Bab 8

3.2K 20 1
                                    

Beberapa minggu kemudian..
Sentosa Residents..

Uwerkkk,,,uwerkkkkk..

Suara apakah itu? Mm itu suara anis.

Adam terus berlari masuk ke dlm bilik air slps dia mendengar suara isterinya itu.

"Sygg..Syg kenapa ni."

Anis tidak dpt bersuara kerana tekak dia masih rasa loya dan mual.

"Syg."

"Abg.Umm syg ok la.Jgn susahkn diri abg." Kata anis nya pula.

Adam yg tidak senang duduk itu terus meninggalkn anis.

Dan sebentar kemudian dia naik ke bilik semula bersama datin aida.

"Mama.Mama tlg anis mm.Along tak kuat bau muntah.Along rasa nk muntah sama." Kata adam pd datin aida.

"Dia kn isteri kesayangan kamu dah.Dia tanggungjawab kamu.Bukan mama." Omel datin aida nya pula.

Uwekkk..

Anis muntah lagi.

"Ala mama please.Kali ni je." Rayu adam nya pula.

Datin aida mengeluh dgn berat lalu dia membantu menantunya itu.

Adam melarikn diri dgn turun ke tingkat 1.Spt katanya yg dia alah pd bau muntah.

Tp apakah itu sbgai alasan?.

"Muntah.Muntah la lagi." Omel datin aida sambil menumbuk numbuk belakang anis.

Anis menolak tgn ibu mertuanya lalu dia berpaling.

"Ania ok ma.Tak perlu la susahkn diri." Balas anis pula.

"Aku taknk buat kerja yg bukan tangungjawab aku ni.Lagipon kau ad suamikan.Kenapa susahkn aku." Omel datin aida lagi lalu dia meninggalkn anis.

Anis mengurut hatinya supaya bersabar.

Tiba tiba hatinya terdetik akn sesuatu.

'Preg..prengnat.Aku mengandung.' Getus hatinya.

"Mm aku kena pi klinik dan buat pemeriksaan." Gumam anis sendiri.

"Klinik.Pemeriksaan." celah adam tiba tiba.

"Ab..abg."

Adam menghampiri isterinya itu.

"Syg rasa pening pening tak? Lenguh lenguh sendi?." Soal adam dgn tiba tiba.

"ar ya."

"Alhamdulillh.Kita bakal jd papa dan mama syg.Allahuakhbar..Hmm abg nk bgth mama kat bwh." Kata adam lalu berlari pergi.

"Bgth mama.Hrmm mama gembira ke." Gumam dia lagi.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Adam menghampiri ibunya yg ada di gazebo itu.Lalu dipeluk tubuh ibunya dgn mengejut.

"Mamaaa..mama.Ya allah seronoknya." Kata adam kerana rasa gembira.

"Apa.Apa yg gembira.Along nk cerai anis ke?."soal datin aida dgn sedikit rasa gembira.

Tiba tiba senyman adam mati.

"Kenapa mama nk sgt kami bercerai.Along syg anis ma.Takkn mama tak nmpk lg.Skrg anis tgh mengandung.Mengandungkn benih along dan cucu mama."

"Along,mama cuma."

"Mama mmg sll pentingkn darjat dan harta kan.Mama tak thu ap itu cinta.Mama buta." Tengking adam tiba tiba.

"Along.Sampai hati along tengking mama.Mama yg besarkn along.Bukan org lain."

"Go hell mama.Along benci mama.Along akn pindah dr sini." Kata adam lalu berlari pergi.

"Alongg.Alonggg mama minta maaf k..mama tak sengaja.Alongg." terjerit jerit datin aida itu.

Dan kemudian dia mengeluh dgn berat.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Adam masuk ke dlm bilik mereka.Lalu dia menghempas tubuh di atas katil.
Anis yg melihat perubahan mendadak suaminya itu terus dtg dan bertsnya.

"Abg.Abg ok.Kenapa ni.Abg marah mama lg sbb syg ke." Soal anis kerana risau.

Tiba tiba adam menarik tgn isterinya lalu dipeluk dgn kuat.

"Abg."

"abg dh buat keputusan.Kita pindah dr sini ya syg.Abg tak thn lg." Kata adam dgn nafas yg berat.

"Abg.Abg nk tinggalkn mama sorang sorsng kat sini ke.Sampai ka hati abg tgk mama sedih disini?." Soal anis tiba tiba.

Adam tidak menjawab soalan isterinya itu.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Double Hill Villa,Jengka..

"Mommy..mommy buat apa kat sini.Hm kenapa muka mommy murung.Mommy sakit? Tak sihat?." Tanya ank aleesya pd ibunya ygbsdg duduk termenung itu.

Lalu aleesya memandang pd ank sulungnya itu.Rayyan Amin.

"Mommy fine baby.Mm where is your daddy syg?." Soal aleesya pd ank sulungnya itu.

Rayyan amin tersenyum lalu menunjukan satu arah.

"Ahh, daddy dgn adik."

"Mommy,betol ke daddy ckp yg pakcik zaf dh lama tak jumpa kita?.Daddy ckp lg yg pakcik zaf merajuk dgn mommy." Tnya rayyan amin pd ibunya itu.

Aleesya memandang pd ank sulungnya itu dan menggeleng geleng.

"Takda la,pakcik zaf sibuk dgn kerja kerja.Nanti pakcik zaf dtg la jumpa kita kalau dia tak sibuk." Pujuk aleesya berserta senyuman lebar.

Rayyan amin.Si ank sulungnya itu terus tersenyum lalu berlalu pergi.

Aleesya memandang pd langit.

'Zaf cptlah jumpa sis.Sis rindu ni.' Bisik hatinya.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Sentosa Residents

Adam membawa bag bag bajunya dgn anis dibawa turun ke tingkat ground floor.

"Syg.Syg cpt sikit tau.Abg tunggu kat depan." Laung adam dr tingkat ground floor ke tingkat 2.

Sebaik saja adam berpaling.Dia melihat datin aida yg sdg menangis di sofa.

Adam mula menghela nafas berat dan mula melangkah perlahan lahan.

✔ bersambung...

Ibu Mertua (Khas Puasa)Where stories live. Discover now