya berubah. Rasa cinta bertukar benci. Daripada rasa nak puji kepada rasa nak maki. Tak percaya? "Nak ha...