Någon dag före julafton samlar vi oss hela familjen i hallen där hemma klädda i varma kläder.
Flampulvret står på sitt sidobord bredvid spisen och en behaglig brasa brinner i den välstädade spisen.
Jag suckar lite irriterat när mamma tar tid på sig att rätta till Kennis halsduk och Zenvi ser minst lika otålig ut. Hon vill förstås träffa James och själv vill jag börja julhandla med Albus. Kenni ser fram emot att få träffa Lily, så jag är i alla fall inte ensam om att vilja komma iväg.Till slut är vi äntligen klara och samlar oss vid den öppna spisen för att ta oss till Potters hall. De har precis som oss en spis speciellt för transport i hallen, vilket alltid är praktiskt.
Mamma och Kenni går först, tätt följd av Zenvi och sedan jag.
Pappa brukar transporteras sist för att se till att alla kommer med som vi ska.Jag möts av familjen Potter färdigt klädda i varma kläder i deras hall.
Mamma står redan och pratar med Harry och Ginny medan Kenni och Lily viskar om något. Förmodligen något om julklappar eller kanske något flickigt som det måste viskas om. De fnittrar en hel del i alla fall, så uppenbarligen pratar de om något som de anser spännande eller lustigt.Så snart pappa är med oss lämnar vi Potters hus och styr stegen mot Diagongränden.
Albus och jag går tätt sida vid sida medan vi rör oss i mitten av den bakre delen av klungan.
I övrigt är det den vanliga rangordningen med mammor först och pappor sist. Det är nog inte så för alla, men i vårt fall så är det mammorna som leder och papporna som övervakar. Vi barn rör oss i mitten.Vi går längs vackert julpyntade gator där det är fullt med glada tomtar i fönstren och julbelysning i alla möjliga färger, även om vitt helt klart är dominerande. Julmusik hörs från många av mugglarbutikerna. Inte alltid samma musik dock, så ibland blir det en lite lustig mix av olika sånger.
Snön ser lite smutsig ut när bilarna kört och stänkt slask längs gatorna, men snön nära väggarna och runt trappor ser fortfarande ganska vit ut.Snart kommer ingången till Läckande Kitteln inom synhåll.
Värmen slår emot oss när vi stiger in och det luktar vagt av vedrök från den stora öppna spisen, blandat med gammalt trä, olika spritsorter, mat och lite rök från någon piprökande häxa eller trollkarl.
Vi stampar av oss snön så gått det går innan vi går in.
Hannah Abbot står bakom disken och ler direkt mot oss när hon ser att det är vi.
Hon vänder sig om och ropar något genom dörren bakom disken, men vi hör inte vad.
Snart dyker Neville upp, så det är inte så svårt att gissa vad Hannah sa.
Neville ler brett mot oss och vi går dit för att prata med dem.
Albus och Zenvi är ju Nevilles gudbarn, vilket jag måste säga att jag är lite avundsjuk på, även om jag inte är missnöjd med att ha Blaise som gudfar.Det märks att de vuxna direkt pratar om saker som vi barn inte är så intresserade av, så jag ger Zenvi en puff.
När hon tittar på mig gör jag en nick mot bakdörren på värdshuset som leder till Läckande Kittelns bakgård.
Hon fattar vad jag menar och går fram till mamma.
Med huvudet nära mammas axel mumlar hon något och mamma nickar.
Mamma vänder sig sedan till oss.
”Vad tror ni att ni behöver då?” undrar hon.
”Jag har ganska många kompisar att köpa julklappar åt, så gärna så mycket vi får”, säger Zenvi hoppfullt.
Mamma tar fram pengar ur fickan och delar ut vad hon tycker att vi ska få.
Det är inte någon dålig summa vi får i handen, så jag är rätt nöjd när vi i samlad trupp går till bakgården där tegelmuren väntar på oss.
James är den som knackar på tegelstenarna så att portvalvet till Diagongränden öppnar sig, innan vi alla splittras i mindre grupper.
Jag hade lyckats köpa de julklappar jag behövt i Hogsmeade tidigare under året, så jag har egentligen inte något jag behöver, om det inte man räknar julklappen till mamma och pappa förstås.
YOU ARE READING
Den perfekta julklappen - HP-fanfic baserad på Ormens dotter 🇸🇪
FanfictionJulen närmar sig och Scorpius lämnar Hogwarts under sitt tredje år för att tillbringa jullovet hemma med sin familj. Precis innan jullovet börjar får han och hans kompis Albus en insikt om varför Scorpius mamma och Albus pappa är så noga med att fi...