11

8.4K 559 52
                                    

"Da di du da di du di dalam dada jantung berdebar amboi" qisya menyanyi kecil tapi sebenarnya bingit jugakla!

"EH QISYA! Dari kau nyanyi lagu tah pape tu baik kau nyanyi nasyidla! Dhla suara tak sedap" dewi kembalikan qisya ke alam realiti.

"Ala jeles ckpla! Taula suara aku ada iras2 dato siti nurhaliza. Nasib aku tak masuk Af tau sebab aku nak bagi peluang pd org lain sebab kalau aku masuk dah tentu2 aku menang" teruk dah perngai perasan qisya.

"Whateverla! Dah kau nak sambung nyanyi sambung kat luar sebab ni aku nak suh kau jemur kain2 tu cantek muka kau aku dah basuh semua tu kau goyang kaki. Anak dara pemalas!" Dewi memberikan arahan berbaur kecaman.

"Eee dengki! Bak sini !" Qisya ambil juga bakul itu dan melangkah ke luar rumah.

"Wah! Indahnya cuaca pagi ni! Sinaran matahari lawa la! Sinaran mentari menyinari~" qisya mula menanyayi bagai kawasan perumahan itu tempat konsertnya.

Athif yang sedang cuci kereta itu pelik kerana terdengar suara wanita.  Suara sapa la mcm mikrofon tercekik ni! Tak pe kita sabar jap.

"Dan tak seharusnya aku menyidai baju di ampaian ini!!!"

"Wah makin aku diam makin berleluasa suara pompuan ni. Small big small big aku see!" Kita kene bagi nasihat tapi kenela secara baik kan?

"Hm maaf! Boleh tak senyap sikit?" Athif bertanya secara baik tetapi lantang.
Malang sejuta kali sayang jirannya itu tak dengar akibat nyanyiannya.

"Aduh aduh aduh aduh aduh abang! Aduh aduh jangan kau temberang!" Qisya sungguh asyik menyanyi sambil menyidai baju. Jap mcm dgr suara laki. Omaigod asl suara aku jdi suara lelaki. Eh abaikan la.

Athif makin geram. Ini takleh dibiarkan lagi.
"Woi! Bisingla! Diam la sikit!" Jerit athif.
Ha senyap pun.

Qisya terkjut. Alamak! Matilah aku! Kau ni qisya pahalla kau nyanyi kuat2 aduh.

"Maaf!" Jerit qisya di bahagian sana.

"Suara dahla tak sedap nyanyi pulak mcm satu dunia nak dengar huh" athif membebel tetapi boleh didengari sayup2 oleh qisya.
Wah dia kutuk aku ke? Nak kene ni! Jiran tak jiran maruah diri kene jaga!

"Hello sukahati sayala! Taula tak reti nyanyi!" Qisya saja mengapikan jirannya. Jap adakah athif yang gaduh dgnnya?

"Eleh suara mcm tercekik ubat gegat ada hati nak nyanyi!" Balas athif geram.

"Eeeee melampau la dia ni! Akibat kemarahan...Qisya mengambil bakul pakaian nya yang telah kosong. Kemudian dia membaling ke rumah sebelah . Qisya membayangkan bakul itu terkena kepala jirannya. Rasakan!

Buk! Woi!Mana datang bakul ni? Dahla kene audi aku!!!!
"Baby!! Baby okay? Adui sian baby aku!" Hm baby tu audinya. Mcm2 la kau athif. Ini takleh jadi. Serangan balas harus dibuat! Athif mrngambil hos dan menghalakan ke rumah sebelah. Hmm basah sikit takpekan. Dia memancutkan air dan melepasi rumah sebelah.

Wah air apa ni? Hujan ke? Adui eh ade je matahari! Qisya terjerit apabila tetiba air turun hingga terkena pakaian nya basah wey!

"Ahh air apa ni?!"

Di rumah sebelah athif sudah mengekek ketawa. Rasakan! Sian baby aku!

"Eh orang sebelah dah hujan la. Angkat kain baju! Hujan dah turun!" Kata athif sambil membuat bunyi seperti pendekar bujang lapok itu.

Ini melampau! Qisya terus keluar dan pergi ke pagar jirannya. Crush tak crush bajunya sape nak ganti!!

"Eh orang sebelah! Air ni datang daripada rumah awak kan? Sebab takkan hujan turun arah rumah awak je? Ha?!" Qisya terhendap2 pagar rumah sebelah.

Alamak terlebih sudah! Mengamukla pulak minah tu. Takpe kontrol macho. Athif pergi ke arah pagar dah membukanya. Sebaik saja buka pagar itu .tersembuk wajah qisya yang berkerut menahan marah dan panas.

"Ni apa ni basah2 datang rumah orang?" Athif buat tanya2

"Kurang hensem muka awak! Awak yang simbah2 air. Nak basuh kete ke basuh saya? Tengok basah tau tak!"

"Eh kau pun sama! Nak sidai baju ke nak rosakkan kete aku! Suka suki kau je baling2 bakul ajaib kau! Calar kete aku sapa nak jawab?" Athif membuar serangan balas.

"Eh apa jawab2. Ini bukab exam! Saya tak kira awak mintak maaf sekarang!"

"Kalau aku taknak?" Athif tersenyum senget. Suka pula dia mengusik qisya.

"Eeee awak ni jahatla! Jadila gentleman sikit!" Qisya menampar2 athif

"EH EH EH sakitlah! Apa kau ni? Ganasla! Tak leh jadi bini cmni" athif membebel sendirj tetapi qisya terdengar .
Qisya yang terdengar mula malu dan suka. Aik sempat menggatal kau ya qisya.

"Apa awak? Awak nak kahwin ngn saya? Hn kalau mcm tu xpela saya maafkan awak  dan saya pun nak mintak maaf sebab membaling benda" qisya mula sedar dari kemarahan dan meminta maaf.
Athif kagum kerana qisya sanggup merendahkan ego. Senangnya dia hilang marah?

"Hm yela aku pun mintak maaf. Jap." Athif ke dalam dan mengambil bakul bertuah qisya .

"Nah amik balikla. Semak je" athif menghulurkan bakul itu.
Qisya baru saja nak sambut tetapi athif terus membaling bakul itu ke rumah qisya.
Buk! Bakul selamat terjatuh le rumah sebelah. Athif tersenyum puas. Qisya terkesima.

"Eeee awak ni vandalisme la! Baru mintak maaf kan?" Qisya tak puas hati.

"Bluekk biaula " athif tergelak.

"Ahhh taknak kawan awak taknak cakap dengan awak! Huh!" Qisya ingin balik ke rumah semula.

"Eh kau nampak tak kunci rumah aku tadi aku pegang masa nak buka pagar." Athif mula terbongkok2 mencari. Sebenarnya pagarnya tak menggunakan kunci pun! Saja test bakat berlakon!

"Tadi awak letak kat mana?" Qisya juga mula mencari kunci itu.

"Eleh! Taknak bercakap konon! " athif gelak suka apabila plannya berjaya. Ceria sungguh mukanya. Dia mula tersedar. Jap asal aku suka sgt? Selalunya aku dingin dengan perempuan kan?

" eeeee dahla saya taknak kawan awak! " qisya terus masuk ke rumah dan mengunci rumahnya. Biarla dia nak merajuk! Wah kau ingat kau isteri dia? Gf bukan bukan! Biaula !

Eleh ingat aku kisah! Athif puas. Tetapi kenapa sejak dua menjak ni hati dia berasa ceria eh? Lagi2 dengan qisya. Patutka dia jadi calon isteri aku?

***********************************

DIA..Encik Jiran Beku(✅) NEW VERSIONWhere stories live. Discover now