روايه حكاية ح10

6.1K 110 2
                                    

صلوا ع النبي.
روايه حكايه.
الحلقه العاشره...
----
ليلي بصدمه اكن حد كب عليها ميه بتلج بصت لمعاذ بصدمه وهو واقف عنيه فيها الف كلمه ومش بينطق...ولا ربع كلمه....
ليلي بتبصلو وعنيهاا متحاش فيها دموع لو اتفتحت مش هتخلص‘...
ليلي بصوت مخنوق-انا لازم امشي.
علا بصتلها بستغراب-ليه ياحبيتي؟
ليلي سابتها وطلعت تجري...
علا بصت لمعاذ بشك-هيا مالها؟ ليه لما قولتلها انت ججوزي جريت .
معاذ-هفهمك لما ارجع يا علا انا همشي دلوقتي .
علا-علي فين؟
معاذ بتنهيده-لما ارجع هقولك...
سابها معاذ ومشي وعلا خرجت مشيت ورا....
.
معاذ سابها وطلع يجري يشوف ليلي فين كانت ماشي لسه في اخر الشارع بتعيط...معاذ جري عليها
معاذ بوجع مسك دراعها -استني اهدي واسمعيني متعيطيش.
ليلي بعياط-سيب ايدي انت كداب عملت فيا كده ليه وانت متجوز كنت بتضحك عليا ليه فهمني.
معاذ مسك دماغه-مضحكتش عليكي انا بحبك ومضحكتش عليكي في اي كلمه قولتها.
ليلي ضحكت بدموع-انت مجنون مضحكتش علي مين انا اللي كنت علي بابها دلوقتي مراتك وعندك ابن مراتك صحبتي وعندك ابن ابن هتجنن.
معاذ-وفيها ايه لما تكون مراتي وعندي ابن؟ المهم انا مكنتش بكدب عليكي ولما قولتلك هتجوزك مكدبتش بردو وكنت عند وعدي...هو حرام لو كنت متجوز احب تاني؟
ليلي بذهول-ايييييييه انت ايه البردو اللي انت فيه ده وانا لو اعرف انك متجوز عمري ما كنت هحبك كسرتني ليه ليه انطق....
فضلت ليلي تضرب فصدره وهيا بتعيط.
معاذ مسك ايديها بوجع-بس انا مكسرتكيش لان انا فعلا بحبك ليلي انا بحبك ومقدرش استغني عنك...
.
ليلي بدموع-هه ياسلام ياجدع بتحبني ومتقدرش تستغني عني وبالنسبه لي اللي في بيتك مش حرام عليك تكسر قلبها هيا كمان.
معاذ-ومين قال اني هكسر قلبها انا بحب علا ومش هسيبها ..
ليلي لاقت نفسها رفعت ايدها وضربته بي كل قهر بالقلم.
ليلي بدموع وجديه-انت عينك فرغه ندمي الوحيد اني ارتبطت بيك وحبيت واحد حقير زيك.
معاذ بجديه وعصبيه-لو سكت فده عشان انا مش عايز اوجعك او اجرحك فهمتني او لاء...اما مش هسمحلك تمدي ايدك عليا حتي لو بحبك ياليلي...
ليلي بدموع-طب لما بتحب مراتك ارتبطت بيا انا ليه.
معاذ-ليه اقولك ليه لان الناقص فيكي هيا بتكلمه والعكس الناقص فيها بشوفه فيكي بس كل واحده فيكم بحبها حب مختلف عن التانيه ومقدرش استغني عنكم ...
ليلي بدموع-منك لله يا معاذ مراتك بتحبني فاهم شكلها حد طيبه ليه كسرتها مش مهم كسرتي انا بس تكسرها ليه وهيا عندها طفل طب مصعبش عليك ابنك...عمري ما كنت حطافه رجاله ومن مين من انسانه حبيتني.
معاذ بتنهيده طويله-واديكي قولتي حبيتك اهي يعني انا مش بعمل حاجه غلط وربناا محلل ده...
ليلي بعصبيه-طب اسكت بقي مش عايزه اسمعك تاني خالص ولا اشوف وشك ...جريت ليلي وهيا بتعيط.
معاذ مسك دماغه بوجع-ليه مش مصدقه اني بحبك ...
.
علا واقفه ورا شجره بتعيط من القهر بصدمه خايفه تطلع صوتها بتضغط علي فرع الشجره بوجع ...وجع ودموعها نازله بحرقه...
معقول انا هونت عليه...
علا بعياط والصدمه مأثره عليها ...
علا بصوت مسموع-معاااذ.
---
فشركه يعقوب.
يعقوب قام ونطق بكلمه واحده...
يعقوب بصلها وعنيه فيها وجع السنين..
يعقوب-ازاي تقوليلي يعقوب من غير بيه‘؟نسيتي اني مديرك.
سيلا بخوف -تقصد ايه! انت مش مديري انت حبيبي...
يعقوب بوجع-هههههه يعني انت صدقتي الكلام اللي قولتهولك ؟! امبارح انتي اكيد اتجننتي...
سيلا دموعها مكتومه-يعقوب بتقول ايه انت مكنتش كده امبارح صلي علي النبي بس واهدا وتعالي قولي فيك ايه وايدك مالها...
يعقوب بجديه-اسمي يعقوب بيه...واطلعي ابعتيلي ليلي ومتجيش غير لما ابعتلك.
سيلا مقدرتش تمسك دموعهاا-انت بتعملني كده ليه انا معملتش فيك اي حاجه انت امبارح ,,
يعقوب بعصبيه- قولت اطلعي بره.
سيلا بعند-مش هطلع بره انا متاكده انك بتحبني ايه اللي غيرك من امبارح لي النهارده .
يعقوب بوجع-مفيش حاجه اسمها حب ابداً فاهمه ولا لاء كلكم كدابين كلكم...
يعقوب ضرب ايده الجرح اتفتح تاني...
يعقوب راح بوجع  ايده وهيا بتعيط شدها من ايدها يطلعها بره بكل عصبيه ورزع الباب...
سيلا واقفه ورا الباب تعيط
جريت علي حمام الشركه عشان محدش يشوف دموعها...
.
ليلي كانت دخلت الشركه بتمسح وشها من العياط ...
خبطت وفتحت الباب ...
ليلي بتعب-يعقوب بيه عايزه اخد اجازه...
يعقوب كان واقف ساند علي شباك المكتب تايهه.
ليلي قربت منو-يعقوب بيه بقول لحضرتك عايزه اجازه حضرتك سامعني...
يعقوب بينهج بوجع-انتي كنتي فين؟
ليلي بتعب-كنت فمشوار.
يعقوب بعصبيه-واخدتي اذن من مين ولا هيا شركه ابوكي...
ليلي بتعب -متتعصبش عليا انا مش قادره لي عصبيتك النهارده لو سمحتي انا جايه اخد ااجازه لاني تعبانه قلبي محروق....
ليلي دموعهاا نزلت.
يعقوب مسك دماغه-بطلي نق خدي اجازه او معتش تيجي مش فارقه هعمل ايه يعني امشي يلا امشي.
ليلي عايزه تنفجر في اي حاجه...
ليلي-انت بتكلميني كده ليه عشان بشتغل عندك مفكرني عبيد ياما سكتلك بس كده كفايه وانت زيك زيه زي صاحبك الخاين الكداب‘.
يعقوب بستغراب-تقصدي ايه؟انا ايه وصاحبي ايه.
ليلي بدموع-صاحبك خاين فاهم خاين طلع متجوز وبيضحك عليا وعلي مراته .
يعقوب بعصبيه-انا مالي ما يخون او يتجوز او ميتجوزش انا دخلي ايه.
ليلي بدموع-انت مغرور انت مش هيهمك حاجه كل حاجه ساكت فيها لحد ما هتخرب علي دماغك.
يعقوب بزعيق-ليلي لمي نفسك انتي من النهارده مرفوده مش اجازه بس ومش عايز اشوف خلقتك فاهمه ولا لاء...اكيد كان بيتسلا معاكي انتي محدش يعشرك اساساا من طولت لسانك دي.
ليلي بوجع من كلمته واندفاع فالكلام...
ليلي-بجد زي ما سهر هانم بتتسلا بيك مع كريم قريبك وحامل منو اانا شوفتهم مع بعض بي عيني وسمعت كلامهم كمان وهيا بتقول انها حامل منوا وهيلزقوها فيك يا حرام يعني مش معاذ بس اللي بيتسلا بيا هما اتسلو بيك ياا يعقوب بيه يااللي كله بيعملك حساب وبي القوي كمان مش مصدقاني اسال سيلاااا ...
يعقوب بصلها بصدمه.
ليلي-ايوه سيلا تعرف هيا كمان شافتهم مع بعض وسمعت الكلام واظن لو انا بكدب سيلا مش هتكدب معلش بقي مش معاذ بس اللي بيتسلا وانت كمان مراتك بتتسلا بيك يايعقوب بيه انت صعبت عليا انا وسيلاا لدرجه مكناش هنقولك عشان متتجرحش بس انت عندك عادي تجرح اي حد ...
سابته ليلي وخرجت ويعقوب واقف من الصدمه اللي نزلت عليه وقع فالارض بوجع وقهر كبريائه اتكسر .
يعقوب دموعه اتجمعت...
يعقوب لنفسه ودموعه نزلت-يعني سيلا قربت مني وقالتلي بحبك شفقه عليا شفقه علي يعقوب سوليم وابني اللي مقهور عليه ابن خالي طب ازاي ومراتي ...مراتي....
--
فبيت ساره قاعده علي اللاب بتكلم احمد...
شافت مسدجات من منار بس مفتحتهاش ...
ساره لنفسها-المسدجات دي من بدري اوي مش هفتحهم لسه ليها عين تكلمني...
لاقيت اخت منار منزله استوري واتساب وبتقول ادعو لاختي باالرحمه.
ساره بصدمه-ندعي لمين بالرحمه...هههه ايه الهزار الرخم ده.
ساره كتبت لي اختهااا-بلاش الهزار التقيل ده غلط عليها.
اختها رديت بعياط_هزار تقيل ايه اختي ماتت اختي اخدت علاج القلب بتاع ماما كله وقف قلبها ومحدش لحقها.
ساره دموعها بتجري بصدمه-قلبها وقف ازاي دي كانت عايزه تكلمني ياريت كانت عايزه مني ايه منار ماتت طب ازاي ..
فتحت ساره مسدجاتهااا وكانت بتقرأ كلامهاا ودموعهااا بتجري ...
(ساره انا عارفه انك مش عايزه تكلميني انا عارفه اني وجعتك بي كلامي بس انا حبيته وصدقته وهو كسرني ياساره انا معتش ليا حد جمبي لا انتي ولا هو ولا اي حد حتي امتحاناتي ومذاكرتش مش عقلي فيهم كان عقلي فيه هو لحد ما كسرني سامحيني ياساره وربنا كمان يسمحني انا هاخد برشام ماما انا منهاره ومش شايفه حاجه قصادي ولا حد يهديني انا هنتحر ساره ياريت تردي عليا اناا تعبانه اوي مهاب طلع مبيحبنيش مهاب كسرني...ساره لو لحقوني متعمليش ليا حاجه بس لو موت انتقمي منو زي ما كسرني ووجعني.) سامحيني ياساره وادعي ربنا يسامحني...
ساره كانت بتقرأ وهيا منهاره -ازاي منار ماتت خلاص اكيد ممتش هو السبب لازم انتقم منوا لازم.
--
علا بعد ما نادت علي معاذ بصوت كله عياط سابته وراحت علي البيت وهو راح وراها...
معاذ-كفايه عياط انا فيا اللي مكفيني .
علا دموعها بتجري-انا عملت فيك ايه يامعاذ عشان تكسرني انا حبيتك انا اديتك كل حاجه ليه تردلي اللي ادتهولك بي ابشع كسره .
معاذ بوجع-مكنش فنيتي اوجعك انا بحبك ياعلا بس حبيت ليلي وده مش بي ايدي مقدرتش اتحكم فنفسي وانتي بعيد بس انا عمري ما هتخلا عنك ده لاني بحبك...وفنفس الوقت بحبها ومش عارف اعمل ايه انا تعبان ومش قد موجهه اني اوجهها تاني.
علا بتعيط بحرقه-انت واعي لي اللي بتقولهولي انا بتقطع وانت بتقولي مش قادر توجهه مين .
معاذ-انا مش غلطان ياعلا حبيت مرتين فين الغلط لو سالتي شيخ مش هيقولك حرام.
علا بعياط حرقه-لاء هيقول حرام لاني مش مخليك ناقص حاجه وعندنا طفل عارف الشيخ هيقول ايه انت عينك فرغه...
معاذ بعصبيه-انا تعبت واتخنقت عايزه ايه تطلقي؟
علا دموعها ذادت لان متقدرش تستغني عنو بصلها وبتعيط بصمت وحرقه.
معاذ بزعيق-ردي عايزه تطلقي انا معتش فيا خنق اني اقول واعيد تعبت كلام انا بديلك حب وبديلك حقك يبقي مش ناقصك حاجه.
علا مصدمه حتي صدمتها رابطه لسانهااا.
معاذ بزعيق-ما تنطقي العياط ده اكتر حاجه وجعتني انا قوليلي ناقصك ايه انا مش بعمله.
علا بقهر-انت ازاي بتتكلم كده انت خونت مراتك ام ابنك وشايف انك مغلطتش.
معاذ-طب انتو الاتنين ليه مش بتفكرو غير فنفسكم وبس كل واحده فيكم عايزاني لنفسهااا محدش بيفكر فيا مرتاح او لاء...
علا -وانت مكنتش مرتاح معايا؟
معاذ بتنهيده-طبعا مرتاح وبحبك وبحبك كل حته فيكي ...بس بردو انا بحب رقتها وبحب كلام وبحب جنونهاا هيا لمستني ومقدرش استغني عنكم....
علا بنهيار وعصبيه-كفايه كفااااايه مش عايزه اسمع حاجه...سيبني فحاالي يامعاذ .
معاذ-انتي بتحبيني ياعلا ...انتي مراتي وام ابني وحبيبتي ومش هتقدري تستغني عني ...بس ليلي في ايدها تبعد بي اي سهوله وانا مش عايزها تبعد والحل فأيدك انتي.
علا كانت بتبصلو بصدمه-حل...حل ايه هتطلقني عشانها هتتخلا عني وتكسرني اكتر من كده عشاني متاكد اني مش هقدر ابعد عنك.
معاذ-مقدرش اكسرك ياحبيبتي بس بردو ليلي بعت وحلهاا انك تروحي تطلبيها ليااا واناا اوعدك مش هفرق بينكم بي اي حاجه.
علا بصدمه-يعني ايه.
معاذ مسك دماغه-يعني تروحي تطلبيهالي اتجوزها ولو جت منك انتي هيا هتوافق وهنعيش مع بعض وانتي مش هتكسري بقلبي وانا هعوض صدقيني هعوضك لاني بحبك واللهي بحبك بالقوي كمان...
علا بصدمه-انت معندكش دم يامعاذ انت ازاي كده انت اناني انا عمري ما شوفت واحد زيك كده.
معاذ بتنهيده-ليه ياعلا انتي عايزه توجعيني ليه انا مبوجعكيش لان لو كنت وجعتك كنت سبتك لاكن مش بفكر اسيبك ولا استغني عنك حتي.
علا بوجع-ياريتك كنت سبتني يعني مش مكفيك اني اخدت صدمه عمري وكمان ههه عايزني اطلبلك ايدها...
معاذ-لان انتي لو هديتي هتقدريني ولو بتحبيني مش هتسبيني وهتكوني عايزه راحتي...
علا كانت بتسمع كلامه وهيا مش عارفه تضحك ‘ولا تعيط ولا تعمل ايه مفيش رد عارفه تقوله ليه ....قامت طلعت تجري علي فوق كان نور نايم.
شالته حضنته وقعدت تعيط...
علا بعياط لابنها-ابوك كسرني يانور كسر قلبي وكسر كل حاجه فياا...
(في خيط ضعيف رابط ما بينا وده النصيب...
هتخاف عليه ..هخاف عليه هتسيب...هسيب.
لحد امته هخاف لوحدي ياحبيبي ...
الخيط خلاص مبقاش متحمل ...
رعشه ايدي...لو انت مش عايز نهايه...
ولسه هامك الحكايه ...صبر قلبي بلمسه احس ان انت قريب.
انت الشمس...بس خلاص قربت تغيب)
💔
---
سيلا قلبهاا كان موجوع مقدرش تمشي رغم اللي يعقوب قالهولها بس مقدرتش تسيبه ...مسحت دموعها وخبطت وفتحت الباب دخلت ليه ...
سيلا بوجع -يعقوب بيه.
يعقوب بصلها وابتسم بوجع-نعم ياحبيبتي ايه بيه دي انا يعقوب بس.
سيلا -بس انت قولتلي ....
قطعها يعقوب بنظرات مش مفهومه....
يعقوب-معلش ياسيلا كنت متعصب شويه .
سيلا دموعها نزلت-انت خضتني اوي ورغم كده مقدرتش امشي واسيبك ده لاني بحبك.
يعقوب بصلها-هه بتحبيني قد ايه بقي.
سيلا-مش هقدر اوصفلك والله انا عارفه ان مش نعرف بعض من كتير اوي بس انت اخدت مكانه فقلبي اكتر من اي حاجه فالدنيا...
يعقوب بتنهيده-بجد علي كده بقي انا مستهلكيش ايه كميه الحب دي بس...
سيلا بلفهه-لاء لاء تستاهلني والله بس انت ليه بتقولي كده وبعدين ايدك مالهااا.
يعقوب بصلها ضحك.
سيلا بتوتر-انت بتضحك علي ايه وعنيك مالهاا انا حاسك موجوع من حاجه.
يعقوب-ما عاش اللي يوجع يعقوب سوليم او يشفق عليه‘
سيلا-اكيد طبعاا .
يعقوب قرب منها حاضنهاا بغموض ..
يعقوب بهمس-متزعليش من اللي قولتهولك الصبح انا بحبك‘
سيلا غمضت عنيها بقربه-لاء مقدرش ازعل منك بس والنبي متعملش كده تاني لان قلبي وجعني .
يعقوب بغموض -سلامتك قلبك ياحبيبتي .
سيلا فحضنه بعتت وابتسمت-انا بموت لما بشم ريحه البرفيوم بتاعتك.
يعقوب ابتسم نص ابتسامه-هه بجد عجبتك اوي كده...
سيلا بضحكه -جدا جدا.
يعقوب بغموض-انااا طلقت سهررر
---
فبيت معاذ ...
معاذ قاعد يرن علي ليلي وتلفونها مقفول.
معاذ -يووووووه ...رمي معاذ الموبايل فالارض وطلع لعلا...
فتح عليها الباب كانت اخده نور فحضنها ونايمه‘
معاذ بصلها بوجع...
معاذ-حبيبتي قومي انا عايز اتكلم معاكي.
علا فتحت عنيها بتعب وبصتلو كانت عنيها من الدموع حمراا.
معاذ بوجع-علا انا تعبان ...تعبان اوي ارجوكي نفذي اللي بقولك عليه وانا مش هتخلا عنك ابداً ده لاني بحبك ...
.
علا بصتلو بوجع ...
(هو انا انسى .. لما جيت وجرحت فيا لما قلبك داس عليا
لما باعني في يوم ظلمني وضاع هواي قصاد عنيا...
هو انا انسى .. عمري كله اللي انت خذتو ولا قلبي اللي خدعتو ولا ناري وويل عذابي اللي عشتو معاك وشوفته...
جاي تاني تقول شاريك .. مش كفايه حرام عليك
ما كنت عايش بين ايديك .. انت ليه جرحتني ..
طب قلبي كان معاك .. كان حنين كان ملاك
كنت بتمنى رضاك .. انت ليه ضيعتني
انت راجع بعد ايه .. هو فاضل فيه ايه
اللي راح مش ح تلاقيه .. يعني انا مابقتش انا ..

علا بوجع فقلبها-م..معاذ ط..طلقني.
----
توقعاتكم

حكايةحيث تعيش القصص. اكتشف الآن