Mamma sätter sig i soffan och pappa sätter sig bredvid henne.
Kenni lägger det platta paketet i mammas händer medan hon ler med hela ansiktet. Det är inte mycket tjockare än en tunn chokladask, men det är i alla fall en ask i paketet och inte ett kuvert.
Mamma utväxlar en blick med pappa och de ler, innan mamma öppnar paketet.
Mamma lägger asken i famnen och öppnar locket.
I asken ligger flera mindre kuvert med ett brev i varje. Breven är märkta med nummer för att de ska läsas i rätt ordning.
Mamma utväxlar en till blick med pappa innan hon tar upp första kuvertet med en etta på.
De läser brevet tillsammans.
Zenvi och jag utväxlar en blick innan vi återgår till att betrakta våra föräldrars reaktioner.
I första brevet står det att de ska på ett äventyr, resans avgång och vart de ska först.
Första målet är en strand som vi besökt mycket när vi barn var yngre.
Vi ska tillbringa dagen där tillsammans, innan mamma och pappa ska övernatta ensamma för att bege sig vidare nästa dag.
Nästa dags program finns i kuvert två.
Mamma och pappa utväxlar en blick, innan mamma tar upp andra kuvertet.
I det står det att de ska resa vidare till ett berg med fantastisk utsikt, vilket också är ett av våra barndomsställen.
Där ska jag göra dem sällskap över dagen med kvastflygning på schemat.
Bara jag och de, hela dagen.
Efter middagen lämnar jag dem för att låta dem tälta ensamma tills följande dag.
I kuvert tre står att de ska till Läckande Kitteln där Neville och Hannah erbjuder dem ett rum för en natt.
Zenvi ska göra dem sällskap under dagen och ta med dem till olika platser i London där de ska umgås bara de tre.
Natten tillbringar de själva på Läckande Kitteln, innan de ska resa vidare.
Kuvert fyra hänvisar dem till en dag och en natt helt för sig själva på samma ställe där de tillbringat sin bröllopsresa.
Blaise och Theodore har precis som då ordnat en flyttnyckel som tar dem med dit och därifrån.
I kuvert fem står det att flyttnyckeln från gårdagen ska ta dem till en grotta vid havet där vi också tillbringar mycket tid under åren som gått.
Kenni ska göra dem sällskap under den dagen då de ska gå på picknick, leta strandfynd och bygga sandslott.
Till kvällen kommer jag och Zenvi dit så att vi tältar tillsammans den natten.
I kuvert sex blir de hänvisade till ett område nära Malfoys herrgård där vi fått höra att de tillbringar några nätter med att se på stjärnorna.
De ska dit först på kvällen efter att vi tillbringat dagen hela familjen.
Där ska de övernatta själva och förhoppningsvis ska vädret vara så klart att de kan se på stjärnorna precis som de gjort tidigare.
I sista kuvertet har de en inbjudan till Kråkboet där fru Weasley ordnat med ett stort kalas med mängder med gäster. Alla deras vänner och bekanta är inbjudna och det ska bli en sommarfest med massor med aktiviteter.
Festen ska hålla på långt in på natten, innan vi till slut reser hem hela familjen och därmed avslutar äventyret.Mamma och pappa verkar sakna ord när de till slut läst alla brev som låg i asken. Mamma är nästan lite fuktig i ögonen och det blir ett kramkalas följt av många frågor om hur länge vi planerat det hela, hur vi kom på idén och förstås en mängd beröm för att vi varit så påhittiga.
Segerkänslan ligger och bubblar i kroppen då det verkar som att vi verkligen lyckats med vår julklapp.
Det är något unikt, något ingen annan kan ge och något de verkligen uppskattat, för ärligt talat så är tid och omtanke bland det bästa man kan ge.Morfar, farfar och farmor kommer snart till salen och öppnar sina julklappar.
Farmor ojar sig över vad fina presenter hon fått, farfar ler mest och morfar ser nästan lite besvärad ut när han får julklappar, men det är väl en tradition precis lika mycket som själva julklapparna.
Jag känner mig rätt nöjd med de saker som vi ordnat till dem och det verkar som att de är uppskattade.Efter en lång stund med julklappsmys går jag och mina systrar för att klä på oss och gå ut.
Det blåser inte så mycket och vi har ett vilt snöbollskrig utanför slottet.
Till och med Zenvi är med och det blir alla mot alla tills vi är svettiga, våta och kalla på en och samma gång.
Farmor ojar sig över det när vi kommer in och drar med oss till köket för att ordna något varmt åt oss att dricka.
Hon bäddar sedan ner oss under en hel hög med filtar i soffan framför öppna spisen i salen.
Mamma ler bara åt det hela.
Mamma tar det mesta med ro och blir inte lika upprörd som farmor om vi tar lite risker eller testar våra egna gränser.
Farmor skulle vilja att mamma och pappa förbjöd kvastflygning runt slottet då omgivningen är så riskabel, men mamma brukar säga att hon inte är så orolig.
Mammas taktik är att lära oss att göra saker ordentligt och ta eget ansvar istället.
Jag har hört farmor muttra till mamma om saken en gång och mamma hade svarat att barn som kan flyga ordentligt inte riskerar att falla.
Jag gillar mammas taktik.
Visst har hon koll på oss, men hon hänger inte över oss som vissa föräldrar gör med sina barn.
Skulle vi vilja rida testraler skulle hon inte förbjuda det, utan lära oss hur man gör det rätt istället.
Jag föredrar helt klart mammas inställning framför farmors, även om jag inte klagar på att farmor bryr sig.En uggla anländer strax innan middagen och jag känner direkt igen ugglan som familjen Potter har.
Den landar utanför fönstret till biblioteket där jag sitter och jag släpper genast in den.
Den har med ett brev som är adresserat till mig, så jag läser det direkt.
Albus vill veta om jag kan komma över till honom någon dag, så jag skyndar mig direkt att leta upp mamma eller pappa för att fråga.
Än är det många dagar kvar av jullovet och jag planerar att njuta av de dagarna så mycket jag kan.
Att umgås med Albus ligger förstås högt på listan, men jag ska också umgås så mycket jag kan med min familj.
Under nyårskvällen och natten ska vi bjuda in en stor skara vänner, så jag räknar med att Albus sover över i mitt rum den natten som han brukar.
Det är lite tryggare att avfyra våra kraftiga fyrverkerier långt borta ifrån alla mugglare och längre bort från mugglare än vårt slott är nog svårt att komma.
Vi brukar ha en hel del vänner som stannar över natten då vi firar nyår och förmodligen blir det så i år igen.
Det känns som att mitt jullov blir ett riktigt lyckat lov.
De flesta loven brukar bli det, men man får ändå vara glad när det fortsätter så.
I år får jag känna mig lite extra glad över att jag faktiskt hittade den perfekta julklappen åt mina föräldrar och lyckades överraska dem.
Frågan är om jag lyckas med det nästa år igen då årets julklapp blir svår att överträffa, men bara man lyckas någon gång ibland så är det alltid något.
Nästa års julklapp är nästa års bekymmer.
Nu ska jag bara ha jullov och njuta av att vara ledig tills det är dags att åka tillbaka till skolan igen.
YOU ARE READING
Den perfekta julklappen - HP-fanfic baserad på Ormens dotter 🇸🇪
FanfictionJulen närmar sig och Scorpius lämnar Hogwarts under sitt tredje år för att tillbringa jullovet hemma med sin familj. Precis innan jullovet börjar får han och hans kompis Albus en insikt om varför Scorpius mamma och Albus pappa är så noga med att fi...