" MAK NI BIAR BETUL ?!! "
Khairunnisa tak senang duduk . Mundar - mandir di hadapan Puan Khairiah .
" Apa pulak tak betulnya ? Betullah . Takde manfaat ape pun kalau mak tipu adik ," seloroh Puan Khairiah selamba . Tangannya lincah melipat helaian baju tanpa menghiraukan anaknya yang gelisah itu .
Degupan jantungnya begitu pantas . Nisa cuba menghadam kata - kata Puan Khairiah sebentar tadi . Fikirannya buntu . Hilang segala perkara yang difikirkan tadi . Dia tertumpu pada masalah sekarang ini .
Nisa duduk bersila di hadapan Puan Khairiah . Wajah Puan Khairiah dipandang sayu .
" Mak , Nisa muda lagilah ... ," Ujar Nisa mendatar . Kepala ditunduk memandang lantai .
" Kira okeylah mak bagi kahwin . Orang lain tu nak kahwin tapi keluarga larang tau ,"
Nisa mengeluh .
" Mak tak boleh samakan Nisa dengan orang lain . Nisa nak sambung belajar dulu , cari kerja . Baru boleh kahwin . Lagipun , Nisa baru 19 tahun ... ,"
" Kalau adik kahwin tak boleh sambung belajar ke ? " Soal Puan Khairiah selamba .
" Bukan macam tu ... ,"
Nisa mengeluh buat kesekian kali . Berkerut dahinya memikirkan soal ini . Patutlah semenjak beberapa hari ini soal perkahwinan menjadi topik utama . Ada udang disebalik mi rupanya .
Kahwin diusia 19 tahun ? Noo !!!
Terlalu awal untuk pegang tanggungjawab seorang isteri . STPM pun tak habis lagi , mak dah kejutkan dengan berita 'kurang menarik' ini . Aaaa !! Tak nak . Apa nak buat ni ?Puan Khairiah pandang anak bongsunya itu . Tangan Nisa digenggam .
" Mak buat semua ni untuk kebaikan adik . Nanti kalau mak dah takde , ada orang boleh tengokkan adik . Kalau nak harapkan abang - abang , diorang pun ada tanggungjawab yang lain untuk dipikul . Mak bukan sengaja nak suruh adik kahwin . Semuanya bersebab . Mak ni dah tua , dik ... " Pujuk Puan Khairiah lembut . Senyuman manis terukir dibibir .
Tergetar hati Nisa dengan pujukan emaknya . Dia terasa bagaikan dihimpit . Kenapa harus begini ?
" Betul apa yang mak cakap tu . Along pun tiga bulan sekali baru boleh jenguk rumah . Kadang - kadang risau dengan mak dan adik tapi nak buat macam mana . Along kerja jauh . Along harap adik buat keputusan yang betul . " Tambah Khairul yang tiba - tiba muncul dari dapur .
Keluhan dilepaskan . Haih , along pun bukan nak selamatkan adiknya . Malah , makin menyerabutkan adalah .
Kalau dia kahwin , macam mana dia nak bahagikan masa belajar dengan laksanakan tanggungjawab seorang isteri . Eh , Kejap ! Tanggungjawab ? Eee ... Meremang pula apabila memikirkan soal itu .
Tapi , okey juga kalau dia kahwin , tiadalah orang nak menganggu hidupnya lagi . Lagi - lagi dengan Pak Mat yang dah berbini dua itu . Umur dahlah sebaya dengan arwah ayah ada hati nak jadikan Nisa isteri ketiga . Eeee ... Gerun .
" Bila diorang nak jumpa ?,"
Terbit senyuman bahagia di wajah Puan Khairiah .
" Diorang kata nak datang hari Sabtu ni . Nisa setuju ke ni ? " soal Puan Khairiah . Bersinar - sinar mata menunggu jawapan dari mulut Nisa .
Nisa hanya senyum menandakan dia setuju . Puan Khairiah dan Khairul mengucap syukur . Tak sabar nak bagitahu berita gembira ini pada pihak sebelah sana .
" Adik nak masuk bilik dululah . Mengantuk . Esok ada kelas pagi ," ujar Nisa sebelum berlalu ke bilik tidur .
Pintu biliknya dikunci rapat . Dia duduk di birai katil . Apa yang dia dah buat ni ? Betul ke keputusan yang aku buat tadi ? Ya allah ! Kenapa mudah sangat dia terima !!!
YOU ARE READING
My 'CINTA HATI' , Tuan Raykal
Short StoryDisebalik keperitan pasti ada kemanisan . Setiap kali ujian mendatang , Allah hadirkan dia untuk menenangkan . Siapa sangka perkahwinan yang diaturkan oleh keluarga boleh menjamin kebahagiaan .