صلو ع النبي...
روايه حكايه ...
الحلقه الحاديه عشر...
----
علا بوجع فقلبها-م...معاذ...طلقني.
معاذ بصدمه-إيه؟
علا بتنهيده طويله-عايزه اطلق.
معاذ -هه انتي واعيه لي كلامك طلاق ايه؟ عايزه تبعدي عني طب واللي بينااا وحبنااا راح فين؟
علا-ههههههه حبناا وياريت حبنا ده ليا لوحدي ولا فيه حد معايا...
معاذ-انتي تقصدي ايه وانا لو مش بحبك ما كنت سبتك من زمان واتجوزتها هيا.
علاا-ده علي اساس انك مش عايز تتجوزها؟ قولي يامعاذ بدل انت مش شايف نفسك غلط...طب انا بحبك ينفع احب واحد عليك وتبقوا انتو الاتنين سوا؟
معاذ بندفاع-لاء طبعا اتجننتي انتي شايفني مش راجل.
علا -يعني هو حلال ليك وحرام ليا‘
معاذ -انا راجل ياعلا راجل والراجل مفيش اي حاجه تعيبه...
علا بتعب-معاذ انا تعبانه فعلا طلقني وانا هنسحب من حياتك خالص وعمرك ما هتشوف وشي هاخد ابني وهسافر.
معاذ بصدمه-تسافري ...تسافري فين؟
علا دموعها نزلت-هرجع فرنسااا لعمي.
معاذ-هتسيبني؟ طب واللي بينا؟
علا بدموع حطت ايدها علي وشها-كفايه حرام عليك انا عملت فيك ايه عشان توجعني كده.
معاذ شدها فحضنه بوجع-اهدي انا مش وحش كده انا فعلا بحبك ومستعد اعمل عشانك أي حاجه وزي ما نفسي احققلك كل حاجه تفرحك مغلطتش لما طلبت منك انتي كمان تفرحيني صدقيني هنعيش في هنا...
علا بعت عنوو وهيا بتترعش وبتعيط-كفااااايه انت مريض مش طبيعي انت بتطلب من مراتك ايه هو انا معنديش مشاعر انا هسافر برضاك هسافر او غصب عنك هاخد ابني وهسافر وهتطلقني .
معاذ -ما هو لو فكرتي تعملي كده مش هتاخدي ابنك اساسا.
علا بصدمه-يعني ايه؟
معاذ-يعني عايزه تسافري وتسبيني وتضيعي حبنا انا مش هقدر امنعك لان انتي تقدري تمشي بس ابنك مش هديهولك ياعلا.
علا بعياط-انت عايز تاخد مني ابني انت مش مكفيك كسرك فيا عايز كمان تاخد مني الحاجه اللي بتصبرني اني منهارش اكتر من كده...
انت جيت علي الجرح اوي يامعاذ متكرهنيش فيك اكتر من كده...
معاذ بوجع -مكنش قصدي يحصل كل ده بس ده الحل الوحيد لاني مش عايز اخسرك ولا اخسرها وقودمك النهارده تفكري لا تروحي لي ليلي ونعيش سوا...ويبقي كله مرتاح لا امااا انا هاخد نور ياعلا وهسيبك تسافري...
سابهاا معاذ وخرج.
وعلا اترمت علي السرير وهيا بتعيط ...
علا بنهيار -هو معقول اللي بسمعه ده اكيد انا فحلم لاء ده مش معاذ لا ده مش معاذ اللي اديتلو كل حاجه كل حاجه ليه داس عليا كده ليه داس ولسه بيدوس...طب مش بصعب عليه طب هو ازاي مش قادر يفكر غير فنفسه وفاكر انه علي حق طب ازاي مبيحسش بيا...
(هو في حد ينفع يقول لحد ما تحس بيا)‘؟
---
يعقوب بغموض-انا طلقت سهررر.
سيلا بفرحه-ايه سهر طلقتهااا بجد الحمدلله انك خلصت منها.
يعقوب بصلهاا-طب وفرحتي اوي كده ليه.
سيلا-غمه وانزحات انا كده ارتحت اوي.
يعقوب بوجع مكتوم-ليه غمه وانزحات ؟ طب مش تعرفي السبب.
سيلا-مش مهم ياحبيبي نقلب فاللي فات هيا مش مشيت خلاص دلوقتي نبدأ صفحه جديده.
يعقوب-صفحه جديده ههه طب مش لما تتقفل القديمه.
سييلا بستغراب-هو انت مش خلاص قفلتها؟ طب طلقتها ليه.
يعقوب-وبتساالي معقوله دانتي المفروض عارفه كل حاجه.
سيلا بتوتر-عارفه ايه مش فاهمه؟
يعقوب بتنهيده-اقصد يعني ان سهر وحشه وبتاعت مشاكل واللي اكتشفته
سيلا بتوتر اكتر-اكتشفت ايه؟
يعقوب بغموض-انهااا كدابه وانا بكرهه الكدابين عشان كده طلقتها...
سيلا-عشان كدابه بس طلقتها؟
يعقوب-وهو في سبب تاني اطلقها عشانه؟ وبعدين طلقتها ايوه بس لسه هحسبها عشان نزلت ابني من غير اذني.
سيلا بصدمه-نزلته؟ طب وهتحاسبها ازاي.
يعقوب بغموض-متشتغليش بالك انتي المهم انا بقيت ليكي لوحدك اهو.
سيلا-وده اكتر حاجه مفرحاني واالله انا بحبك اوي اوي.
يعقوب لنفسه بوجع-كلكم صنف واحد كدابين.
---
فبيت ليلي.
ليلي وامها كانو اخدين ساره فحضنهم لان كانت بتعيط علي صحبتهاا ومديحه مصدومه وساره اكترر
ليلي-انا مش قادره لسه اصدق ان منار ماتت ايه اليوم المنيل ده .
ساره بدموع-انا السبب ياماما هروح لمامتها ازاي وهقولها ايه
مديحه -بس ياحبيبتي متقوليش كده انتي مش السبب في حاجه ده قدرهاا الله يرحمها ويسامحها...
ساره-هنتقم من اللي عمل فيها كده.
مديحه-لاء ملكيش دعوه انتي متدخليش في اي حاجه...خليكي مع نفسك وخلي بالك من نفسك مش عايزه بعد الشر يحصلك حاجه.
ساره بدموع-انتي خايفه عليا ومقهوره-طب مامتها دلوقتي اكيد بتموت عشانهااا...
ليلي قامت واقفت بتعب-انا هروح اوضتي واجي تاني...
سابتهم ليلي وخرجت دخلت اوضتهااا.
ليلي كل ما تتفكر ايامها مع معاذ تعيط.
ليلي بدموع-بيتسلا بيا السافل الجبان هان عليه مراته وابنه بعد كده لو قابلتها هبصلها ازاي يارب ساعدني.
ليلي اتفكرت يعقوب وهيا قاعده تسمعه االكلام ومش بينطق...
ليلي لنفسها بصدمه-انا ايه اللي هببته ده وليه قولتلو كده مكنش ينفع اقوله كده واكسرو ياتري حصل اي اناا لازم البس واروح ليه بيته دلوقتي لازم اعتذر منوا واقوله ان مكنش قصدي...
-يالهوي يعقوب بيه لو حصل ليه حاجه هيكون انا السبب...منك لله يامعاذ انت السبب كسرت قلبي ...بس هتدفع التمن غالي لازم اكسرك زي ما كسرتني...
بس يعقوب بيه ذنبه ايه انا كسرته بس الوقت اتاخر اكيد روح من الشركه...
--
كريم كان موصي واحد من رجالته يجبلو معلومات عن سيلا...
كريم -عملت ايه؟
-اسمها سيلا محمود العيران وحيده ابوها وامهاا...ابوها محمود العيران صاحب شركات العيران للنحاس...
محمود العيران وصالح سوليم اصحاب من ايام الدارسه عشان كده هيا شغاله مع يعقوب سوليم...
كريم-عنوان بيتها ايه؟
-دي ساكنه في فيلا 13 في شارع الجلاء.
كريم-عرفت تجبلي رقم تلفونها...
-ايوه ياكريم بيه انا اخدت المعلومات دي من ناس مواثقين فيهم ورقمها هبعتهولك في مسدج....
كريم قام وقف-تمام اوي انا ماشي وانت استني مني تلفون وابعتلي الرقم...
.
كريم ركب عربيته ومشي بيهااا ...
رن موبايله ...كانت سهر علي الموبايل.
كريم بضيق لنفسه-ودي اخلص منها ازاي هيا كل شويه هتنطلي ....كريم رد عليهااا.
كريم بضيق-عايزه ايه ياسهررر؟
سهر-ايه ياكوكو وحشتني.
كريم-بقولك ايه اناا مش فايقلك.
سهر-في ايه ياكريم مالك؟
كريم-يعني خلاص مش كل شويه اتصالات ياريت ننسي بعض وشوفي عايزه اكتبلك كام وهكتبهولك.
سهر -انت اتجننت تكتب لي مين انت نسيت اللي بينا واننا بنحب بعض.
كريم-احب مين ؟انا كنت بنام معاكي مش اكتر عشان توصليلي معلومات من يعقوب غير كده خالتك وخالتك خلاص اومال ليه قولتلك نزلي البيبي عشان مفيش اي حاجه تربطني بيكي لازم تنسيني وتبعدي خالص.
سهر بعصبيه-مش بمزاجك دخول الحمام مش زي خروجه...انت لازم تتجوزني انت وعدتني بده.
كريم انفجر من الضحك-هاتي اخرك وبعدين انا متجوزش واحده رخيصه وافقت تنام معايا وترجع تنام فحضن جوزها لو يعقوب اتعلم عليه فانا لاء وبعدين انتي لازم تنسي اللي بينا ده بقي خلاص مات انا بحب واحده وهتجوز قريب.
سهر الصدمه مأثره عليهااا مقدرتش تنطق ...وكريم قفل الخط فوشهااا.
سهررر بصدمه لنفسها-مش بمزاجك تعمل فيا كده انا خسرت يعقوب وخسرت كل حاجه مش انت اللي تعمل فيا كده ده انا اقتلك واقتلها معنديش حاجه ابكي عليها انا خسرت حياتي ويعقوب خسرتها كلهااا...مستحيل هسيبك ياكريم تتهني بعد ما انا اتدمرت.
---
ليلي وصلت لعند بيت يعقوب...
ورنت الجرس ...خرجت االشغاله.
ليلي-ممكن اشوف يعقوب بيه هو موجود.
الشغااله-اها لسه جاي دلوقتي بيصف العربيه ورا.
ليلي -تمام هروح اشوفه...
راحت ليلي الفيلا من ورا عند جراش العربيات...
ليلي بتوتر وحزن-يعقوب بيه.
يعقوب اتصدم لما شاف ليلي...
ليلي بدموع-انا اسفه مكنش قصدي اجرحك.
يعقوب عنيه دمعت بس ضحك عشان يداري دموعه.
يعقوب-بس انتي مش جرحتني يالولا هو انتي قولتي حاجه تجرح.
ليلي بدموع-انت بتقول كده بس انا عارفه انك حاسس بنار بس الكلام اللي قولتهولك.
يعقوب-لاء متقلقيش متصدمتش ولا اتأثرت خالص انا حتي كنت عارف وطلقت سهر امبارح من قبل ما تقوليلي.
ليلي-ده بجد طلقتها؟
يعقوب بوجع-طبعا طلقتها خنتني ومش مع اي حد مع ابن خالي ههه يعني مش لازم اطلقها.
ليلي-كانت تستاهل عقاب اكبر .
يعقوب-ههههه وحياتك يا لولا هيحصل بس تفتكري هيكون ايه العقاب.
ليلي-معرفش فوض امرك لله وسامحني انت عارف حضرتك انا بعزك قد ايه.
يعقوب بتنهيده غامضه-وانا بعزك اكتر ما بتعزني وانتي سامحيني لاني كنت عارف بموضوع معاذ بردو بس مقدرتش اتكلم عشان مجرحكيش.
ليلي بدموع-كنت عارف طب مقولتليش ليه قبل ما اتعلق بيه انا اتكسرت.
يعقوب-كلنا مكسورين يالولا...خلاص بقي معتش تعيطي سيبي العياط ده لي الاطفال وبعدين عايز اقولك علي حاجه بس توعديني هتنفذيها.
ليلي بدموع-اوعدك طبعا.
يعقوب-اوعي سيلا تعرف اني عرفت
ليلي-ليه؟
يعقوب بتنهيده طويله-لاء مفيش انا قولتلها طلقتها عشان كدبت وكده وبس ... مش لازم تعرف الحديث اللي حصل بينا عشان منظري وكده.
ليلي-اوعدك طبعا حاضر من غير ما تقول واساسا سيلا مش بتتكلم في سيره سهر كتير.
يعقوب -هههه بقيتي تقولي سهر من غير هانم.
ليلي -متستهلش كلمه هانم دي شبع بعد جوع رخيصه ‘خاينه زيها زي معاذ كلهم صنف واحد انا بكرهم مفيش حاجه حب خالص .
يعقوب بغموض-انتي صح مفيش حاجه اسمها حب اهدي بقي خالص وبعدين انا وانتي بقينا في الهوا سوا وبقينا اصحاب وعارفين اسرار بعض...
ليلي بدموع-انت بجد مش زعلان مني...انا مقهوره اوي.
يعقوب اخدها فحضنه-اهدي متعيطيش خلاص انا حاسس بيكي صدقيني..
ليلي بعدت عنو وهيا بتعيط بأحرج -عادي بقي يا يعقوب بيه...اهم حاجه انت متزعلش مني.
يعقوب-اسمي يعقوب وبس.
ليلي بصتلو-ازاي يعني انت طبعا يعقوب بيه ...ولو مش عايزني ارجع الشغل تاني مش هرجع اهم حاجه اني اسفه والله انا موجوعه اوي يا يعقوب بيه انا حبيته.
يعقوب حاضنها بغموض-شش خلاص محصلش اي حاجه احنا مش اتفقنا ان مفيش حاجه اسمها حب‘
ليلي بصتلو -طب ووجع قلبي ده.
يعقوب بجديه-القلب يموت ولا اكن عندنا قلب اساسا.
---
سيلا كانت نايمه فأوضتها بتفكر في يعقوب ومبسوطه ان سهر اتطلقت خلاص‘
لاقيت تلفونها بيرن ورقم غريب...
سيلا-الو؟
كريم-انزلي تحت عايز اشوفك.
سيلا بستغراب-مين وانزل ايه انت مين اللي بيتكلم.
كريم عض علي شفايفه -انا كريم الجملي وتحت بيتك اهو ياسيلا انزلي.
سيلا بصدمه-انت جاي هنا ليه وعرفت عنواني ورقم موبي ازي.
كريم-اظن انا كريم الجملي يعني بسيطه اجيبه انا مش اي حد وانزلي قولت اتكلم معاك.
سيلا-مش هنزل وامشي من هنا فاهم بدل ما اقول لي بابا وماما وتبقي وقعتك سوده‘
كريم-ههههه تصدقي خوفت وقولي لي يعقوب بي المره..
سيلا بعصبيه-متجبش سيرته علي لسانك.
كريم-مستناكي تحت لا اما هطلع سلام...
قفل كريم فوشها السكه ...
سيلا لنفسها بصدمه-ده جاي هنا عايز مني ايه...
نزلت سيلا تشوفه عايز ايه...
فتحت الباب وخرجت الجنينه كان واقف علي باب عربيته.
سيلا بعصبيه-انت اتجننت عايز ايه وجاي هنا ليه.
كريم-جاي عادي عشان نتكلم وحشتني وجيت اشوفك.
سيلا-انت بني ادم حقير انت فكرني ايه .
كريم-مش فاكرك اي حاجه هو حرام اني احبك.
سيلا غمضت عنيها بغضب-امشي بدل ما ادخل اناديلك بابا.
كريم بستفزاز-اجي اوصلك؟ اقولك اتصلي بي يعقوب يجي يحميكي احسن.
سيلا-انا بقرف منك انت عايز اي من يعقوب متجبش سيرته علي لسانك مش كفايه اللي عملتو فيه اخدت منو مراته وحامل منك ولزقتها فيه بس الحمدلله ربنا خلصه منكم ومن غير ما يعرف.
كريم بصدمه-انتي عرفتي االكلام ده منين.
سيلا-هه انا شوفتكم مع بعض فاهم ولا لاء.
كريم-حلو نقلب وراقنا بقي علي المكشوف وبعدين بتدفعي لي يعقوب كده ليه زي ما يكون بتحبيه.
سيلا بتريقه-بحبه اومال هحبك انت انا بعشقه مش بحبه بس.
كريم بغضب-اياك اسمعك تقولي بحبه دي تاني .
سيلا -هتعمل ايه يعني هتضربني...يامامي خوفت.
كرريم بجديه مخيفه-مش هضربك بس هقتله...
سيلا بصدمه -ايه تقتل مين انت اكيد اتجننت مش كفايه اللي عملته فيه انت لو لمست منو....
قطعها كريم-اسكتي اقسم بالله سمعتك قولتي بحبه دي تاني هقتلك انتي لازم تحبيني انا...وتكوني خطيبتي ومراتي انا ولو كنت سكت لي يعقوب زمان فده قبل ما انتي تظهري غير كده هكسر قلبك عليه العمر كله حتي لو هتسجن بعدها...
.
فتح كريم باب عربيته...
كريم بنص ضحكه-سلام ياقطه.
سيلا دموعها بنزل بصدمه من اللي سمعته قعدت في الارض...
سيلا لنفسها بدموع-هيموته...مستحيل.
---
نهار جديد.
خرجت علا شايله ابنهاا الصاله ومغيره هدومهااا...شافت معاذ نايم علي الكنبه ...فضلت تبصلو بوجع...
معاذ فتح عنيه علي صوت نور....
معاذ بصلها-راحه فين؟
علا ابتسمت بوجع-راحه افرحك.
معاذ بستغراب-ازاي يعني؟
علا بوجع-راحه لي ليلي راحه اطلبهالك.
معاذ بفرحه -ايه انتي بتتكلمي بجد.
علاا دموعها نزل ومسحتها بسرعه..
علااا-انت مش قولتلي فكري وانا فكرت .
معاذ -هههه حياتي متتخيليش انا فرحت ازاي كنت مصدع ومش طايق اي حاجه.
علا بوجع-انا يهمني ايه غير فرحتكك.
معاذ-ربنا يخليكي ليا يعمري كنت عارف اني مش ههون عليكي...
علاا-بس انا ليا شرط...
----
توقعات