BULI【07】♡

115 14 9
                                    

「BULI ¤ 07」

PRANG!!

Bunyi kaca pecah menyedarkan Jungkook dari tidurnya. Dia segera bangun dari katil dan mencari arah bunyi.

Dia mengambil kayu besbol yang terdapat di dinding biliknya lalu terus pergi ke dapur- tempat dimana dia mendengar bunyi tersebut.

" KAU SIAPA?! " hampir sahaja kayu besbol yang berada di tangannya dicampak ke arah lembaga tersebut. Lembaga tersebut tersenyum sinis lalu menerapungkan kayu besbol yang hampir terkena dirinya.

Keadaan di sekeliling seakan 'freeze'.

Jungkook tergamam. Kalau bukak lama sikit tu mesti dah masuk biawak.

" aku benci kau! "

" fjzjjdjsjdks!! "

hilang.. lembaga tersebut hilang.. hanya terdapat asap yang berkepul-kepul yang tidak tahu asal-usulnya.

" k-kenapa aku dekat sini? bukan tadi aku kat bilik? " Jungkook tersedar dari lamunannya. Lantas sahaja dia mengambil segelas susu dan bawanya ke dalam bilik dia.

Kelakuan seorang Jeon Jungkook lain, tidak seperti Jungkook yang selalu dilihat. Dia berubah..

°•

1 MINGGU KEMUDIAN.

" psst! psst! " Seseorang menegur Taehyung daripada belakang. Dia mengetuk kepala Taehyung sebelum berdiri sama tinggi dengan lelaki tersebut walaupun sikit sahaja lagi hampir dengan ketinggian Taehyung.

" eo, Hoseok. Kenapa? " Taehyung menggosok kepalanya perlahan.

" tak ada lah, lama aku tak nampak Jungkukur. Kau sebagai rakan karib sangat-sangat sampai tak ada masa nak diluangkan dengan aku takkan kau tak tahu apa-apa tentang dia? " Hoseok melihat wajah Taehyung yang kacak tersebut. Hampir sahaja dia menerkam Taehyung. Rambutnya digentel-gentel.

" aku bukan pasangan gay dia untuk tahu semua tu. Yang kau melebih ni kenapa? " Taehyung cuba untuk tidak menggulingkan anak matanya ke atas. Rasa gedik maybe.

" ala ala! Aku rindu dia lah! bibir dia yang menawan tu! aumsie! rasa nak bawak katil je! " sempat Hoseok menutup mulutnya sebelum tergelak persis perempuan korea terakhir.

Taehyung pula hanya meninggalkan Hoseok yang syok sendiri itu. Tahu sangat dia dengan perangai lembut sahabatnya seorang itu.

Hoseok pula sedang sibuk membebel. Entah apa yang dibebelkan pun tak tahu. Sambil bebel sambil cepuk kepala orang pulak tu!

Aku melihat seseorang di khalayak ramai yang sedang berebut meminta nombor telefon aku. Aku hanya memalaukau mereka. Semuanya gedik-gedik belaka.

Kakiku terus melangkah laju ke arah perempuan tersebut. Dia kelihatan seperti murid baru. Cantik.

Tanpa sedar aku menguntum sebuah senyuman buatnya. Dia hanya menunduk. Wajahnya dipakaikan topeng muka. Rambutnya yang ikal mayang itu membuatkan aku lebih tertarik akan dirinya.

•••

Langit biru yang indah menghiasi pagi yang indah. Yumin yang sedang duduk di hadapan rumahnya sedang membantu ibunya yang membuat kuih itu. Wajahnya selalu tersenyum membuatkan ramai yang memijak kepalanya.

" eomma.. " sambil tangannya menguli tepung tersebut, dia melihat ibunya. Ibu yang sentiasa berada di sampingnya. " hm? " Ibunya hanya menjawab tanpa melihat wajahnya.

" Yumin.. Yumin ada permintaan. " tangannya berhenti menguli. Ibunya pula menyambung kerjanya. " jangan biar tidak beruli, nanti keras! " tangannya lincah menguli tepung tersebut sehingga puas dengan hati. Kemudian, dia meletakkan adunan tepung tersebut ke dalam bekas lalu menutupnya rapat.

" Yumin sebenarnya.. " Tangannya dicelupkan ke dalam air yang berada di dalam besen yang ditadaj dengan air hujan. Keluarga mereka menggunakan air takungan hujan untuk mencuci segala keperluan. Jika mahu dibuat masak atau diminum, mereka akan masakkan air takungan tersebut terlebih dahulu. Bil air dan elektrik di rumah mereka terputus. Pada waktu malam mereka akan menggunakan lilin sahaja untuk survive.

Muka yang cantik tidak semestinya hidup mewah. Orang yang mewah tidak semestinya muka mereka cantik.

" Yumin ada terdengar pasal Islam. Yumin terdengar di siaran TV yang Yumin tengok dekat mall yang kita selalu pergi untuk tengok apa-apa news. " Dia hanya bermain dengan jarinya. Mata yang bersinar itu dia tutup sebelum menghembuskan nafasnya. " Dia cakap.. "

" Cakap apa? " ibunya terus melihat Yumin dengan rambut kusut masainya sebelum dia membetulkan rambut Yumin.

" dia kata yang Islam itu mudah. " Yumin merenung wajah ibunya. Ibunya hanya memandang wajah Yumin dengan sifat keibuan yang selalu ada dalam dirinya. Terkadang mahu sahaja dia memukul semula orang yang membuli Yumin. Hati wanita itu tidak kesampaian melihat anaknya diseksa begitu. Namun apa sahaja yang boleh dia buat? mahu mengadu kepada Tuhan? Dia tidak ada agama dan dia juga tidak mempercayai Tuhan.

" jom kita masuk Islam? " Yumin terus memandang wajah bersih ibunya sambil tersengih. Kepalanya digosok perlahan oleh ibunya.

" Islam memang mudah.. tapi kita kena ada alasan tertentu kenapa kita masuk Islam. Bukan hanya kerana keadaan kita macam ni kita senang-senang mahu masuk Islam. Tak, bukan macam tu sayang. " Ibunya tersenyum nipis.

" habistu macam mana? "

" eomma nak Yumin cari sendiri tentang Islam. Cari dulu siapa diri Yumin. Bila Yumin dah bersedia beritahu eomma nae? " Ibunya tersenyum lagi. Senyumannya kali ini lebih lebar daripada sebelumnya. Yumin hanya mengangguk perlahan.

Tubuh ibunya dipeluk erat bagaikan tiada hari esok. Dia bertekad. Dia mahu mengkaji tentang Islam. Mengapa dirinya dilanda musibah sebegini? adakah dirinya cukup naif untuk semua ini?

Di juga suka melihat wanita-wanita arab yang menutup kepala mereka sehingga ke dahi dan ada kain yang berada di muka mereka. Hanya mata sahaja yang kelihatan. Terasa seperti selamat!

Dia juga mahukannya.

Tanpa sedar, ada secalit senyuman berada di bibirnya.

•••

TO BE CONTINUE

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

TO BE CONTINUE

terkejut tak terkejut tak? HAHAHAH!

stories by : Tnisha-93

BULI | 전정국Where stories live. Discover now