Hoofdstuk 2

641 13 0
                                    

Een tijdje later open ik de deur van de wc. Ik kan hier niet heel mijn leven blijven zitten. Ik kijk op mijn mobiel hoe laat het is, kwart voor 10, als het goed is zijn mijn ouders nu allebei weg. Ik ren snel de wc uit, naar buiten, naar mijn fiets. Ik fiets zo snel als ik kan naar huis en plof achter de tv. Ik zet hem op Nederland 3 waar de serie 'brugklas' bezig is. Het gaat over een meisje met anorexia. Ze is echt mooi, mooi dun. Zo wil ik ook worden. Opeens hoor ik 'ze zit op zo'n pro ana site' voorbij komen. Een pro ana site? Ik loop de trap op, naar mijn kamer en start mijn laptop op. Als hij opgestart is typ ik op Google 'pro ana' in. Meteen rollen er heel veel linkjes uit. Ik klik op de eerste en krijg meteen een waarschuwing te zien. 'Je staat op het punt een zogenaamde 'pro ana' site te bezoeken. Hier kun je confronterende beelden te zien krijgen van meiden die zichzelf uithongeren en elkaar tips geven om sneller af te vallen.' Bla bla bla. Wat een gezeur, ik klik hem snel weg en bestudeer de pagina waar ik op terecht ben gekomen. Er staan lijsten op met calloriën van eten, tips voor goede work outs, een kopje met 'voorstellen', een kopje met 'thinsperation' en een kopje met 'armbandjes'. Op die laatste klik ik, zou je afvallen van een armbandje? Er staat een stukje waar in uit word gelegd dat je door zo'n armbandje herkenbaar bent voor andere meiden. Ik lees de betekenissen even door.

Rood: pro-ana (linkerpols)

Paars: pro-mia (rechterpols)

Groen : vasten

Blauw : depressief

Roze : EDNOS (Eating Disorder Not Otherwise specified)

Geel : zelfmoord(neigingen)

Oranje : zelfbeschadiging

Turquoise : overgewicht/obesitas

Rood&zwart : (proberen te) genezen van anorexia

Paars&zwart : (proberen te) genezen van boulimia

Oranje&wit : (proberen te) stoppen met zelfbeschadiging

Grijs&zwart : (proberen te) genezen van EDNOS

Rainbow : homo/lesbisch/bi

Ik schrik van de woorden 'zelfmoordneigingen' en 'zelfbeschadiging'. Ik kijk verder en klik op het kopje chatbox. Ik moet een gebruikersnaam invullen. Ik kies voor 'EmXfat' en klik op 'start chatten'. Er zijn al 2 meiden in de chatbox, de ene heet 'xHelpfullAna' en de andere 'FuckThatFat'. Ze zijn al druk in gesprek lees ik.

(exf=EmXfat, xha=xHelpfullAna, ftf= FuckThatFat)

Ftf: alleen een appel (60)

Xha: goed van je! En wat heb je verbrand?

Ftf: 3 kwartier gefietst

Exf: hoi, heb je 60 appels op?

Ftf: haha nee, je bent vast nieuw

Xha: dat zijn de kcal, ookwel callorieën.

Exf: ja ik ben nieuw, hoe oud zijn jullie?

Xha: 17

Ftf: 14

Exf: ik ben 13

Xha: zo oud was ik ook toen ik hier kwam, toen was sab er nog!

Ftf: ik was 12, sab was er in het najaar van 2013 voor het laatst.

Exf: wat is er gebeurt, en wie is sab?

Xha: sab, Sabine, was echt een goede ana, mijn voorbeeld, dat van iedereen eigenlijk.

Ftf: ze is betrapt, en naar een kliniek gestuurd. Daarna is ze niet meer online geweest. Ze is nu volgensmij 15.

Xha: 14 :) ze begon toen ze 11 was, echt knap van haar.

Exf: Wow, dat is wel heftig. Komt dat allemaal door dat afvallen?

Hier sta ik echt even versteld van, dus dat meisje is toen ze 11 was begonnen met afvallen. Dat was dan in...2011. En ze werd in het najaar van 2013 dus betrapt, dat is bijna 3 jaar! Wow... zou dat mij ook lukken? Waarschijnlijk houd ik het toch niet vol. Ik wil ook niet 'veel' afvallen. Laat ik me maar eens gaan wegen.

xha: Em? ben je er nog

ftf: ik denk dat ze het te erg vond ofzo, ze kan het niet aan

exf: ja ik ben er, hoezo zou ik het niet aan kunnen?

xha: nouja ik bedoel, je bent nog jong, en misschien lukt het afvallen niet daardoor. het is zwaar weet je.

ftf: hoe zwaar ben je eigenlijk, Em?

exf: dat weet ik nog niet, ik ga me nu wegen.

xha: oke tot zo Em

ik sta zuchtend op en loop naar de badkamer, ik kijk even rond om te zien waar de weegschaal staat. uiteindelijk zie ik hem onder een kastje staan en haal hem er onderuit. ik stap de weegschaal op en kijk even naar het plafond. als het onder de 55 is stop ik meteen met deze onzin. ik haal diep adem en sluit mijn ogen. ik kijk naar de weegschaal en schrik me kapot, 58,4! hoe kan dat! oke ik ga dus mooi door met deze onzin.

exf: ik weeg 58,4!

xha: hoe krijg je dat voor elkaar! ik weeg 44,8

ftf: wauw je moet echt afvallen! ik weeg trouwens 48,2

Exf: Wow, hoe heten jullie eigenlijk?

Ftf: Sylke

Xha: Sandra, en jij?

Exf: Emma, leuke namen!

Ftf: toen Sab er nog was noemde iedereen ons hier 3Skinny

Xha: omdat sab en ik het dunste waren en wij alle 3 het langst op deze site zitten. Sab en Sil 2 en ik 4 jaar

Exf: wat rot voor jullie dat Sabine nu weg is. Ik hoop dat ik de leegte een beetje op kan vullen.

Ftf: niemand kan dat, alleen Sabine past in dat gat, het is een klein gat, want ze was dun, dus jij past er niet in.

Xha: pff, haha grappig hoor sil, ik hoop echt dat we haar vinden of dat ze weer online komt.

Exf: ik hoop het ook voor jullie, maar ik moet huiswerk gaan maken xx

Xha: oké succes

Ftf: ja ik ook :P doeg xx

"Geschreven door WantToBeHappy4Ever"

Just stop eatingWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu