الفصل الأول "جنون العشق "

36.6K 381 11
                                    

الفولت اهم حاجة متنسوش♥♥..

#جنون_العشق.

#بقلم_أمينه_الصياد

#الفصل_الأول ..

فى مدينه القاهره فى أحياء المدينه يوجد قصر عائلة الصياد الكبير ..


يجلس الجد فى الكرسى الأول وبجانبه أولاده وزوجاتهم وأحفاده يتناولون الإفطار فى جو أسري  ..


الجد : إبراهيم الصياد ذو هيبه يحب عائلتة وهو من أسس شركه الصياد إنها من أكبر شركات البترول فى المدينه ..


- مرفت فين يزن هو مش هيفطر معانا.

مرفت : إمرأة حنونة وهى والدة يزن وميرنا إمرأة جميلة جدا ..

تكلمت بهدوء وهي قلقة علية ..

_طلعته والله يا بابا بس ملقتهوش ، انت عارف من ساعة إلي حصله وهو مدايق علطول ومتعصب وأكله قليل وبيشغل نفسه بالشغل الكتير .

تحدث الجد موجها كلامه لأمير .

_حاول يا أمير تتكلم معاه هو بيحبك وأنت عارف حاول معاه ينسى.

-نظرت لهم ميرا فى سخريه ، فهى تكره لأنه صارم فى تصرفاته فهى تعمل معه فى شركتهم ..لتخرجها من كليه تجاره تعمل فى أهم جزء المحاسبات ، تنظر لهم وهى تدعى عليه فى نفسها ..

تكلم أمير بهدوء وهو يقول ..

_والله يا جدى حاولت وخرجته معايا فى اجازات علشان أخليه ينسى ، بس أنت عارف يزن صعب وعمره مهينسى ، يلا أنا رايحله الشركه سلام .

قام بحمل هاتفه ومفاتيح عربته ليخرج من القصر ويتجه إلى الشركه .

فى الشركه و با التحديد فى هذه الغرفة الكبيرة ، ذو طابع رجولي ومكتب كبير يجلس عليه بطلنا يزن الصياد يراجع بعض الأوراق بهدوء مريب للأعصاب!!

دخل عليه أمير بحس فكاهة التى لا تنتهى ..

_ إيه ياعم الحبيب بتموت إنت فى دبديب الشغل ولا إيه ..

_ إيه ياسي أمير مش هطبطل كلامك ده بقا؟

_يزن إنت عارف إني لازم أرخم عليك كده ..ينفع كده تروح من غير متفطر ..


_ الصفقات يا أمير والصفقه دى مهمه جدا دي هترفع الشركة جامد ..


دخلت عليهم ميرا بغضب تصرخ فى يزن بعصبيه ..

_ أنت يازفت مش تقولي إن عميل الصفقه جاى النهارده ، ولا فالح تقولي انت مبتعمليش حاجة وخلاص ..

حاول امير تهدئتها لأنه يعرف أنهما دائما كهذا هى ويزن يتشاجران طوال الوقت .

_ اهدى يا ميرا شويه براحه .. نظر إلي يزن فوجد أن الغضب قد اعتلاه وعروقه بارزة من كثره الغضب ..

جُـنـونُ الـعِـشـق (مـكـتـمـلـة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن