Jungkook POV
"Eomma~ Ada kuih tak? Kook nak makan kuih la.." pintaku sebaik sahaja masuk ke rumah lepas kena marah Haejin tadi.
"Eh kamu ni tiber ngidam kuih petang2 ni kenapa? Eomma mana ada beli kuih" kata eomma sambil hirup teh kat depan tv.
"Tapi ma , kook nak sangat2 makan kuih..." aku pujuk eomma lagi. Entah tiba2 angin nak makan kuih.
"Esok la eh sayang? Kamu mintak kuih jam bukan2..." eomma sambung fokus tengok drama dia.
°°°°°°°°°°°°°°°
Haejin POV"Apahal pulak perempuan ni? Engko dah kenapa hentak2 kaki masuk rumah ni ah?" Tegur eomma dari dapur. Tengah buat kuih. Karipap agaknya?
"Gyu tu ah! Ajak orang main tapi mulutnya tuh! Ejek2 orang ja!" Reportku lalu duduk depan eomma.
"Haih kamu dua ni , hari2 gaduh... Dah berpisah nanti dua2 bising rindu nak jumpa" kata eomma lagi sambil bangkit dari duduknya lalu baling karipap dalam kuali.
"Tak merecik ke minyaknya eomma?" Heranku.
"Halah , budak bandar je takut minyak , eomma dak2 kampung dulu tepi jalan jual kuih , pastu appa kamu hari2 beli tu pun sebab nak ngorat eomma" critanya. Halah , sekarang tinggal kat bandar jugak kan?
"Eomma ni ntah betul ke tidak critanya... " kataku.
"Ha , lepasni kamu tolong bagi Puan Jeon karipap ni... ah , dengan kuih ketayap tu sekali. Eomma dengar anak dia suka karipap , nanti kamu hantar lah ye?" Kata eomma. Mata aku terjegil besar.
"Nah bola kau , baik kau balik sebelum bola kau kena sepak" aku teringat kata2 terakhir aku kat Jungkook.
Matila nak....
"Eomma suruh Gyu la... Haejin taknak keluar rumah la..." aku buat alasan. Tebal lah muka nanti...
"Panggil lah dia , nanti dia pergi" kata eomma. Aku pun bingkas bangun cari Beomgyu.
*luar rumah*
"Gyu!!! Beomgyu oppa!!! WOI GEMOK MANA KAU?!" panggilku.
"Mana pulak tetan tu?" Bising ku sorang.
Aku cari2 takda. Basikal pun hilang. "Takkan dia dah keluar rumah? Adu.... Matila akuuu" rengekku depan pintu.
"HAEJINN!!! " panggil eommaku.
"Akula yang kena hantar ni nanti...." aku tampar muka sendiri. Sapa suruh ejek orang?
Eh-
"Ape ma?" Aku jalan kat eomma.
"Nah , suruh Gyu hantar- eh , mana Beomgyu nya?" Tanya eomma. "Hilang la pulak... Basikal pun takdek..." kataku.
"Ha , engkau lah pegi hantar , cepat! Masih panas lagi tu. Nanti cakap , dalam bekas ni ketayap , yang ni karipap" kata eomma.
"Baikla... Tapi- Cepat naw eomma goreng karipap?" Hairanku. Sebab aku baru keluar tadi macam 10 minit je...
"Rahsia , eomma kan legend bab2 kuih ni , dah takpayah banyak tanya. Pegi hantar sana! Shuh~" dihalaunya aku.
°°°°°°°°°°°°°°°°
"SELAMAT PETANG~ EOMMA JEON!!!" panggilku di depan pintu.
Pintu dikuak dari dalam , terjempul lah seorang Jebon Jengkuk.
"H-Haejin? Kau nak ape ni?" Tanya Jungkook.
Pehal mamat ni pulak bukak pintu...
"Eomma mana..." tanyaku sambil tengok lantai.
YOU ARE READING
Jeon Jebon Mulut Sampah - JJK FF (COMPLETED)
أدب الهواة"Eeeee!!! Orang cili mulut tu baru tau!" "Halah , minah setepek kau nih , dahla pendek muka macam kentang" "JEON JEBOOOOOOONNN!!!" -Completed FF-