Panas. Rimas. Semua rasa bercampur. Ian Rayyan berasa amat tidak selesa. Masih tidak sesuaikan diri dengan cuaca di sini. Dia juga tidak dapat melakukan aktiviti luar. Sejak pulang ke sini dia masih belum berkesempatan melakukan aktiviti menunggang kuda. Aktiviti yang akan dilakukan pada waktu senggangnya. Terasa membahang di kulitnya. Dia tidak tahan cuaca panas di sini. Dia berasa tidak bebas untuk bergerak. Oleh sebab itulah dia akan hanya akan pulang setelah senja menjelma. Bukan disebabkan banyak kerja tetapi tidak tahan dengan cuaca.
Ian Rayyan masih menyesuaikan diri dengan cara bekerja di Hotel Grenz. Walaupun dia mempunyai pengalaman mengurus hotel milik bapa saudaranya, tapi cara bekerja berbeza. Dia juga masih belum sempat meninjau suasana hotel. Masih belum berkesempatan berkenalan dengan para stafnya. Dia hanya mengenali staf di bahagian pengurusan sahaja. Dia akan membuat tinjauan ke setiap unit dalam hotel ini tidak lama lagi.
Sepanjang hari, Ian akan menghabiskan masanya di Hotel Grenz. Semua urusan dilakukan dari biliknya. Dia agak kurang selesa untuk berurusan di luar. Apa lagi hendak meredah kesesakan lalu lintas di luar sana.
Belum pun masuk waktu rehat, perut Ian telah berkeroncong. Pagi tadi dia tidak sempat bersarapan. Hanya meneguk air kopi sahaja. Dia terlewat bangun. Masih jetlag. Kalau orang tahu mesti kata dia mengada-mengadakan. Jetlag di tempat sendiri.
Untuk keluar memandu mencari makan di luar hotel tidak sesekali dilakukan Ian Rayyan. Tambahan pula dia belum arif dengan jalan di sini. Menuggu hari minggu nanti Qaira berjanji akan membawanya mengukur jalan. Nasiblah adiknya kaki jalan. Boleh tahu juga selok belok jalan raya di sini. Akhirnya dia membuat keputusan untuk makan di Tanjong Kafe. Kafe yang terletak di bahagian bawah hotel.
Ian Rayyan agak cerewet dari segi rasa hidangan yang disediakan. Prinsipnya biarlah pengguna akan berpuashati dengan nilai wang yang dikeluarkan. Selain itu dapat juga dia memerhati dan berkenalan dengan staf di bahagian dapur.
Tanjong Kafe terletak di tingkat bawah bersebelahan dengan kaunter penyambut tetamu. Ian Rayyan mengambil meja yang agak tersorok. Dari situ dia dapat melihat pengunjung yang keluar masuk ke Hotel Grenz. Nampaknya kaunter penyambut tetamu tidak lengang dengan kunjungan. Kalau beginilah, tidak hairanlah Hotel Grenz menjadi hotel yang terkenal di sini.
Ian Rayyan agak berpuashati dengan dekorasi Hotel Grenz. Memang ayahnya bercitarasa tinggi. Layanan staf di kaunter penyambut tetamu juga dirasakan baik. Matanya melilau ke segenap Tanjong Kafe pula. Tidak ramai pelanggan yang makan ketika ini. Yang ada hanya berborak santai. Di sebelah mereka terdapat beg-beg pakaian. Agaknya mereka sedang menunggu untuk dapatkan bilik masing-masing. Ian Rayyan juga berpuashati dengan kebersihan di sekitar Tanjong Kafe.
Apabila menyedari pemilik Hotel Grenz datang, penyelia dapur cepat-cepat keluar ke depan. Bertemu dengan big bossnya. Mikail, penyelia yang bertanggungjawab di bahagian dapur. Seorang penyelia yang amat tegas semasa bekerja. Telah lima tahun dia mencurah khidmat di Hotel Grenz. Sepanjang bekerja di sini, dia amat berpuas hati dengan layanan pihak pengurusan di sini.
“Selamat datang tuan Ian Rayyan.” Formal sekali ucapan daripada Mikail. “ Tuan nak pesan apa-apa?” tanyanya lagi.
“Duduk dulu. Panggil saja saya Mr. Ian.” pelawa Ian Rayyan. Dia mahu mendengar serba sedikit perihal Tanjong Kafe daripada penyelia tersebut. Tidak selesa hendak bercakap jika dia duduk, sedangkan pekerjanya berdiri.
Mikail melayan Ian Rayyan. Sambil itu dia menerangkan serba sedikit mengenai keadaan di bahagian ini. Layanan yang terbaik diberikan kepada pemilik hotel ini.
Ian Rayyan tidak mengambil makanan buffet yang disediakan. Hidangan hotel pada hari ini lebih kepada nasi. Citarasanya tentulah makanan barat. Dia memesan beef steak dan jus epal.