Akhirnya anis mengangkat kepalanya dan dia melangkah pergi tanpa memberi apa apa jawapan.
Dan adam mula mengejar anis.Manakala ariel masih kaku berdiri disitu.
'Sy hnya buat kerja sy sbgai rakan awk.Sy hrp awk bhagia dgn adam.' Kata ariel lalu dia melangkah pergi.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Adam mengejar anis lalu dia menghalang anis daripada laluan tersebut.
"Apa yg en adam buat.Sy nk balik." Marah anis tanpa memandang pd adam.
Terus terang,adam menarik anis ke dlm pelukannya.Demi saja anis ingin meronta namun adam memarahinya.
"Sekejap je.Sekejap.Sy perlukn jwpn drpd awk nis.Betol ke ap yg kwn awk ckp td." Tnya adam dgn lembut.
Anis mula menangis teresak esak.
"Anis."
Anis mengangguk angguk kepalanya semasa menangis itu.Lalu adam melepaskn pelukkannya itu dan menyeka air mata anis.
Bibirnya terukir senyuman lebar.
"Maafkn sy en adam.Sy."
"Syhh takpe.Takpe.Sy fhm anis.Lgpon.Mmm takpe lah." Kata adam nya pula.
Anis mengangguk angguk kepalanya dan cuba mengukirkn senyumannya pd adam.
"Buruk tgk anis menangis.So mulai harini.Kita akn jd spsg kekasih k.And balik nanti,abg akn bgth mama." Kata adam dgn senyuman lebar.
Namun adakah mama adam akn suka tentang anis ini?.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Balik di resort itu.Anis terus menghubungi ariel namun malangnya ariel tidak menjawab panggilan drpd anis.
Adakah ariel terasa sedih.Adakah ariel mula menjauhkn dirinya drpd anis.
Kring..
Kring..
Tiba tiba anis menerima panggilan drpd ariel.Lalu dia menjawabnya dgn pantas.
"Helo ariel."
"Ya anis.Ada apa awk call sy?." Soal ariel nya pula.
"Hm sy risaukn awk.Tkut tkut awk merajuk sbb sy tak bgth psl en adam pd awk dn akak aleesya." Balas anis nya pula.
Lalu kedengaran suara ariel menghela nafas yg berat.
"Kalau awk tak bgth pon sy fhm.Sy cuma buat yg terbaik utk awk.Kalau akak aleesya ada pasti dia pon buat perkara yg sama."kata adam pula.
"Sorry.Sy akn bgth awk skrg.Awk kat mana tu ariel?." Soal anis sambil berjalan.
"Sy otw ke airport.Sy kena balik kl sbb emergency.Oh sorry anis.Sy tgh memandu ni.Nanti sy call balik." Kata ariel lalu memutuskn panggilan tersebut.
Anis yg tengah berjalan itu berhenti berjalan.Riaknya serta merta berubah dgn mendadak.
Zz..Zz..
Tepat pada masa,anis menerima pesanan sms di telifonnya.
From alees sister.
"Ehem assalamualaikum adk anis.Kat mana tu.Boleh tak akak nk jumpa anis mlm ni?." Mesej itu daripada aleesya.
Lalu anis membalas.
"Waalaikumussalam akak aleesya.Adk kat langkawi dgn ariel tp ariel terpaksa balik ke kl sbb emergency.Akak nk jumpa adk kat mana,bila?." Balas anis pula.
Sebentar kemudian dia meneruskn langkah dan perjalanannya menuju ke bilik.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Setiba dibilik.Anis menerima pesanan dari ariel pula di group whatapps.
BFFE-best friend forever ever 🌹
Ariel- "sorry nis sbb sy terpaksa balik kl mendadak.Hrp awk gembira dgn adam di langkawi. 😊.
Demi saja membaca itu,anis terus menghubungi ariel.
Number yg anda dail tidak dapat disambungkan.Sila tinggalkn pesanan slps bunyi tiipp.
"Helo ariel.Anis ni.Sy minta maaf psl adam.Erm sy thu awk marahkn sy kan.Sy minta maaf.Nanti hubungi sy.Bye ariel." Lalu panggilan itu diputuskn.
'Kenapa aku rasa yg ariel mcm simpan sesuatu drpd aku.Dia mcm nk bgth something time kami dkt kafe td.Tp apa dia.' Bisik hatinya.
Kerana malas berfikiran buruk psl ariel.Dia membersihkn dirinya di dalam bilik air.
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
Klia 2..
Selepas sejam lebih dalam kapal terbang.Akhirnya ariel tiba di klia dn selamat.
Sebaik saja dia on telifon bimbitnya.
Dia menerima 2 voice panggilan masuk.Dan kedua dua itu dr anis.Ariel terus mengeluh lalu meneruskn perjalananya utk balik ke rumahnya.
Demi saja dia ke bahagian menunggu di gate 3.Tiba tiba sebuah kereta hitam berhenti mendadak lalu keluarlah 2 org lelaki yg bertopeng lalu menyerang ariel.
Ingin saja ariel ingin membalas,namum mereka lebih pantas dgn menyuntikkn ubat tidur di leher ariel.
Lalu mereka berdua mengheret ariel tanpa menghiraukn manusia yg lalu lalang di persekitarannya.
Yg lemah,tiada siapa yg berani maju utk menghalangi kes penculikan tersebut.
Siapa mereka.Kenapa mereka culik ariel.
Semasa dlm perjalanan itu.Telifon bim it ariel berdering dering menanda panggilan masuk.
Kringgg..
Kringgg..
Pabila salah seorang lelaki bertopeng itu cuba mencari.Sesuatu kotak kecil jatuh keluar dr baju kot ariel.
Bila diperiksa.Kotak tersebut mempunyai sebentuk cincin yg bertahta berlian.Yg pasti itu beribu ribu harganya.
"Apa kita nk buat dgn dia?." Tnya salah seorang lelaki bertopeng itu pd rakannya.
"Kita bawa ke tmpt biasa dan kita hubungi keluarganya minta tebusan." Kata lelaki yg subahat dengannya itu lalu mereka bertiga ketawa berdekah dekah.
Laa ingtkn siapa.Penculik yg hnya nk minta tebusan je.Tp siapa ariel yg sbnrnya.Kenapa dia nmpk mcm kaya.
🙋 akn bersambung..
YOU ARE READING
Ibu Mertua (Khas Puasa)
Kurgu OlmayanIbu Mertua ini adalah kisah benar dalam kehidupan anis yg tiggal bersama sama keluarga mertuanya. Tapi semua tmpt tinggal,nama itu semua adalah bukan nama sebenar.Ia Rekaan.Cuma jalan cerita adalah kisah nyata. Jdkan teladan,ambil pengajaran.. "Syg...