Neem menolong Dany membasuh pinggan di dapur sementara org lain sibuk berbual di ruang tamu.
Neem : weh. Aku nk tanya sikit.
Dany : ape dia?
Neem mula berasa ragu². Dia takut soalannya akan mengubah hubungan mereka sekarang nih. Tangannya ralit bermain dgn sabun.
Neem : biarlah. Abaikan je.
Dany : Tanya je lah. Aku tak marah.
Neem : ka-kau ingat tak... Sebab kau mintak break dgn aku...dua tahun lepas?
Tangan Dany yg dari tadi membasuh pinggan terhenti.
Neem : aku sebenarnya dah lama nk tanya kau..tapi aku asyik lupa. Perempuan tuh...yang Mama kau nak jodohkan dgn kau... Mana dia?
Dany : Fatni...
Neem : hah?
Dany : nana dia Fatni...
Neem memandang Dany. Dia menunggu Dany menyambung ayatnya.
Dany : aku dgn dia dah lama kenal. Sejak kecik. Sbb tu mama aku nk aku kahwin dgn dia... Tapi..
Neem : tapi?
Dany : seminggu sebelum nikah... Dia accident. Dia meninggal dekat tempat kejadian.
Suara Dany semakin perlahan. Neem mula berasa bersalah.
Neem : sorry...
Dany : sokey. Kau tanya je Kan?
Dany cuba utk senyum.
Syuhada : Angah? Dany?
Mereka berpaling memandang Syuhada.
Syuhada : lame bebenor korang basuh pinggan. Basuh pinggan ke buat pinggan?
Neem : eleh. Dia bukan nak tolong pon.
Dany : dah nak siap kak Syu. Sikit je lagih.
Neem memandang Dany pelik.
Neem : kak Syu? Wt- (dlm hati)
Syuhada : cepatlah sikit. Lepas ni pergi ruang tamu, ada benda nk cakap dekat korang dua.
Neem dan Dany berpandangan. Syuhada meninggalkan mereka dgn penuh tanda tanya.
- skip dekat ruang tamu-
Neem duduk di sebelah Syuhada manakala Dany duduk di sebelah Datin Suraya.
Dany : Ada apa nk cakap dekat Dany dgn Neem?
Dato Ezhan : macam nih... Papa dgn Mama dah bincang dgn Uncle Amin utk nikahkan kamu berdua.
Dany : be-berdua? Sape?
Datin Suraya : Daniel dgn Tasneem lahh...
DaNeem : WHAT?!!!
----
Dany menarik lengan Neem ke balkoni rumahnya.
Neem : kau dah kenapa sial?! Lepaslah bodoh!
Apabila mereka tiba di balkoni, Dany melepaskan lengan Neem. Neem menggosok lengannya yg sakit.
Neem : kau dah kenapa gila?
Dany : aku nak kau batalkan plan diorang.
Neem : what? Asal aku pulak? Kau je lah yg cakap.
Dany : kau faham tak aku taknak kahwin dgn kau!
Neem : habis tu kau ingat aku nak?
Dany : sbb tu lah Kita kena buat sesuatu.
YOU ARE READING
Kau Hanya Milikku [COMPLETED]
Romance"Abang tak janji abang akan sayang Neem sampai akhir hayat Neem... Tapi abang janji... Abang akan sayang Neem sampai akhir hayat abang..."