Dalam perjalanan pulang sambil membawa Navegear,Zati terserempak dengan Sara yang pada waktu itu sedang menyorok di belakang dinding sambil memandang sesuatu.Dalam diam,Zati ingin mencari tahu apa yang Sara lakukan itu.
Zati terkejut apabila dia nampak kelibat budak-budak nakal dan yang paling mengejutkan Zati ialah mereka sedang merokok.Sara ialah seorang pengawas sekolah tetapi dia tidak berbuat apa-apa dan hanya melihat apa yang terjadi pada waktu itu.Perasaan dan fikiran Zati semakin lama semakin negatif dengan tingkah laku Sara ketika itu.
°~°~°~°
°~°~°~°
Perbualan dalam talian: Group Navegale
Fira: Korang sudah bersedia untuk mulakan game?
Sara: Aku rasa pening sikit lah. Aku start lambat tau. Bolehkan?
Fira: Tak ape. Kitorang tunggu kau kat sini.
Sara: Thanks,Fira.
Zati: Kalau kau lambat sangat, kitorang tinggalkan kau seorang diri.
Sara: Jangan lah. Tunggu jelah aku kat situ. >~<
Fira: Ye,ye.Ok guys. Just say 'Start Link' and you guys are online.
Zati: Roger that.
Sara: Ok.
Fikiran Zati bercelaru kerana dia melihat tingkah laku aneh daripada Sara waktu pulang dari kelas petang tadi.Tanpa memikirkan untuk memberitahu hal itu kepada Fira,Zati mengambil keputusan untuk siasat tentang perkara itu secara diam-diam.
°~°~°~°
°~°~°~°
"Start Link",ucapan itu keluar dari mulut Fira dengan nada yang tidak sabar untuk memulakan game. Setelah bermulanya game,dia ternampak Zati yang sedang termenung sambil melihat 'setting board' nya sendiri. Secara diam-diam,Fira menyergahnya dari belakang sehingga keluar ayat "kambing golek ngap-ngap". Fira sedar ada bende yang tak kena dengan sahabatnya itu. "Fira Wati! Tolong jangan buat begitu lagi,please? Kalau aku tertekan butang 'reset' macam mana!? Ingat mudah untuk aku naik level ke level 10 ni? Jangan buat lagi ",marah si Zati kepada Fira yang sedang gelak terbahak-bahak disebabkan latahan sang sahabat.
"EEh, serious ni!? Kau dah level 45!? Bila kau kumpul? Atau waktu kau online tidak sama dengan waktu aku online?",Zati terkejut sebaik sahaja dia memandang 'setting board' milik Fira. "Kau dah lupa? Aku kan sudah lama main game ini. Lagipun,aku sudah menang beberapa pertangdingan yang diadakan di Jepun.Cuma waktu itu,Navegear ini belum wujud di Malaysia"."Oh begitu.So, apa yang kita ingin lakukan sekarang? Aku sudah penat menunggu si Sara yang dari tadi belum munculkan diri", tanya Zati kepada rakannya yang sibuk melihat peta.
"Mudah. Kita pergi ke tingkat 34. Di sana,kita boleh naik taraf level,stamina,ketangkasan,kekuatan dan kelajuan kita. Sambil menunggu si Sara, kita 'enjoy' lah dulu", Zati bersetuju dan mereka akhirnya menuju ke tingkat 34.
"Fira,senjata ape yang kau guna?",soalan itu ditujukan kepada Fira kerana Zati belum pernah melihat senjata yang digunakan oleh dia."Aku guna pedang. Hadiah senjata yang aku dapat ialah panah. Aku gemar berlawan dalam kategori kombat dan ketahanan. Aku lemah dalam kategori mengubat. Oleh kerana kau guna magik penuh,tidak hairan lah jika aku kurang stamina semasa berlawan nanti kerana kau ada untuk back up aku. Setahu aku, Sara menggunakan sniper,bukan? Jika dia guna sniper, dia ada advantage dalam kategori ketahanan", panjang lebar Fira bercerita,satu sms dihantar daripada Sara.
Sara: Korang kat mana?
Fira: Tingkat 34.
Zati: Kalau lambat,kami pergi lawan 'BOSS' berdua sahaja,hahahaha.
Sara: Eh, tunggu! Aku pon mahu naik taraf level juga.
Fira: Ye,ye. Kami tunggu.
°~°~°~°
°~°~°~°
"Susah juga nak control sniper ni. Padahal aku upgrade controller ke tahap yang maksima", kata Sara dalam hati kerana gagal mengawal pergerakkan snipernya itu.
"Sara! Jaga-jaga!", jeritan Fira bergema juga membuatkan Sara terkejut hingga tercari-cari apa yang dimaksudkannya itu. Secara tiba-tiba,'goblin'yang mereka lawan itu melontarkan sebiji batu besar tepat kearah Sara lalu menghempapnya. Dengan rasa takut dan marah, Fira menggunakan 'secret teknik' iaitu 'Freeze Arrow' kepada goblin itu. Sebelum dia menghabiskan serangan, satu suara bergema lagi. "Zati Fety, go and heal her! Now!"."Roger",balas Zati. Fira pun menghabiskan serangan dengan penggunakan pedang iaitu 'Slash'.
"Aduuh, sakit nya. Tidak sangka, 'Virtual Reality Game'pun sakit seperti yang sebenar. Tapi serangan tadi macam pernah aku dengar di mulut-mulut para pelajar di sekolah. Kau rasa ape ya Zati? Power betul"."Kau tidak tahu? Itu kan teknik si 'Freeze Queen'. Cerita tentangnya telah heboh di sekolah secara tiba-tiba setelah Fira memberitahu aku dengan Erin tempoh hari", terang Zati sambil mengubati Sara yang cedera parah."Jadi maksud kau, Fira is the 'Freeze Queen'?", Sara terkejut kerana dia tidak tahu langsung bahawa sahabatnya itu amat terkenal.
Selepas pertarungan berakhir, Sara meminta maaf kepada Fira kerana gagal laksanakan tugas dengan sempurna. Fira seorang yang peramah dan suka memaafkan orang. Namun pada ketika itu,expression muka Fira berubah."Kau okay ke tak ni,Fira?",tanya Zati kerana hairan.Itu kali pertama mereka melihat wajah Fira bertukar menjadi sangat serious."Bende sudah pun berlaku. Asalkan kecederaan yang menimpa kau tadi tidak buat kau turun ke level satu semula"."Sorry sesangat lah Fira. Entah mengapa tadi aku tidak dapat nak mengawal sniper aku dengan baik secara tiba-tiba", Sara merayu.
"It's okay. But we still can't make a group for entering the competition"."Why? Bukan pertandingan itu boleh disertai tiga orang dalam satu kumpulan?", tanya Zati sebaik sahaja kata-kata Fira tadi bergema dalam gua yang telah sunyi itu."Yes.But dengan ape yang baru berlaku tadi,kau rasa tiga orang sudah cukup untuk memasuki pertandingan itu? Kita perlukan dua orang ahli lagi untuk cukupkan lima orang", jelas Fira kepada sahabatnya yang sedang kebingungan.
"Betul juga ape yang kau katakan", kata Zati sambil memandang Sara. Sara kelihatan sedih sebaik saja sahabatnya memandang. Sara juga menyampuk"oh iyalah, tadi aku ada bace papan kenyataan sebelum aku sampai ke sini. Ia tertulis semua nama kumpulan yang masuk. Semuanya ada lima ahli kumpulan. Nama team kita yang terakhir sekali sebab ada tiga peserta sahaja",penjelasan yang dibuat oleh Sara, dipersetujui oleh Fira.
"Kalau sudah begitu,moh ler kite cari ahli yang lain", ajakan Zati diterima bulat-bulat oleh Sara. Fira tidak setuju. Sebaliknya dia sudah jumpa orang yang sesuai untuk dijadikan ahli.Zati dan Sara hairan dan tertanya-tanya, siapa ahli yang dimaksudkan Fira itu."Nanti korang tahulah siapa",Fira merahsiakan dua ahli baharu yang dipilihnya itu. Lagi menghairankan mereka berdua,expression muka Fira tidak lagi serious seperti yang tadi.
°~°~°~°
YOU ARE READING
Gamers! Lets do this!!(hiatus)
Adventure'Virtual Reality Game' dah announced kat Malaysia!! 3 sekawan, Fira, Sara, and Zati memang gemar dengan tajuk tournament yang akan berlangsung 5 bulan lagi dari sekarang. Bertungkus lumus juga mereka mencari ahli nak cukupkan kumpulan mereka. Belum...