EMOTII

267 3 4
                                    

Emotiile sunt răspunsuri psihice de mare intesitate care presupun manifestări expresive, fiziologice și subiective tipice. Ele sunt însoțite de tendințe spre acțiune (apropiere sau îndepărare de obiectul sau ființa care a declanșat emoția), ceea ce explică modificările fiziologice care însoțesc fenomenul emoției: înroșirea feței, creșterea ritmului cardiac, încordarea mușchilor, etc.
Cum se declanșează emoția

Există o dispută printre cercetători în legătură cu modul în care iau naștere emoțiile. Unii susțin că emoțiile sunt fenomene automate care se declanșează pe cale biologică, fără ca mecanismele psihologice să contribuie la apariția lor. Acest punct de vedere se bazează mai ales pe observația ca emoțiile (și mai ales modificările fiziologice care le însoțesc) apar extrem de repede, adesea înainte ca persoana să conștientizeze existența emoției.

Alți cercetători afirmă că emoțiile sunt rezultatul evaluării de către persoană a situațiillor prin care trece și, ca urmare, consideră că emoția e mai mult un fenomen psihic decat unul biologic.

Punctul acesta de vedere se bazează pe constatarea că una și aceeași situație, în funcție de modul în care este percepută și evaluată de catre persoană, va duce la emoții diferite sau la absența emoției. De exemplu, în preajma unui caine agresiv o persoană anxioasă va resimți teamă, dar un dresor experimentat va rămane totuși stăpan pe sine.
Cum se exprimă emoțiile

Diferitele emoții care apar la om pot fi recunoscute în general pe baza modificărilor expresiei feței, care variază în funcție de tipul emoției. Cu toții ne putem da seama după expresia facială dacă cineva e bine dispus sau trist, plictisit sau nervos.

Studiile realizate pe subiecți orbi din naștere (care deci nu au putut să învețe de la ceilalţi cum să îşi exprime emoţiile) au arătat că expresia facială a emoțiilor este aceeași la toate popoarele lumii, fiind o însușire cu care ne naștem.
De asemenea, studiile realizate pe nou-născuţi au arătat că expresiile emoţionale sunt înnăscute: variind gustul hranei oferite nou-născuţilor cercetătotii au putut să le inducă acestora expresii emoţionale asemănătoare cu ale adulţilor.

Cu toate că expresia facială a emoţiilor este programată biologic, individul are totuşi destul control asupra modului în care îşi manifestă emoţiile. Expresia facială a emoţiei poate fi mascată, atenuată sau neutralizată. În plus, fiecare cultură îşi formulează reguli specifice în ceea ce priveşte exprimarea emoţiilor.

Ai ajuns la finalul capitolelor publicate.

⏰ Ultima actualizare: May 24, 2020 ⏰

Adaugă această povestire la Biblioteca ta pentru a primi notificări despre capitolele noi!

Dezvoltare PersonalaUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum