Bab 11

2.5K 18 0
                                    

Majlis mkn mkn dgn family berjalan lancar.Dan ap yg kami paling bahagia adalah melihat adam dan anis bersama sama.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Selepas dua jam majlis makan malam itu disambut.Anis menghampri aleesya dan berbisik sesuatu.

Lalu aleesya mengikuti anis spt yg dia inginkan.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Di sudut majlis makan malam itu.Anis dan aleesya berbual bersama sama.

"Anis,anis dan mama ok?." Itu persoalan pertama yg aleesya tanya pd anis.

Lalu anis memandang pd aleesya.

"Anis."

"Hmm mama masih tak suka anis akak.Dah pelbagai cara anis buat utk mama suka namun semua sia sia." Kata anis dgn sebak.

Aleesya terus memegang tgn anis.

"Slowly hmm.Tell me.What happend." Soal aleesya skali lg.

Anis mula mengalirkn air matanya dan menangis teresak esak.

"Anis iam sorry.Akak minta maaf kalau akak memaksa anis utk cerita kat akak." Kata aleesya dgn risau.

Anis menggeleng geleng kepalanya.

"Anis tak marah akak pon.Cuma anis tak thu nk mula cerita mcm mana." Kata anis nya pula.

Aleesya mula megeluh dgn berat.

"Esk adam dh pergi ke london.Pasni takda sapa dah nk backup anis kat rumah tu." Kata anis lagi.

"Kejap.Adam nk pi london.Awat?." Soal aleesya nya pula.

"Adam ada kursus apa ntah kat sana.Tp kena menginap 5 bulan.Tp tu bukan masalahnya akak.Anis dgn mama."

"Mommyyy.." tiba tiba rayyan amin dtg menegur aleesya yg sdg berbual bual itu.

Aleesya memandang pd ank sulungnya itu.

"Ada apa syg?." Soal aleesya pd anknya itu.

"mm uncle adam ckp dia dh nk balik." Kata rayyan amin pula.

Anis mengesat air matanya itu dan tersenym pada rayyan amin.

"Anis,nanti akak jumpa anis lg mm.Kita ckp ckp psl ni." Pesan aleesy dgn senyuman nipis.

Anis tersenyum dan mengangguk anguk kepalanya.

"Nanti anis tel akk ok.Anis pi dulu akak aleesya.Bye adk amin." Kata anis lalu dia melangkah pergi.

Rayyan amin memandang pd ibunya itu.

"Mommy.Kenapa kakak suraya menangis?.Mata dia sakit ke?." Soal rayyan amin pd ibunya itu.

Aleesya hanya tersenyum dan mengangguk angguk.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

"So kitaorang balik dulu la abg.Akak aleesya.Makcik,pakcik." Kata adam dgn senyuman lebar.

Anis menghampiri ibu dan bapa saudaranya itu.Slps bersalam salaman mereka berdua berlalu pergi.

Aleesya memandang pd zaffan.Namun malangnya zaffan tiada disitu.

"Maybe something happend to anis." Kata suami aleesya dgn tiba tiba.

Aleesya memandang pada suaminya lalu dia mengangguk angguk.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Beberapa bulan kemudian..
Sentosa Residents..

Anis mengusap perutnya yg sudah berusia 4 bulan itu.Dan sebentar kemudian,bilik itu dikunjungi datin aida.

"Amboi amboi sedapnya landing sambil dok goyang goyang kaki ya." Marah datin aida tiba tiba.

"Em mama.Anis rehat sekejap.Letih." Katanya anis pula.

Datin aida ketawa mengejek.

"Kau tu bukan tuan puteri dlm rumah ni.So kau kena buat semua kerja kerja rumah dlm rumah ni.Skrg bangun.Dan pergi basuh bilik air pastu masak.Aku nk keluar.Kalau aku balik kau masih malas malas.Aku kerat kaki kau." Kata datin aida dgn senyuman sinis lalu dia berlalu pergi.

Anis mengusap usap perutnya lgi.

"Maafkn tokma ya baby.Tokma period tu.Sbb tu marah marah.Anis be strong.Sebulan je lagi.Nanti abg balik." Kata anis lalu bibirnya mengukirkn senyuman lebar.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Skip..

Selepas siap semua kerja kerja yg disuruh ibu mertuanya itu.Anis duduk di balkoni lalu dia mula terlelap.

Tiba tiba dia termimpi sesuatu.

Anis berjalan jalan dalam situasi yg gelap gelita.

Tiba tiba matanya berpinar silau kerana satu cahaya yg berwarna putih.

'Argh silaunya.' Jerit batinnya.

"Syg." Tegur satu suara yg familiar sgt bg anis.

Lalu anis mula tercari cari si pemilik suara tersebut.

"Syg." Tegur lg dgn suara pemilik yg sama.

"Ab.Abg.Abg ka itu." Soal anis nya pula.

Tiba tiba muncul tubuh seseorang dari silauan tersebut.Dan dia adalah adam.

"Abg."

"Syg.Syg sihat?.Abg rindu syg." Jawab adam dgn senyuman lebar di bibirnya.

Anis mula menangis teresak esak.

"Syg.Kenapa syg menangis?.Syg tak gembira ka tgk abg ni?." Soal adam dgn senyuman lebar.

"Anis rindu abg.Ank kita rindu abg.Kenapa abg tak hubungi anis.Abg dh lupa pd anis dan ank kita ka?." Soal anis dgn tangisan teresak esak.

Adam menggeleng gelengkn kepalanya lalu dia memeluk anis dlm pelukkannya.

"Abg.Abg tak dpt nk hubungi syg sbb abg kerja.Abg minta maaf ya syg." Kata adam nya pula.

Anis tidak berkata apa apa lagi.Dia byk menangis dan memeluk tubuh suaminya itu.

"Syg.Abg nk bawa syg pi satu tmpt.Ikut abg nak?." Kata adam lagi lalu dia leraikn pelukkn tersebut.

"Abg nk bawa syg pi mana?." Soal anis nya pula.

"Ok,pejamkn mata syg." Kata adam lagi lalu anis mula memejamkn kelopak matanya.

🙋sis sambung kat sebelah ya..

Ibu Mertua (Khas Puasa)Where stories live. Discover now