"Apa yang sudah berlaku? Kenapa muka kalian nampak resah? How come ummi boleh ada di sini? Kenapa ni? Apa yang dah berlaku? Sesiapa tolong lah cakap?",bertubi-tubi soalan dilontarkan oleh Fira yang baru sedar dari pengsan nya.
Danish: Kau tidak ingat apa-apa?
Zati: Fira, kau betul-betul tidak ingat apa-apa?
Fira: Macam mana aku nak ingat kalau korang tidak beritahu apa yang sebenarnya berlaku?! Ummi sampai sini pon aku tidak tahu.
Dyan: Seminggu kau tidur,memang tak ingat apa-apa lah jawabnye.
Terkejut Fira kerana dia dapat tahu yang die tertidur selama seminggu. Ingatannya kembali dengan imbasan pertarungan yang hampir membunuh diri sendiri even didalam game. "Oh ya! Masa itu mata aku...", belum sempat Fira menghabiskan ayat nye,Dyan menyampuk.
"Meh sini aku bagitahu apa yang dah berlaku. Waktu kau sibuk meredakan Erin yang sedang benci kau waktu tu,kau ditembak meriam gergasi Amree dan pada waktu itu kau sepatutnye sudah tidak sedarkan diri". "Apa maksud kau?",tanya Fira yang kebingungan. "Kau masih hidup walaupun ditembak meriam gergasi even pada jarak yang sangat dekat. Selepas itu kau ternampak kami bertiga dalam jaring yang terganggung,bukan?",tanya Dyan. Fira mengangguk tanda apa yang diceritakan itu betul belaka.
"Dyan seorang lagenda. Perkara yang berlaku pada kau waktu itu pon datang dari satu lagenda yang hampir labuk dek zaman. Katanya, character yang berlainan warna mata itu mempunyai satu skill yang sangat istimewa tetapi jarang dapat digunakan", sambung Sara ala-ala pembantu Dyan. "Don't misunderstand. Bukan aku sorang sahaja yang berlainan warna mata.ade juga player lain yang mempunyai warna mata yang berbeza", bantah Fira habis-habisan sahabatnya itu.
"Kau masih tak faham ni, TIDAK SEMUA PLAYER YANG WARNA MATA NYA BERLAINAN DAPAT GUNA SKILL TU. Kau player bertuah dapat guna skill tu. Bersyukur lah sedikit", tegas Dyan kepada Fira.
°~°~°~°
Fira: Nampak gaya nya aku dalam masalah besar. Pertandingan semakin dekat,masalah makin bertimbun. Macam mana aku nak tahu yang aku boleh kawal kuasa baru tu atau tak?
(Imbasan penerangan Dyan)
"Kuasa itu react time kau dalam masalah mengawal emosi. Lagi-lagi kalau kau tengah takut dan sedih, tahap macam hilang orang tersayang la kate kan.Kau ingat tak mase kau marah aku waktu kau first time suruh aku online? Time tu eye color kau berubah,kan? Itu tandanya kausa tu bukan sekadar dalam game saje. Malah in reality pon berlaku. Gamer Lagend yang ada kuasa Silver Eye macam kau tu, tidak salah aku titlenya digelar, 'The Grand Reaper'. Buat masa sekarang semua orang masih tidak tahu sama ada die tu hidup lagi atau tidak. Apa pun, kau kene jugak belajar cara kawal kuasa tu. Damage yang kuasa tu bawah berat weh! Time pertarungan kau tempoh hari, hampir 80% kerosakan berlaku di Arena", terang Dyan panjang lebar.
"Habis tu, macam mana aku nak tahu kalau kuasa tu datang balik? Seminggu aku tak bukak mata sebab kuasa tu. Dasyat! Takkan tidak ade sesiapa lagi yang tahu serba sedikit cara kawal kuasa tu? Takut nanti kalau aku tidak mampu kawal kuasa tu, silap-silap real body aku dah tak berfungsi macam orang normal. Tolong lah aku!", rayu Fira.
"Kau nak takut ape? Kita pergi jelah cari 'The Grand reaper' yang lagend tu. Mungkin die boleh tolong kau. Kalau dia dah tak hidup, mungkin ade journal atau apa-apa yang die tulis pasal kuasa tu? Betul kan?", kata Sara dengan selamba. Dyan berfikir sejernak, idea yang diberi itu mungkin boleh diguna pakai.
"Ummi tak bagi! Ummi tak mahu anak-anak ummi ditimpa masalah lagi! Ni semua terjadi gara-gara kamu main game tu la! Muktamad! Ummi still tak bagi kamu buat apa-apa dah lepas ni! Ummi nak kamu semua duduk kat rumah masing-masing, belajar,ulang kaji pelajaran, dan, NO MORE ONLINE GAME OR ANY GAME ANYMORE", bantah puan Ieda tentang cadangan yang Sara beri tadi. "Tapi ummi, ini untuk keselamatan Fira jugak. Kalau Fira tak cari die, macam mana Fira nak tahu cara kawal kuasa ni?", puas Fira memujuk puan Ieda tetapi usahanya masih tidak membuahkan hasil.
Mereka pon akur sahaja ape yang puan Ieda katakan. Mereka masih boleh tidur disitu kerana tiada transport untuk pulang ke rumah masing-masing pada waktu itu.
(Sebelum mereka semua masuk tidur)
Danish: Korang! Still nak tolong Fira tak?
Zati: Off couse lah! Die bestfriend aku tu. Jangan memain ngan bestfriend aku.
Sara: Bukan kau sorang je eh, die pon bestfriend aku. Kau tak ingat siapa yang sebenarnya selamatkan aku sebelum kaki aku jejak tempat haram tu?
Danish tersedak kerana time tu die sedang minum air, dan waktu itu soalan yang dinyatakan Sara ada kene mengena dengan dirinya.
Dyan: Tak perlu lah bergaduh! macam budak-budak lah. Sara, kau dapat cari tak lokasi The Grand Reaper tu?
Sara: Hehehe, jangan pandang rendah dengan kelebihan seorang perempuan genius. Hahahahahahaha!
Danish: Tak perlu nak menunjuk sangat kegeniusan kau tu. Kalau genius, kenapa boleh masuk dalam perangkap mamap saiko yng nak bawak kau ke tempat haram tu? ~gelak dalam hati~
Kali ini Sara pula yang berbuat-buat tersedak kerana dia tahu siapa orang yang ingi ditujukan oleh Danish tadi.
Zata dan Dyan: Sudah!
Mereka pandang sesama sendiri. Selepas 1 minit, mereka high five. Mungkin mereka ingin kata kan yang "Uuh! Kite serentak lah".
Dyan: Kite bertolak esok pagi! Bawak Fira sekali. Ingat! Jangan sampai puan Ieda tahu yang kite keluar senyap-senyap, deal?
Semua: Deal!!
(Disudut yang agak gelap)
"Begitu ke? Huh, kite akan berjumpa lagi, partner".
°~°~°~°
YOU ARE READING
Gamers! Lets do this!!(hiatus)
Adventure'Virtual Reality Game' dah announced kat Malaysia!! 3 sekawan, Fira, Sara, and Zati memang gemar dengan tajuk tournament yang akan berlangsung 5 bulan lagi dari sekarang. Bertungkus lumus juga mereka mencari ahli nak cukupkan kumpulan mereka. Belum...