Chapter 2

758 39 3
                                    

"Love is so short, forgetting is so long."

Tersengih-sengih si kusai meninguk kami, atau lebih tepat lagi meninguk saya. Eeeee...weird ba orang ni. Cepat-cepat saya bawa Aurelia masuk ke dalam lift. Terkejut dengan tindakan tergesa-gesa saya, dia hanya mampu memandang seolah-olah meminta penjelasan.

"Moi, kenapa ko tergesa-gesa?" Tanya Aurelia nda puas hati.

"Mari kita pigi before saya hilang selera mau makan nanti." Bilang saya dengan Aurelia. Terus kami diam-diam saja dan meninggalkan kusai tersebut dalam keadaan terpinga-pinga.

Sebaik sahaja kami sampai di cafe tersebut, bukan main banyak makanan yang saya order. Peduli apa saya sebab si Aurelia yang membayar. Hati saya masi lagi sakit tinguk orang yang di lift tadi ditambahkan lagi dengan perut saya yang kelaparan.

"Moi, ko kenal sama lelaki tadi tu?" Slow saja suara Aurelia tanya saya. Takut mangkali dia dengan saya yang suda mau meletup.

"Cerita lama baini Aure. Haihhh. Malas saya mau ingat lagi. Cuma saya bole kasitau yang saya memang KENAL kusai tersebut." Bilang saya sambil menekankan perkataan kenal kepada dia.

"Tapi ko tau siapa dia kan?? Tu kusai..." Nda sempat Aurelia menghabiskan ayat dia terus saya cepat-cepat potong.

"Beb, why not we just eat our lunch and do not think about that kusai anymore okay. Lagipun dia nda berapa penting juga dalam hidup kita. I'm really hungry now. Suda la tadi pagi nda sempat breakfast sebab ada meeting dengan HOD yang lain." Pinta saya pada Aurelia dengan hati yang kesal.

ROGER ARTHUR. Selepas bertahun-tahun ko menghilang, tiba-tiba sahaja ko muncul di depan saya. Ini suratan atau kebetulan? Apa juga yang ko buat di tempat kerja saya? Bila ternampak Roger, betul-betul remind me of some pain that I want to hide and the memories that still lingering in my mind until now. Mungkin betul apa orang bilang, first love hard to forget. Padan muka, siapa suru gete sangat dulu mau bercinta.

Walaupun saya suda broke up sama Andy, tetapi saya dapat move on dengan senang. Nda seperti cinta saya sama Roger. Shittttt!! Deep juga cinta saya sama Roger. Cinta mati kaitu?

♥️Flashback♥️

Sebaik sahaja kelas Document Processing tamat, terus saya pigi duduk di Youth Floor bersama dengan Kimberly. Sambil-sambil itu bole juga cuci mata, manatau terjumpa hot kusai nanti. Kalau mau kusai yang sexy messy, memang calon dari Fakulti Engineering pilihan terbaik. Tapi kalau mau yang tagap, carilah calon dari Fakulti Sains Sukan.

"Darl, bisuk ba Ms Trinity bagi kita speedtest untuk class Doc Pro. Are you ready?" Kimberly atau lebih mesra dengan panggilan Kikim tanya saya.

"Hantam saja la, susah juga mau cakap kan. Ko tinguk jari saya yang cumil dan pindik. Ko rasa saya dapat taip dengan laju meh tu bisuk? Ms Trinity kasitau yang kita mesti taip 50 words per minute baitu. Ko tulung saya aa Kikim." Sambil makan bun saya bercakap. Confirm jatuh harga kalau ada kusai tinguk gaya saya yang nampak bida. Jangankan 1 tiang, 1 ekor karabau pun belum tentu orang mau bagi untuk hantaran. Pening juga saya fikir test tu. Nampaknya malam ni kena full blast la training di Bilik Simulasi Pejabat (BSP). Biarlah kami berebut dengan student lain, asalkan dapat score untuk test bisuk.

Tiba-tiba datang Vice President Club Sabahan ke arah kami sambil tersenyum-senyum. Begini laini kalau kita belajar jauh dari tempat sendiri. Mesti mau aktif dengan persatuan anjuran pihak kolej. Lebih lagi kalau itu persatuan negeri. Siapa ba di sini tidak sayang dengan negeri sendiri? At least bila join aktiviti, dapat juga mengurangkan rasa rindu kampung halaman. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri. Begitulah perasaan saya sejak menjadi perantau.

JANJI TARANG BULAN (COMPLETED)Where stories live. Discover now