🎈BAB 2🎈

205 5 3
                                    

Airin memulakan pencarian di setiap tempat. Tiada siapa yang mengenali maknya. Jam di tangan menunjukkkan tepat pukul 12 tengah hari.

"Dekat mana lagi aku harus cari mak." Airin mengeluh kasar. Tanpa dia sedari cecair jernih mengalir di pipinya. Dia mengambil keputusan untuk balik ke rumah.

🎈🎈🎈

Dia melangkah menaiki tangga untuk masuk ke bilik.
Tiba-tiba.....

"Airin..." cepat dia memalingkan wajahnya menghadap si pemanggil.

Dia menghelakan nafas panjang. 'Aku ingatkan siapa la tadi.' bisik kecil hatinya. Mujur dia tiada sakit jantung..kalau tak dah lama jadi arwah. Sewaktu dia masuk ke dalam rumah ini tiada orang..sebab itulah rasa seram sejuk semacam apabila ada orang panggilnya secara tiba-tiba.

"Yya..a pa..aa" jawab Airin tergagap-gagap.Bulu romanya sudah tegak satu badan..rasa takut punya pasal. 'Airin...airin..itu papa kau lah' omel hati Airin.

"Papa nak bincang dengan kamu sikit."

Airin hanya mengangguk dan terus menuju ke sofa.

"You don't want to work?" soal papa.

"Rin memang nak sangat kerja pa..but i want to find my real mom first." jawab Airin dengan hormat.

"Okay Rin..but if you want to find a job..i suggest you go interview at this company." cadang Tengku Zafri lalu menunjukkan sehelai kertas kepada Airin.

"Alright pa." balas Airin tersenyum nipis.

Airin mengambil kertas itu dan berlalu ke bilik kerana terlalu letih hajatnya untuk mencari mak kandungnya.

TENGKU ZAFRI POV

Aku mencadangkan syarikat anak kawan baikku kepada Airin. Aku merasakan yang Airin suka dengan kerja itu.

FLASHBACK

Beberapa tahun yang lalu....

Aku bersiar-siar di sekeliling kampung untuk mengambil angin. Aku leka menikmati udara yang nyaman di kampung.
Tiba-tiba....

"Tolong!!tolong!!." sayup-sayup kedengaran di telingaku. Aku memandang ke sekeliling,tiada sesiapa. Aku mencari suara itu sehinggalah aku berada di tepi sungai.

Seseorang lelaki lemas hanyut dibawa air sungai yang deras lantas aku terus berenang ke arah lelaki itu dan membawa ke permukaan air.

Aku berasa cemas lalu menekan dada lelaki itu beberapa kali dengan berhati-hati dan akhirnya...

"Uhuk..uhuk..uhuk" banyak air keluar daripada mulut lelaki itu.

'Alhamdulillah' ucapku dalam hati.

"Terima kasih" ucap lelaki itu.

Aku hanya mengangguk.

"Azim...Tengku Azim." Tengku Azim menghulurkan tangan memperkenalkan dirinya.

"Zafri...Tengku Zafri." Aku menyambut huluran Tengku Azim lalu tersenyum nipis.

Sejak kejadian itu,Tengku Azim banyak berbakti kepadaku dan kami mencipta memori terindah sebagai sahabat sejati.

END FLASHBACK
Aku tersenyum nipis mengingati kejadian yang lalu.

"Papa harap kamu terima cadangan papa tu Rin." Aku berharap.

END TENGKU ZAFRI POV

Airin melangkah ke bilik lalu menuju ke bilik air untuk membersihkan dirinya dan bersiap sedia untuk menunaikan solat Zuhur.

🎈🎈🎈

Mereka sekeluarga menjamu selera bersama-sama.

Seusai makan malam,Airin menikmati suasana pada waktu malam di tepi kolam rumahnya.

Angin sepoi-sepoi bahasa menyentuh pipinya serta dirinya dan dia merasa sangat sejuk.

Mujur dia menikmati suasana itu dengan secawan air teh panas sambil dihirupnya. Terasa kehangatan sungguh mententeramkan.

Seseorang perempuan datang kepada Airin...dia agak terganggu dengan kehadiran adik angkatnya itu.

"Ermm...seronok termenung?" Fifi tersenyum sinis.

Matanya tepat menikam mata Airin.

"Err...err..."

Vote and share😚








Maaf typo😔

Maid Kau❤MAK AKU??Where stories live. Discover now