الفصل الثلاثون و الأخير

17.7K 427 57
                                    

الطبيبة : انها بخير و لكن للاسف فقدنا الجنين و تضرر الرحم كثيرا لذلك اضطررنا لازالته و الا فقدنا الام أيضا .
..................

صرخ مروان باعلى صوته : لاااااااااااء

نهض مروان من نومه مفزوع من هذا الكابوس المؤلم ..... كانت قدر تلف حجابها و عندما سمعت صوته ركضت اليه قائلة : مروان فى ايه مالك .

احتضنها مروان قائلا : الحمد الله الحمد الله ..... كان كابوس ... الحمد الله .

ابتعدت قدر عنه قائلة : كابوس ايه ؟

مروان : لاء متشغليش بالك ..... ثم اكمل متسائلا هى الساعة كام ؟

قدر : الساعة تسعة .

مروان : مش تصحينى كدا هتأخر على الشغل

قدر : النهارده الجمعة يا حبيبى .

مروان : اه صح نسيت

قدر : طب يلا قوم زمان مراد و مليكة جايين .

مروان : ماشى.

نهض مروان و توضأ و ادى فريضته .... و كانت قدر تنتظره لينزلوا سويا .
فى الاسفل نزل مروان و قدر و جدوا عدى و نور يجلسون فى الصالون ..... القوا تحية الصباح و ظلوا يتحدثون حتى وصل مراد و مليكة ...... و قاموا جميعا ليتناولوا الافطار ... و اثناء ذلك سمعوا صوت كرم يقول : تصدقوا انكم و اطيين ... طب اعزموا علينا طيب .

نظروا خلفهم جميعل و جدوا كرم و ايسيل .... نهضوا جميعا بفرحة و سلموا عليهم ..... و جلسوا مرة آخرى ليكملوا طعامهم .. و كرم و ايسيل ايضا .

تحدث مروان قائلا : وصلتوا امته

كرم : امبارح بالليل

مراد : امبارح بالليل ... طب و معرفتناش ليه ؟

كرم : كنا حابين نعملكوا مفاجأة .

نور : مفاجاة حلوة طبعا يا اسطا بس انا عندى الأحلى.

ايسيل : مفاجاة ايه ؟

نور : لما نخلص فطار بقى .

بعد انتهوا من تناول الإفطار. ... جلسوا فى الصالون فاردفت ايسيل قائلة : ايه هى بقا المفاجاة يا نور ؟

نور : مستعدين ؟ ......... انصت الجميع باهتمام فاكملت قائلة : انا و عدى ..... هنبقى بابا و ماما .

ايسيل : يعنى انتى حامل ؟

اماءت نور برأسها ...... ايسيل : الف مبروك و احتضنتها و كذلك باقى الفتيات ...... و احتضنا الشباب عدى و باركوا لهما .
قدر : انتى عرفتى امتى ؟

نور : من اسبوع بس كنا مستنين لما تكونوا موجدين كلكوا .

مراد : ايه رايكوا لو نروح النادى مروحناش من زمان .

عدى : انا موافق .

مروان : و انا مفيش مشكلة .

كرم : يعنى انا اللى هرفض يلا .

جمعنا القدر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن