Moi te kaikki, jotka tätä teosta ovat lueskelleet ja aikovat lukea jatkossa! Mulla ois pari kysymystä teille, ja ois supermukavaa, jos (aikanne niin salliessa) vastaisitte niihin!
Ensinnäkin,
lukujen pituus? Luvut ovat tällä hetkellä n. 1600-sanaisia. Haluaisitteko lyhyempiä tai jopa pidempiä lukuja?
Toisekseen,
näkökulmat? Pääsääntöisesti tarinan näkökulmat ovat olleet Topiaksen, välillä (kenties harvemmin) Anteron. Välillä luvuissa näkökulma vähän heittelehtii, muttei merkittävästi. Toivotteko toisten henkilöiden (esim. Jokisten vanhempien, Pekka-sedän, Marin...) nousevan silloin tällöin enemmän esille?
Kolmanneksi,
haluatteko, että liittäisin lukuihin liittyvää kartastoa mukaan? Tiedän kokemuksesta, että on vaikeampaa lukea tekstiä, jos ei tiedä täysin, missä päin maailmaa mennään. Oon löytänyt pari mukavaa karttaa Antrean kunnan alueelta, joten voin liittää kuvia niistä lukuihin.
Neljänneksi,
kuvailut? Onko kuvailuja mielestänne liikaa vai liian vähän, vai pitäisittekö enemmän dialogeista/monologeista? Itse rakastan kuvailuja, mutta tietenkin niiden lukeminen tökkii ja on epämiellyttävää, jos niitä ei ole kirjoitettu hyvin/ne on kirjoitettu tylsästi/turhan virallisin termein.
Tiedostan itse (jonka vuoksi en edes kysy), että karjalan murteen ja sen piirteiden tavoittelu on tällä hetkellä mulla täysin poissa lapasista, ja yritän heti aikani salliessa keskittyä "opiskelemaan" murretta ja parantamaan dialogeissa käyttämääni kieltä.
(Lisäksi paljastan, että uusi versio kansikuvasta on tulossa, heti kun ennätän ruveta työskentelemään sen parissa.)
Voitte iskeä vastauksenne kommentteihin. Älyttömän iso kiitos vastauksistanne jo näin etukäteen, ja aivan mahtavaa, että porukka on lukenut tätä!
ČTEŠ
Evakon laulu (UUSI)
Historická literatura• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • Suomessa eletään lämmintä ja kaunista kesää 1939 tiedottomina siitä, mitä tuleva syksy toisi tullessaan. Antero Jokinen on nuori antrealainen, jolle elämä kotikylässä vaikuttaa hymyilevän. Isoveljensä To...