Sebelum subuh mereka telah bersiap untuk travel mencari player yang legend itu.
Fira: Korang buat apa ni? Tak kan korang nak keluar? Siap bawak beg besar ni?
Sara: sshh!!! Bukan kitorang je la. Kau pon kene ikut sekali.
Fira: Eh,kenapa pula!? Kita nak ke mana ni?
Dyan: To the Grand Reaper.
Fira terkejut. Perasaan terkejut yang dialaminya bukan terkejut kerana mereka tergamak berlaku begitu kepada ummi yang masi tidur di dalam rumah,tetapi, terkejut kerana sahabat-sahabat nya sanggup membantunya mengembalikan dirinya yang asal. Fira sangat terharu dengan apa yang mereka lakukan.
Tanpa berlengah, Dyan membawa kereta terus ke lapangan terbang. Setibanya mereka di sana, Dyan menunjukkan tiket penerbangan online yang mereka tempah semalam. Mereka dapat naikkapal terbang itu dengan pantas kerana keadaan kurang sesak dengan orang yang ingin bercuti. Akhirnya,mereka bergerak juga ke tempat yang ingin mereka tuju.
"Takpe ke kita tinggalkan Ummi di rumah itu?Tak melampau kah kite ni?Bende ni dah macam kes lari rumah tahu tak?", tanya Fira kepada Danish disebelahnya. Nada yang dilontarkan Fira kepada Danish tadi kedengaran agak sedih dari nada suaranya yang biasa. Danish tidak tahu mahu jawab apa untuk soalan yang diberikan itu. Fira terus meminta Dyan bertukar tempat dengan nya. Fira lebih suka duduk bersendirian kerapa seat yang Dyan dapat untuk personal dan Dyan akur untuk bertukar tempat.
Suasana dalam kapal terbang sunyi sepi dan Danish sudah tidak tahan duduk tanpa berbuat apa-apa. Danish berjumpa dengan pramugari yang ada dalam kapal terbang itu dan memintak agar mereka dibenarkan bermain game itu. Pramugari melaporkan kepada pilot dan mereka benarkan Danish dan lain-lain bermain.
Tanpa berlengah,mereka mengeluarkan NaveGear mereka lalu online."START LINK!",perkataan itu disebut dengan serentak. Tetapi Fira masih tidak memakai NaveGearnya. Dia takut perkara itu berulang lagi. Dia juga takut yang dia tidak dapat mengawal emosi. Fira pon mengambil keputusan untuk tidur sahaja.
°~°~°~°
°~°~°~°
"It used to feel like a fairy tale,,Now it seems we were just pretending,,We'd fix our world,,And on our way to a happy ending", nyanyian merdu itu kedengaran daripada Fira. "Nice voice u got there.Apa yang membuatkan menyanyi ni? Kau risau ke?". Terkejut Fira kerana dia disergah oleh satu suara yng die tidak kenali. "Can i know who are you?",Fira bertanya sambil memandang kearah tuan empunya suara. Alangkah terpegunnya Fira kerana waktu itu dia seperti melihat putera raja yang kacak seperti dalam Anime yang pernah dia tonton.
Unknown: Nice to meet you,Fira.
Fira: Excuse me. How do you know my name? Who are you actually?
Unknown: Relax,you'll know me later. But now,i want you to know that your friends now are in danger.
Fira: What do you mean?!
Unknown: Right now was a rainy days. Anytime the pilot will ask us to turn of our gadget.Don't you think that you have to save them now? But remember,if you pull the NaveGear when its on like that (sambil menunjuk kearah kawan-kawan Fira),They'll suffer an amnesia.Bye Fira,it's good to talk to you when you're not injured.
Fira tergamam mendengar apa yang mamat tu kata tadi.Fira tidak tahu apa yang harus dia lakukan. Dia kaku. Badan dia bergetar-getar. "Apa yang harus aku lakukan,apa yang harus aku lakukan,apa yang harus aku lakukan!!!!!".
"Fira kenapa ni? Kenapa menjerit?Apa yang sudah berlaku?Fira jawab Fira,Fira!", sebaik mendengar satu suara yang amat dia kenali, Zati,yang cuba untuk memaksa Fira bangun dari tidurnya kerana dia kelihatan seperti manghadapi a very bad nightmare, Fira bangun.
Fira: Zati! Jangan pergi Zati! Aku taknak kau kene amnesia sebab main game Zati. Tolong jangan tinggalkan aku,aku sayang kau!Kau sahabat baik aku!
Sara: Fira,hold on. What happen?
Fira: Sara! Jangan pergi Sara! Aku sayang kau jugak Sara! Sara,,.
Fira pengsan kerana ketakutan. Danish semakin risau dengan apa yang berlaku pada Fira. Setahu mereka semua,Fira seorang yang periang dan tidak mudah takut pada sesuatu yang remeh. Tapi apa yang dilalui Fira sekarang, Dyan dapat rasakan, jika mereka semua tidak cepat,keadaan Fira sukar untuk dipuihkan.
Zati terdengar satu suara yang menyuruhnya mengusap dahi Fira dan berkata 'bangun'. Sara pelik dengan apa yang Zati mahu lakukan. Sebelum Zati menyebut perkataan 'bangun' itu, "Korang tak dengar ke apa yang orang tu suruh aku buat? Kenapa pandang macam tu?". Soalan Zati tadi menimbulkan tanda tanya kepada mereka."Kau mengigau jugak ke?".
"Kitorang tak dengar apa-apa pon,".
"Serius lah korang tak dengar? Tapi tadi..",
"Mungkin kau penat jugak kot. Tadi dalam game,bukan main licin kawasan tu kita bersihkan dari pgimon".
"Mungkin jugak.ok lah. Tapi,siapa yang nak jaga Fira ni?".
"Biar aku yang jaga.Dyan, pindahkan dia kesebelah aku balik". Danish volunteer untuk menjaga Fira yang sedang unconscious. "Jangan kau buat bende tak elok kat dia,kalau kau buat,tengok lah nasib kau nanti macam mana",jelas Sara kepada Danish yang asyik tersenyum kambing dari tadi.
°~°~°~°
°~°~°~°
Perjalanan kapal terbang yang mereka naiki hampir mengambil masa selama 1 minggu untuk ke lokasi yang Sara cari itu. Namun,perjalanan mereka itu memerlukan penukaran kapal terbang disetiap destinasi yang berbeza."Sara,betulkah ini jalan untuk ketempat tu?". Dyan bertanya kerana sudah naik muak naik turun kapal terbang. "Kau rasa? Aku yang dari tadi duk belek-belek Map ni, buat pening kepala", complaint Danish pula.
Sewaktu dua jejaka itu leka berleteh, mereka tidak sedar yang Fira sedang termenung melihat sesuatu di atas langit. Zati hairan, lalu ikut sama termenung. Sara juga tidak berkata apa lalu menoleh ke arah langit yang sedang dua sahabatnya itu lihat. Dua jejaka itu masih tidak henti-henti melihat map di tangan. Sara dan Zati terpegun.
"Indah kan? Korang tak sedar yang kita sekarang merada di pulau bintang, Constellation Island", kata-kata Fira itu membuatkan Danish dan Dyan berhenti berleter. Yang menghiburkan hati, Danish,Dyan,Sara,Zati, masing-masing ternganga melihat bintang-bintang dilangit.
Danish melihat wajah Fira yang sedang tersenyum melihat keindahan bintang-bintang itu. Danish mendapat idea bahawa dia telah temui satu cara yang boleh memulihkan gangguan emosi yang terjadi pada Fira. Dan cara pertama yang dia jumpa, bintang.
°~°~°~°
°~°~°~°
Selepas mereka tersedar yang mereka ada urusan terpenting yang ingin mereka lakukan, mereka terus fokus mencari rumah yang diduduki oleh legend. Fira kelihatan seperti sebelum ini,kembali kedunia yang penuh kerisauan. Mereka sangat risau akan Fira. Mereka takut Fira tidak kembali seperti sedia kala.
Sedang mereka kerisauan, Seorang lelaki kelihatan ukuran umur 30-40 tahun berjalan dihadapan mereka sambil membawa payung,dan berselipar jepun. Danish bertindak terbuu-buru, terus serbu lelaki itu supaya die dapat mercari info tentang The Grand Reaper. Lelaki itu memandang Danish. Wajah Danish bertukar kepada wajah orang yang beru lepas nampak hantu.
Lelaki itu menoleh ke arah Fira, terus berjalan kearahnya. Fira memandang kehairanan. "Kenapa dengan pakcik ni?", tanya dia dalam hati.
"FIRA! HATI-HATI!", jerit Danish.
°~°~°~°
YOU ARE READING
Gamers! Lets do this!!(hiatus)
Adventure'Virtual Reality Game' dah announced kat Malaysia!! 3 sekawan, Fira, Sara, and Zati memang gemar dengan tajuk tournament yang akan berlangsung 5 bulan lagi dari sekarang. Bertungkus lumus juga mereka mencari ahli nak cukupkan kumpulan mereka. Belum...