Bab 6

3.7K 21 1
                                    

HBKL..

Aleesya mendapatkn anis diward kecemasan sebaik saja dia tiba.

Dia memeluk anis yg sdg menangis itu.

"Syhh syhh,jgn menangis nis.Adam ok tu." Pujuk aleesya kerana risau.

Anis menangis teresak esak di bahu aleesya sehingga ada seorang doktor yg menegur antara mereka berdua.

"Er keluarga en adam?."

"Sy doktor.Sy bakal isterinya." Kata anis dgn suara serak dan terketar ketar.

Aleesya menenangkn anis disampingnya itu.

"Keadaan en adam ok.Pesakit takda apa apa.Dia hanya keletihan kerana tak cukup rehat."

"Td dia pegang dada dia doktor.Dia ada sakit jantung ke." Soal anis nya pula.

Doktor itu memandang pd aleesya dan kemudian dia kembali memandan.pd anis.

"Tidak cik.Tidak.En adam tidak mengalami apa apa masalah jantung.Spt yg diberitahu,en adam cuma tak cukup rehat.Jd cik tak perlu risau sgt.Nanti kejap lagi en adam akn kami pindahkn ke ward ya."

"Baiklah terima kasih doktor." Celah aleesya pd dpktor tersebut.

Lalu doktor tersebut berlalu pergi.

"Anis.Anis kena kuat mm.Adam ok tu.Jgn fikirkn sgt ok." Pujuk aleesya kerana risau.

Anis mengangguk angguk lalu dia memeluk aleesya lagi.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Ok.. sebelom min buat sambungan lagi.Ada apa apa nk tanya tak? Kot kot tak fhm.

Nanti komen ya.Tqq.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Setengah jam kemudian,adam dipindahkn ke ward vip.

Aleesya menemani anis yg masih lagi murung itu.Lalu dia memegang tgn anis.

"Akak.Semua ni salah anis."

"Jgnlah ckp mcm tu nis.Semua ni jd sbb allah dh aturkn k.Be strong." Pujuk aleesya dgn senyuman.

Anis membalas dgn anggukan lemah dan membalas senyuman aleesya.

"Ehemm." Dehem seseorang dgn tiba tiba.Lalu mereka berdua berpaling kerana terkejut.

Aleesya mula berdebar debar pabila dia memandang pd datin aida.

"Aunty." Panggil anis sebaik saja dia tahu siapa yg berdehem td.

"Buat apa kat sini?.Kenapa degil sgt." Omel datin aida pula.

"Ta."

"Maaf datin.Adk sy ni risau psl bakal suami dia.Itu je." Celah aleesya berserta senyman nipis.

Datin aida memandang pd aleesya dgn riak tertanya tanya.

"Anis.Ikut aunty." Kata datin aida lalu dia berlalu pergi.

Anis memandang pd aleesya lalu dia turut berlalu pergi dan mengejar bakal ibu mertuanya itu.

Aleesya memandang sedih pd kwn baiknya itu lalu kembali menunggu di kerusi tersebut.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Pangggg..

"Aunty." Panggil anis kerana terkejut dgn tamparan tersebut.

"Ada hati nk jd bakal menantu aku.Huh.." kata datin aida dgn senyuman sinis.

"Tp sy benar benar cintakan adam aunty.Dan adam juga cintakan sy.Tak salah kalau kami bersama aunty." Kata anis dgn sebak.

Datin aida memandang benci pd anis.

"Baik.Baik.Kalau aku setuju.Kau sanggup buat apa saja?." Soal datin aida pula.

Anis memandang pada bakal ibu mertuanya itu lalu dia mengangguk angguk tanpa berfikir panjang.

"Bagus.Aku akn aturkn perkahwinan kalian.Tp sebagi syarat.Lps kawin,kalian kena tinggal dgn aku.Kalau adam menolak,kau kena paksanya.Kalau tak."

"Baik aunty.Baik.Anis akn terima ap saja syarat dr aunty.Terima kasih aunty."

"Bagus.Mulai skrg panggil aku mama.Tp didepan umum dan di depan adam je.Belakang dia,kau kena panggil aku madam."

Anis seakan terkejut lagi.Namun dia berlagak bersahaja.

Selepas itu datin aida meninggalkn anis berseorangan disitu.

Tapi tanpa disedari oleh anis dan datin aida.Mereka diperhati oleh sepasang mata.Namun siapa kah dia.

Itu pasti akn terjawab.Sabar k..

Kring..

Kring..

Anis mengesat air matanya yg hmpir keluar itu lalu dia menjawab panggilan tersebut.

"Akak.."

"Jom balik.Datin aida suruh anis balik dan rehat.Akak tunggu kat sini ya."

"Mm ok akak." Soal anis lalu memutuskn panggilan tersebut.

Sebentar kemudian dia berlalu pergi.

Dan sepasang mata yg memerhati td turut berlalu pergi slps menyaksikn babak yg menyakitkn hati itu

Maafkn min sbb sll buat korang tertanya tanya.Hehe.Nanti min cerita habis ya.

🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁

Sebulan kemudian..
Masjid Besar Kota Damansara Utama..

Beberapa buah kereta tiba di perkarangan parkir di masjid besar kota damansara tersebut.

Lalu terbuka lah pintu sebuah kereta yg berada di antara tengah tengah antara kereta yg lain.

Aleesya keluar dr perut kereta tersebut dgn memakai kaca mata hitam lalu membantu anis keluar dr perut kereta tersebut.

Ibu saudara anis,ibu hayati menghampiri ank saudaranya itu.

"Dah sedia nk masuk?." Tnya ibu hayati pd anis.

Anis tersenyum memandang pd ibu saudara dan aleesya.

"Jom ibu.Uncle.And yg lain." Panggil aleesya sebahagian drpd wakil keluarga pihak pengantin perempuan tersebut.

Pabila sudah masuk ke dlm masjid tersebut.Ibu hayati membawa anis ke sebuah bantal utk diduduki ank saudaranya itu.Selepas itu ditiggalkn anis disitu.

Aleesya bersalam salaman dgn tetamu pihak lelaki itu lalu dia terpandang pada datin aida.

"Baiklah.Kalau sudah semua cukup.Kita boleh mulakan majlis ni ya." Kata seorang ustaz kpd para tetamu yg hadir dan pengantin.

Doa dipermudahkn urusan berjalan dgn lancar sehingga tiba ke acara akd lafaz nikah.

Anis memandang pd ibu mertuanya itu lalu dia mengukirkn senyman kelat.

Oh anis.Kenapa sampai jd laguni.Hmm..

🙋 bersambung...

Ibu Mertua (Khas Puasa)Where stories live. Discover now