"Zayyin, our papa and mama nak datang malam ni. Dinner sekali."
"Dinner? Macam tahu-tahu je kita ada dekat rumah hari ni."
"Itulah...so, kau nak masak apa nanti untuk dia orang?"
"Entah. Saya pun tak tahu. Awak rasa?"
"Kau tanya aku, lagilah aku tak tahu."
"Haah ek. Lupa pula, awak tahu makan je." Sengaja aku cari pasal dulu. Dah lama tinggal katakan. Favourite habit ni!
"Dah mulalah tu aura cari pasal kau. Macam ni ke nak buat aku jatuh cinta? Urgh, sorry! "
Bengang pulak aku rasa. Aku pandang dia, lama. Tanda tak puas hati. Mamat ni berani pandang aku sebelah mata? Dia tengah cabar aku ke? Kang aku goda, terus jatuh cinta kang. Aku tak naklah nampak macam senang sangat. Tak mencabar langsung!
"Biarlah! Awak apa tahu? I have my own style lah! "
"Own style konon. Takpe, takpe. We'll see! "
Aku jelir lidah dekat dia. Zaydan pun balas balik jelir lidah dekat aku. Sabar jelah. Nak disekeh, suami. Nasiblah...
Otak aku puas kerah idea nak masak apa untuk mama dan papa yang nak datang malam ni. Pen diketuk perlahan di atas sofa sambil tangan kiri memegang buku nota. Senang nak tulis nanti bila idea datang mengejut.
Dekat 10 minit juga aku mencari, tapi idea tak datang juga. Tak lama kemudian, ternampak Zaydan duduk agak jauh dari aku. Sel-sel otak mula berhubung. Apa guna ada suami?
Sejak aku bagitahu dia yang aku try hard nak buat dia cintakan aku, Zaydan sungguh-sungguh jual mahal. Katanya, nak buat aku menyesal. Itu yang jadi duduk pun jauh-jauh agaknya. Ceh!
Tapi takpe, aku yakin aku boleh menang. Allah akan membantu isteri solehah macam aku ni. Hahahaha. Amin...
"Ehem. Saya nak tanya sikit ni. Awak suka makan apa?"
"Ayam masak merah." Nak tak nak je Zaydan jawab. Ouh, patutlah dia makan banyak waktu aku masak hari itu. Favourite rupanya.
"Okey, check! Saya nak masak ayam masak merah."
Zaydan yang sejak tadi menunduk tengok telefon dia, serta-merta angkat kepala apabila mendengar kata-kata aku tadi. Eleh, sukalah tu! Orang nak masak lauk kegemaran dia.
"Seriously? Hmm...not bad your taste."
Aku dah start kulum senyum sendiri. See? Dia dah puji aku. Takdelah susah mana nak buat dia happy.
"Tapi...ada syaratlah. Awak kena tolong saya masak. Saya bukannya nak buat ayam masak merah je. Saya plan masak nasi tomato sekali. Barulah match."
"Aku okey je. Bila kau nak mula masak?"
"Nantilah, lepas zohor kita mula. Saya naik dulu, nak solat."
"Nak solat ke? Jomlah sekali. Kita jemaah."
Aku terkedu sekejap. Muka dia aku pandang tak berkelip. Dia ajak berjemaah sekali? Uwaaa...terharunya. First time ni! Tanpa aku sedar, senyuman dah muncul di tepi bibir.
"Dah kenapa senyum, pandang-pandang aku macam tu? Nak buat aku jatuh cinta? Sorry sikit. Lama lagi."
Kerek je jawapan mamat ni. Orang senyum pun salah ke? Apapun, aku terpaksa mengaku. Zaydan yang ini aku suka! Suka gila! Rasa nak peluk kuat-kuat je ni. Sayang sangat! Haha. Macam gatal sangatlah pula statement aku tadi.
"Assalamualaikum Warahmatullah..."
Habis saja memberi salam terakhir, aku menadah tangan. Bersedia untuk mengaminkan doa Zaydan. Agaknya, apa doa Zaydan ya? Nak tahu juga. First time jemaah katakan...
"Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, ampunkanlah segala dosa-dosaku, dosa-dosa isteriku, dosa-dosa kedua ibu bapa kami juga umat Islam seluruhnya. Ya Allah, kurniakanlah kebahagiaan kepada kami dalam menempuh perkahwinan ini. Aku mohon Ya Allah, berikanlah kekuatan dan kesabaran kepada isteriku, Zayyin Insyirah agar dia tetap menungguku. Aku bukan suami yang terbaik buatnya. Oleh itu, aku pohon kepadaMu Ya Fattah, bukakanlah pintu hatiku ini untuk menerima dan menyambut cinta tulusnya. Berkatilah kami berdua, semoga kami sentiasa berada dalam lindungan rahmatMu. Makbulkanlah segala permintaan kami, Ya Tuhan. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Memakbulkan Doa."
Kedua-dua belah mata aku dah berkaca. Tinggal nak tunggu pecah je. Apabila tengok Zaydan dah hulur tangan untuk aku salam, aku tak mampu tahan dah. Terus aku sambut dan cium tangan dia dengan muka yang dah sememeh basah dengan air mata.
Kepala aku angkat perlahan. Zaydan pegang kepala aku, kemudian dia cium ubun-ubun aku. Lagi laju air mata aku mengalir. Kenapa awak buat macam ni, Zaydan?
"Zayyin...kau isteri yang baik. Aku bertuah dapat kau. Maafkan aku sebab sia-siakan kau selama ni. Berikan aku masa. Insha-Allah, aku cuba untuk terima kau sepenuh hati aku."
Itu yang dia bisik dekat tepi telinga aku.
Ambillah sebanyak masa yang awak nak, Zaydan. Saya tunggu.
YOU ARE READING
CINTA BUKAN UNTUK CRUSH [COMPLETED] ✔︎
عاطفيةAku dapat kahwin dengan crush sendiri. Terkejut? Ya. Gembira? Tak. Sekejap aje title crush itu melekat dekat dia. Malam perkahwinan kami, semuanya berubah. Rasa cinta bertukar benci. Daripada rasa nak puji kepada rasa nak maki. Tak percaya? "Nak ha...