B7

5 3 0
                                    


    "Assalamualaikum."

Tanpa menunggu salamnya dijawab, Syura terus masuk ke dalam rumah. Kelibat ibunya dicari. Di ruang tamu tiada, di dapur pun tiada. Di bilik? Macam tiada juga.

Akhirnya dia membuat keputusan untuk mandi dahulu. Membersihkan diri sambil menunggu kemunculan ibu terchenta.

'Lirik lagu.

Tuala di tangan dilepaskan ke atas katil. Telefon yang sudah nyaring berbunyi dicapai. Ilman Daniel?

"Nak angkat ke tak?"

Syura ragu-ragu untuk mengangkat panggilan itu. Kali pertama Daniel menelefonnya. Atau lebih tepat, lelaki pertama yang menelefonnya.

Sedang sibuk berfikir sama ada ingin mengangkat atau tidak, bunyi deringan telefon itu mati. Gelabah Syura melihat skrin telefonnya.

"Alamak! Macam mana ni? Mesti dia ingat aku sengaja tak nak angkat. Eish!"

Syura membuka log panggilan. Melihat sebaris nama Ilman Daniel cukup membuat dia gelabah melampau. Menggigil jarinya untuk menyentuh sebaris nama itu, ingin membuat panggilan semula.

'lirik lagu'

Telefon yang dipegang tercampak ke lantai. Akibat terkejut melampau, tindak balasnya tak dapat dikawal.

"My phone!!"

Telefonnya yang sudah sedikit retak pada bahagian skrin dipandang sayu. Nak mintak baru....

Panggilan diterima.

"Assalamualaikum. Hello, Syura?"

Air liur ditelan kesat. "Wa..waalaikumus...sa..salam. Ya...."

"Hahahah! Kau kenapa ni, Syura? Terketar semacam je. Hahahaha!"

Gelak tawa Daniel dihujung talian membuat wajah Syura berubah cemberut. Perasaan gelabah ingin berbual dengan lelaki itu terus berubah kepada menyampah.

"Aku tengah bad mood ni. Salah kaulah! Habis rosak phone aku." Rungutnya dengan riak muka tak puas hati. Meskipun Daniel tak mampu melihat, reaksi mukanya memang terlebih-lebih keluar.

"Hahahah! Pebenda pulak salah aku? Apa yang rosak? Okay je aku call kau ni."

"Memanglah okay. Tapi, skrin dah retak teruk." Serentak itu, skrin telefon yang sudah nampak nazak itu diusap sayu.

"Alaa... Skrin je pun. Mintaklah phone baru. Ni salah satu helah nak dapat phone baru tau." Daniel mula bergurau namun langsung tak disambut oleh Syura.

"Asal kau call aku tiba-tiba ni?"

Sunyi seketika. Mungkin Daniel juga dapat mengesan nada dingin gadis itu.

"Kau marah eh?"

"Mana ada marah!"

"Dah tu kenapa tinggi suara?"

Syura terdiam. "Ah! Senyaplah kau!"

"Hahahah! Marah lagi!"

"Seriously, Daniel. What do you want?" Dingin sedingin kutub utara dicampur kutub selatan. Boleh eh?

"Alaa... Garang sangat. Aku cuma nak bagitahu yang...."

"Yang?"

"Yang..."

"Yang?"

"Yang..."

"Seriously, kalau kau tak sambung, aku santau kau!" Syura mengetap giginya kuat. Geram betul dengan perangai kuat bermain lelaki itu. Sudahlah badannya berlengas, belum mandi lagi. Otak pun dah penat baru balik dari sekolah. Nak menghadap pulak gurauan Daniel yang terencat-

"Yang aku akan balik first day cuti tahun baharu cina!" Suara teruja Daniel hanya disambut dengan wajah kosong Syura.

Seketika, keadaan bertukar sunyi sebelum.....

"Yeay! Akhirnya! Lama dah aku tak jumpa kau! Yeayy! Hahahah! Wah, tak sabarnya!" Syura bersorak riang.

Siap melompat-lompat diatas katilnya.

"Syura? Kau okey tak? Lain macam je ni." Soal Daniel lagi.

Bersama senyuman lebar, Syura berbaring di atas katilnya. "Mestilah okey! Terlebih okey tahu tak. Dah lama tak jumpa, aku r-"

Mulut Syura terkatup rapat. Sedar akan keterlanjurannya yang hampir menyebut 'rindu'.

Rindukan Daniel?

"Kau apa weh?"

Soalan Daniel segera membawanya ke dunia sebenar. Syura berdehem sekali. "Aku takde mangsa buli selain kau."

Tawa Daniel kedengaran bergema dari corong telefonnya. "Aku ke kau mangsa buli? Macam kau je."

"Mana ada! Kaulah mangsa buli."

"Obviously, kau mangsa buli aku. Rasanya, tak pernah lagi Ilman Daniel dibuli oleh Nur Syura kan?"

Syura terdiam. Kepalanya ligat berfikir, mengingati kembali momen-momen lampau. Okey, memang Daniel tak pernah dibuli. Syura je yang asyik terkena.

"Tu maksudnya, manusia bernama Ilman Daniel sangat sangat sangat jahat. Eish, eish, eish. Kalau aku jadi Nur Syura, memang tak nak aku jumpa dengan Ilman Daniel tu." Syura membidas geram.

"Haahlah tu. Siapa entah yang bersorak tak ingat dunia bila Ilman Daniel nak balik. Bukan Nur Syura ke namanya?"

Syura mengetap bibir. Kalau dengan Daniel, memang dia aje yang kalah. Tak adil!

"Malaslah aku nak cakap dengan kau. Malas!"

"Eh, Nur Syura nak merajuk ke? Maaflah tapi Ilman Daniel tak reti memujuk. Membuli retilah. Hahahah!"

Bunyi tawa Daniel kedengaran begitu tajam pada telinga Syura. Tak menunggu lama, talian terus diputuskan. Lantak kaulah Daniel!










Aku Kawan Dan CintaWhere stories live. Discover now