6; PUASA

82 19 3
                                    

Last Ramadhan

Aku membuka pintu bilik tidur yang dari tadi tertutup

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aku membuka pintu bilik tidur yang dari tadi tertutup. Entah ada orang atau tidak.

Kosong je.

Takde orang ke? Tapi kipas terbuka. Aircond pun.

Ni mesti kerja si Wafi ni. Keluar bilik tak pernah nak tutup suis segala. Terus aku matikan suis kipas dan aircond. Kaki kembali melangkah keluar bilik.

"Yang!"

Aik. Suami aku ke tu? Pintu kembali aku buka.

"Yang, oi!" Panggil suara itu lagi.

"Abang? Abang ke tu?" Tanyaku. Kaki kembali melangkah ke dalam bilik. Perlahan aku menghampiri sofa yang penuh dengan timbunan bantal.

"Wa...Fi?" Panggilku perlahan. Tangan cuba untuk menarik salah satu bantal yang ada.

Tak semena-semena, ada satu tangan yang keluar dari timbunan bantal tu.

"Oh mak kau. Jeon Jungkook wifeu ibnida." Latahku. Mata aku tutup menggunakan kedua tangan.

"Apa awak melatah ni." Tanya Wafi.

Mata aku buka. Dia sedang cuba untuk keluar dari timbunan bantal.

"A...Awak buat apa kat dalam tu?" Tanyaku. Muka dia nampak serabut.

"Saya tengah tidur. Lapar sangat. Yang awak pergi tutup kipas tu kenapa?" Tanya Wafi. Aku tersengih.

Oh. Tidur.

Jap.

"Awak tidur?" Tanyaku. Dia mengangguk.

Ya Tuhan. Abangku sayang.

"Abang, ni dah lepas asar. Awak dah solat ke belum?"

"Dah..." jawab Wafi meleret.

Lengan kekarnya aku tarik. Biar dia berdiri dari kapas-kapas bergunung tu.

Haih. Wafi. Wafi.

Nasib sayang.

"Lapar ke?" Tanyaku.

Amboi Zahrah. Anak Jeon tu sah-sahlah lapar. Boleh pula kau tanya.

Anggukan diterima.

"Awak ikut sayalah. Daripada awak asyik terperap je dalam bantal-bantal tu." Ajakku. Dia memandangku pelik.

Cukup. Jangan pandang macam tu. Saya jatuh cinta nanti.

Tangan ligat mencapai shawl labuh yang elok tergantung di ampai tudung. Terus aku belitkan atas kepala.

"Nak pergi mana?" Tanya Wafi. Aku tersenyum.

Aku nak bagi dia kejutan sikit. Memandangkan ni kali pertama dia berpuasa.

"Adalah. Awak siaplah cepat."

Malas-malas dia berjalan ke closet. T-shirt hitam lengan panjang jadi pilihan.

Ikut awaklah nak pakai apa.

Malas nak fikir. Saya nak cepat. Kejap lagi nak buka dah.

Not lima puluh ringgit aku capai dari dalam dompet milik Wafi.

"Awak, tak payah bawa dompet ni. Saya dah bawa duitnya." Jeritku dari pintu bilik. Wafi masih sibuk di closet. Tukar seluar sekali kot?

Janganlah dia pakai jeans tengah-tengah panas ni. Naya je nanti.

"Nanti kejap!" Jerit Wafi.

Sorry sayang. Saya dah sampai bawah dah ni. Saya tunggu dalam keretalah ya.

[C] LAST RAMADHAN | JJKWhere stories live. Discover now