Tap here to start writing
"Mama....lia tak nak la.Lagipun lia masih muda. Study pun belum habis lagi."Jawab Aliah perlahan atas permintaan mamanya yang tak masuk dek akal.
"Mama tahu anak mama ni tak habis study lagi. Tapi mama yakin, anak mama ni mampu jadi isteri yang matang.
Mama bernikah dengan papa pun masa umur mama sembilan belas.Bahagia sampai sekarang."
"Papa setuju dengan mama kamu tu.Kalau kamu bernikah tak payah la papa risau tentang kamu lagi."Sokong Tan Sri Adnan dengan kata-kata isterinya."Nanti la lia fikirkan.lia naik atas dulu.Assalamualaikum."Aliah melangkah perlahan ke anak tangga dengan muka yang berserabut.Gila ke apa nak suruh aku kahwin.Buang tabiat ke apa,mama dengan papa ni.
Tan Sri Adnan dan isterinya hanya menggeleng kepala melihat tigkah anak perempuan mereka yang sengaja mengelak daripada isu ini terus dibincangkan.@@@@@
Petang itu juga Aliah pulang ke kampus.Patut la mama beria-ia suruh dia balik.Rupanya ada udang di sebalik batu.Otaknya berserabut memikirkan hal itu.Lagi dia berada di banglo mewah itu,lagi serabut otak dia.
"Apa!!!!Papa kau nak jodohkan kau dengan anak kawan baik dia?"
"Ishhh...Fizah kalau ye pun kau terkejut jangan la jerit macam tu.Nanti satu Asrama Mahsuri ni dengar."Tegur Aliah dengan geram."Aku bukannya apa,terkejut bila kau cakap macam tu.Jadi kau setuju la cadangan mama dengan papa kau tu?"
"Entahla..Aku pun bingung bila memikirkan hal ni.Kau rasa-rasa ok tak aku tolak hasrat papa dengan mama aku tu?"
Fizah mengerutkan dahinya seolah-olah memikirkan masalah dunia.
"Ha!!Aku rasa kau tak patut tolak cadangan papa dengan mama kau tu.Ala terima je la hasrat mereka tu.
Lagipun kau kan pernah kata dekat aku yang kau ni nak jadi anak yang taat dan balas jasa mereka yang telah membesarkan kau.
Kau rasa ok tak cadangan baik aku tu?"Tanya Fizah sambil mengangkat keningnya yang lebat itu sambil tersengih.
"Ya Allah..Baiknya cadangan kau.Aku rasa terharu sangat dengar cadangan suci kau tu. Sampai nak menitis air mata aku.
Fizah!!Kau ni cuba la bagi cadangan yang baik sikit.Kau ni saja kan nak naik darah aku."
"Dah kau minta cadangan,aku bagi je la.Ni nak marah aku pula.Bernas apa cadangan aku tu.Susah nak fikir cadangan tu, kau pula tolak.Dah la,aku nak pergi mandi.Bye sayang."Fizah bangun dari katil dan mencecet lari apabila melihat Alia yang ingin membaling bantal kearahnya.
Alia melihat jarinya yang penuh dengan inai itu.Dia mengeluh perlahan.Sebentar lagi dia akan menjadi seorang isteri yang sah kepada Mohd Najmi Daniel bin.Tan Sri Nazzri.
Dia terpaksa menerima cadangan mama dengan papanya itu setelah Puan Sri Kamalia mengugut dia anak derhaka jika dia tidak terima cadangan yang tak masuk dek akal itu.
Mama tak patut buat macam ni kepadanya. Alia merasakan mama dengan papanya tidak adil dalam hal memilih jodoh untuknya. Lagipun umur dia baru 22 tahun dan masih muda lagi .
zaman muda aku tak dapat nak enjoy langsung.. dah la time study aku tak ada masa nak bersosial.. urgggh.. Aliah hanya mampu merik nafas yang dalam meski sukar untuk dia terima.. namun kalau derhaka karang berdosa pulak.. sabar je la..
To be countinue......
*haaa macam mana dengan first chapter ok tak... harap korang semua terima la cerita Ria ehh..* jangan lupa vote dan coment ye..
KAMU SEDANG MEMBACA
KAU UNTUKKU (COMPLETE)
RomancePaksaan tanpa disangka mengubah hidup ku.. Mampukah aku terima semua ketentuan ini... Atau perlu membuka ruang bagi dia yang tidak ku kenali.....???? ~ Aliah Tanpa dipinta permintaan diikut tanpa rela atas dasar keluarga... "Ok apa kata kita teru...