ANTARA DUA ALAM

10 0 0
                                    

Ni cerita yang aku dapat daripada mak su aku.

Masa dia kecik dulu,depan rumah dia ada macam arus sungai.Arus sungai yang cetek sampai buku lali tu..

Ada suatu petang,dia dengan kawan dia semua tengah main.Tiba-tiba dia nampak ada sorang budak perempuan baya umur dia pakai dress putih.Dia pelik dengan budak tu sebab kawan-kawan dia semua tak nampak budak tu.Budak tu nak ajakla kawan-kawan mak su aku tu main,tapi budak lain semua macam tak layan.Macam tak nampak.

Budak tu pun pergi kat mak su aku.Budak tu ajak dia main.Mak su aku pun ok jelah sebab pemikiran budak time tu tak pikir lagi hantu-hantu ni.Diorang main sampaila nak masuk maghrib.Mak su aku cakap la dia nak balik tapi budak perempuan tu ajak mak su aku pegi rumah dia.

Mak su aku tanya la rumah budak tu dekat mana.Budak tu pegi tunjuk dekat belukar yang ada dekat arus sungai tu.Mak su aku pun ikut jelah budak tu pegi rumah dia.Waktu tu orang still guna gendang kalau masuk waktu solat sebab zaman dulu mana ada speaker kan.Mak su aku dengar bunyi gendang tu.Tandanya dah masuk waktu maghrib.
Lepastu dia nampak belakang belukar tu ada perkampungan.Dia boleh nampak rumah-rumah,pak cik berkopiah tengah berbual-bual.

Dia pun ikut budak perempuan tu pegi rumah dia.Masa dia sampai tu,dia nampak ada sorang mak cik tengah menyapu depan rumah.Budak tu cakap tu mak dia.Budak tu pun pegilah tanya mak dia boleh ke dia nak main dengan mak su aku tu.Malam nanti dia hantarla balik.Mak dia cakap tak boleh dan suruh hantar mak su aku tu balik ke tempat asal dia.

Budak tu pun sedih lepastu dia teman mak saudara aku balik ke rumah dia.Waktu dia dah nak sampai rumah,nenek datuk aku dan orang kampung semua tengah cari mak su aku.

Mak su aku pun lari lah balik rumah.Atuk aku marah-marah dekat mak su aku sebab merayau time maghrib.
Mak su aku pun ceritalah pengalaman dia tadi.Nenek aku pun terus bisik kat atuk aku "Belakang belukar tu mana ada rumah bang.Semuanya hutan,ada arus air.Tu jelah".Atuk aku pun bagitau budak perempuan tu mungkin bunian.Kawasan arus air tu mungkin tempat hidup diorang.Asalkan kita tak kacau sudah.

__________________________________

Ni cerita yang sama pasal arus air tu,tapi ni dialami oleh mak long aku.

Waktu tu hujan renyai-renyai,mak long aku baru balik ada class kat sekolah.Masa dia tengah jalan nak balik rumah tu tetiba hujan lebat.Dia pun cepat-cepat cari tempat berteduh.Tiba-tiba dia nampak ada rumah tepi arus sungai.Dia pun berteduh lah depan rumah tu.Tetiba keluar sorang mak cik tua dari rumah tu.Mak cik tu memang tua giler la muka dia dengan rambut putih.Macam nenek kebayan.

Mak cik tu tanya la buat apa kat sini kat mak long aku tu.Mak long aku cakap la nak tumpang berteduh sekejap tunggu hujan reda.Mak cik tu pun bagi jelah mak long aku duk situ.Mak cik tu berbual-bual dengan mak long aku.Siap jamu air lagi tau.Hujan pun reda dah sikit.Mak cik tu pun suruh mak long aku balik takut atuk nenek aku risau.

Rupanya,kehilangan mak long aku sampai berjam-jam lamanya.Satu kampung kecoh nak cari dia.Mak long aku ni jenis tak suka kecoh sangat so dia pun masuk ikut pintu dapur,ambik tin milo,masuk bilik.Haha

Malam tu baru satu family tahu dia ada.Dia pun ceritalah kisah dia tu.Dan macam cerita tadi,atuk aku cakap yang kawasan arus tu tempat tinggalnya bunian atau lebih dikenali sebagai golongan jin.

P/s:Kita kena jaga-jaga sebab bukan kita je yang ada di dunia ni.Mungkin diorang tengah tengok kau baca cerita ni.

CECERITAA SERAM Where stories live. Discover now