"Rul, apa khabar janda engkau si Lea tu?" Tanya Mak Kalsum.
"Dah kahwin pun mak.. Dah ada anak.." Lemah suara Fakhrul.
"Hah??? Anak?? Engkau ni biar betul Rul??" Terperanjat Mak Kalsum mendengarnya.
"A'ah mak.." Sambil Fakhrul melihatkan gambar Lea Camelia dan anaknya itu kepada Mak Kalsum.
Lama Mak Kalsum mengamati gambar itu.
"Hmm.. Rezeki dia.. Aaa.. Suami dia tu, Rul kenal??" Rasa ingin tahu Mak Kalsum membuak-buak.
"Entah mak.. Rul belum pernah nampak lagi.."
"Entah-entah lelaki tu duda kot. Ada anak.. Haaa.. Tu mungkin anak lelaki tu.."
Mak Kalsum memang benci akan Lea Camelia. Entah mengapa. Sejak Fakhrul memilihnya sebagai teman hidup, Mak Kalsum memang tidak menyenanginya. Lainlah dengan Sofea. Dilayannya bagai permaisuri jika Sofea datang ke rumahnya walaupun dia tahu Sofea tidak selesa tinggal di sana. Namun sekarang tidak sangka anaknya Fakhrul bergelar duda lagi untuk kali kedua. Menantu yang ditatangnya bagai minyak yang penuh itu rupanya bertopengkan syaitan. Berani curang di belakang anaknya. Dan kini dia juga tahu jikalau Sofea lah penyebab Lea Camelia diceraikan Fakhrul.
"Entahlah mak.. Hmmm.. Rul naik atas dulu.. Sakit kepala.." Fakhrul segera meminta diri.
Ayahnya dari tadi hanya berdiam diri. Seolah-olah tidak mendengar apa-apa.
"Haaa.. Pergilah.."
Fakhrul mengangkat punggungnya. Melangkah perlahan menuju ke tingkat atas.
"Fakhrul teringatkan Lea kot..? " Tiba-tiba Pak Din bersuara.
"Ehh abang ni.." Mak Kalsum mencebikkan bibirnya.
Pak Din tersengih. Pak Din tak seperti isterinya yang membenci Lea Camelia. Dia tahu Lea Camelia wanita yang baik. Tak seperti Sofea.
"Haaa.. Khayalkan apa tu? Cepatlah habiskan minuman tu.. Tutup tv.."
"Baiklah Emaknya..." Pak Din sebenarnya malas mendengar bebelan isterinya itu.
*************
YOU ARE READING
Bukan Pintaku
عاطفيةsetiap wanita pasti menginginkan zuriat apabila sudah bergelar isteri. namun kita hanya mampu merancang, Allah yang menentukan segalanya.. perkahwinan Lea Camelia dan Fakhrul yang pada awalnya bahagia akhirnya bergolak apabila pihak keluarga masuk...