"Si.. Siapa kau?"tanyaku kepada si stranger yang sedang ralit mencuci periuk itu. Stranger itu memberhentikan basuhannya. Dia menutup pili air dan memusingkan badannya menghadapku.
"DINDING?!" jeritku. Stranger ni lah yang aku langgar tadi. What is he doing here?
"Dinding? Kau pahal? Terhantuk dinding ke sampai biul ni?"
"No... Ermm.. Apa Encik buat kat sini?" tanyaku. Lelaki itu hanya memandangku dengan senyuman yang sinis.
"Aku tengah cuci periuk ni. Tak nampak?"sindirnya. Iyalah tu aku tau. Yang aku tak faham sekarang ni asal dia ada kat sini,time ni,and cuci periuk???
" Nampak. Cuma,tu tugas saya." balasku.
"Oh,kau pencuci pinggan baru tu. So aku takyah cuci benda alah ni." katanya. Benda alah tu periuk mangkok. Eh,kejap. Dia ke chef yang dok cuci periuk sendiri tu?
"Encik ni chef kat sini ke?" Asal dia pandang aku atas bawah ni. "Encik?"
"Kalau kau rasa taktik kau akan berjaya,kau salah." balasnya. Taktik apa pulak ni? Yang aku tau aku nak balik terkangkang dalam bilik aku. Tu jer.
"Maaf, Encik saya tak faham sangatlah. Taktik apa ,eh?"soalku. Berapa banyak soal dahhh.
" Kau ingat kau pura-pura tak kenal aku,kau acah gedik tanya aku sape, aku akan terpikat dengan kau ke? Taktik kau dah lapuklah. Lepasni mesti kau cakap 'apa yang Encik cakap ni?' betul tak?"
Betul,betul.... Aku memang nak tanya kau. Apa yang kau MELALUT ni? Hadoihhhh..
"Takpelah Encik. Saya takkan tanya apa-apa dah. Boleh saya sambung kerja saya? Tolong ke tepi sikit.. Saya nak balik rumah awal ni.." aku menolak sikit badannya ke tepi.
Aku terus melakukan kerja aku tanpa pedulikan mamat tu. Kalau di layan makin mengarut dia tu. Tapi aku pelik,asal dia tak balik lagi? And dia still cuci periuk,mangkuk dekat singki sebelah aku. Nak tanya tapi malas ah nak kena tuduh lagi.
"Kau tak takut ke sorang-sorang kat sini?" soalnya memecahkan kesunyian.
"Takut tu adalah jugak... Tapi saya lagi takut kalau bulan ni takde duit." balasku selamba.
"Heh, kau ni pelik gak." Pelik ke tak pelik ke, ada aku kisah? Janji duit masyukk..
"Encik tak nak balik ke? Lagipun ni kerja saya." Tegurku. Yelah,ni job aku. Aku tak nak kena cop curi tulang pulak.
"Bersyukurlah aku tolong kau tau. Terima kasih pon tidak."balasnya. Lantak kau lah...
" Aku dah biasa dah buat kerja ni. So aku still nak buat. Kau takyah risau. Aku takkan bagitau sape2 aku tolong kau." katanya. Kalau macam tu takpelah,lagi mudahlah kerja aku.
Aku hanya senyum dan sambung mencuci. Aku perasan dia ada curi2 pandang aku. Whatever.
"By the way,apa nama kau?" soalnya. Laaa... Ingatkan tak nak tanya tadi.
"Nama saya ialah... Kalau Encik bagitau dulu baru saya cakap." Hihi.. Tulah jual mahal. Aku pon boleh.
"Kau ni lecehlah. Aku tanya kau kan? Jawab jelah."balasnya. Ewahh.. Senangnya cakap. Tadi macam2 dia cop aku,pompuan gediklah,gatallah. Heh,nothing is free,man.
"Alah, Encik nak tau buat apa? Saya ni kan just pompuan gedik yang cuba pikat Encik guna taktik lapuk je." saje aku buat cerita sedih.
"Dahlah,tak nak bagitau sudah." bentaknya.
Alahai,koyak pulak.
"Nama saya Kim Jisoo. Nama Encik apa?" ujarku cuba untuk menjadi mesra.
"Adalah." Ewah.... Sungguh mudah kau ungkapkan perkataan itu.
"Tak aci lah. Saya dah bagitau nama saya. Dalam dunia ni takde benda yang percuma tau! Bayarannya bukannya mahal pon. Saya just nak tau nama Encik je." tegasku.
Nama kau ni macam nama alien ke sampai susah sangat nak bagitau.
Aku dengar dia melepaskan satu keluhan sebelum dia kembali menarik nafasnya. Dia memusingksn badannya menghadapku.
Matanya yang redup itu merenung tepat ke dalam anak mataku. Eh,takkan nak bagitau nama macam nak jawab exam phd kot?
YOU ARE READING
SAD SMILE
FanfictionThis story is about a girl with the prettiest smile and two drop dead gorgeous guys who are chasing after her smile. Kim Jisoo, wanita biasa yang murah dengan senyuman. Sentiasa (mencuba) positif dalam apa jua cabaran yang hidup telah lontarkan kepa...