Cu toţii minţim. Este o caracteristică universal umană: fie că este vorba despre o persoană bună, care spune o minciună pentru a nu răni sentimentele cuiva, fie că vorbim despre minciuni distructive.
Nu orice părinte îi poate spune copilului aflat încă la o vârstă fragedă, cum a fost adus pe lume sau cine este Moş Crăciun. Iar poate cea mai uzuală minciună este răspunsul la întrebarea “Ce faci?” Ne-am obişnuit să spunem “Bine”. A devenit chiar un automatism. Când suntem întrebaţi ce mai facem, nu ne apucăm să-i povestim interlocutorului că de dimineaţă ne-am certat cu partenerul de viaţă sau că la birou am primit o mustrare din partea şefului sau că banca ne-a mărit rata creditului. Într-un cuvânt, minţim. Şi facem asta la ce mai simplă întrebare posibilă. Pe de altă parte, însă, susţinem sus şi tare că onestitatea este importantă într-o relaţie.Minciuna, spune Robert Feldman, profesor de psihologie la Universitatea din Massachusetts, este o deprindere de bază pe care o învăţăm de la vârsta de trei ani. Mai mult, o vom folosi ca mijloc de a atinge succesul: social, profesional, sexual, politic.
Minciunile nevinovate ale adulţilor
Şi adulţii mint, însă motivele lor sunt mult mai complexe. Cu toţii spunem minciuni nevinovate pentru a nu răni sentimentele cuiva. „De multe ori când o persoană ne întreabă: Nu-i aşa că îmi stă bine cu coafura asta?, Nu-i aşa că am mai slăbit?, Nu-i aşa că arăt bine cu haina asta?. De multe ori ca să nu rănim sentimentele cuiva aprobăm ceea ce spun pentru că ştim că adevărul ar fi dureros pentru acea persoană. La fel facem şi când nu ne place o persoană, dar nu vrem să-i spunem verde în faţă ce gândim. Zâmbim frumos şi încercăm să fim amabili, pentru nu crea o problemă“, mai spune psihologul.
Când vine vorba de minciuni, se pare că bărbaţii mint de două ori mai mult decât femeile, arată un studiu britanic citat de Daily Mail. Astfel, bărbaţii mint de aproximativ şase ori într-o singură zi, iar printre persoanele înșelate se numără şeful şi colegii de muncă, dar şi partenerul de viaţă. În schimb, o femeie minte de circa trei ori pe zi, arată acelaşi studiu.
Minciuna,Uneori este folosită de oameni pentru a ascunde un adevăr dureros, crezând că astfel se pot evita situaţii delicate, alteori este un mijloc prin care mincinoşii încearcă să îi inducă pe ceilalţi în eroare şi chiar să le facă rău.