Pintu common room terbuka dan terlihat Alicia di hadapan di muka pintu. Semua mata memandang kearahnya.
"Asal kau lambat sangat?" Tanya Chris sambil menunjukkan ke arah jam dinding yang ada di dalam bilik itu.
"Aku nak kenalkan korang dengan seseorang. Tapi korang jangan marah dulu." Jelas Alicia lalu dia meluaskan bukaan pintu common room itu sehingga wajah Yang Hui kelihatan. Mereka terpana.
"Dialah pencuri sebenar tu." Ujar Alicia sepatah. Tujuh lelaki ini terkejut lalu terus sahaja meluru ke arah lelaki yang masih berdiri di belakang Alicia. Terus sahaja Yang Hui ini bersembunyi di belakang Alicia. Terus sahaja Alicia menghalang daripada tujuh lelaki ini membelasahnya.
"Tenang,korang. Ada sebab kenapa dia buat semua ni. Dia ada motif. Seperti yang cari,dia perlukan pertolongan."
"Apa maksud kau?"
"Dia lakukan semua ni kerana terdesak. Maknya sakit dan memerlukan rawatan perubatan. Dan dia tinggal disebuah rumah usang di belakang sekolah. Aku boleh tunjuk korang rumah dia kalau korang tak percaya!" Jelas Alicia.
Terkedu mereka semua mendengar kata kata Alicia. Tidak tahu apa yang ingin dikatakan. Jet memandang ke arah lelaki yang masih bersembunyi dibelakang Alicia.
"This's true?" Tanya Jet dan persoalannya itu mendapat anggukan daripadanya. Jet kembali memandang ke arah rakan rakannya. Kemudian kembali memandang Alicia.
"Aku ada idea untuk bantu dia. Kalau parents kita semua dan pihak sekolah sudi untuk berikan biasiswa penuh kepadanya,kita akan dapat atasi masalah dia. Tapi..." kini Alicia memusingkan tubuhnya ke belakang. Memandang lelaki yang masih bersembunyi dibelakangnya.
"You need to plead guitly and we'll to help you." Tegas Alicia bersuara kepada lelaki itu.
▫▫▫
Seminggu kemudian...
Yang Hui memerhati ibunya yang sedang dirawat oleh pihak hospital diluar bilik rawatan. Bibirnya menguntum senyum. Hukuman yang dijatuhkan keatasnya memang setimpal dengan perbuatan yang dia lakukan. Dia digantung selama seminggu dan menerima sebatan sebanyak 50 kali.
Ali menepuk lembut bahunya mematikan lamunannya. Ali juga turut mengukir senyuman.
"Don't worry. Your mom's treatment bill my dad will be competely responsible."
Bahunya juga dipegang oleh Jet. Lelaki itu tersenyum kepadanya.
"My dad also found a new home for you and your family."
Yang Hui memandang pula ke arah tujuh orang gadis yang juga bersama mereka. Mereka hanya mengukir senyuman manis.
"Our dad also agreed to take your education to the 12th grade." Kata Roza.
"Our dad will also get a full scholarship for you to attend any collage." Sambung Iman sambil tersenyum manis.
"Thanks for your help. I can't afford to pay you back." Ujar Yang Hui penuh penyesalan.
"Nin wuxu huifu. Nin bu chongfu dongzuo jiu zugoule[tak perlu balas. Cukup sekadar kau dah tak ulangi perbuatan kau lagi.]" Alicia bersuara. Mereka memandang ke arah Yang Hui sebelum masing masing memgangkat kaki untuk beredar pergi. Ketika itu,Yang Hui sempat memandang ke arah mereka sebelum hilang.
"Alicia!!!" Teriakan Yang Hui membuatkan mereka menghentikan langkah lalu menoleh memandang Yang Hui yang masih berdiri di hadapan bilik rawatan ibunya bagi menjaga ibunya.
"Xie xie! Wo baozheng wo bu hui zai zuo[terima kasih. Aku janji aku tak akan ulang lagi.]"
Alicia tersenyum penuh makna. Melihat dari senyumannya itu membuatkan mereka juganturut tersenyum. Mungkin apa yang dikatakan Yang Hui itu adalah perkara yang baik.
"Women xinshou nuoyan!![kami pegang janji kau]" Balas Alicia lalu dia melangkah pergi dari situ diikuti oleh mereka yang lain.
"Apa yang kau cakap dengan dia tadi,Alicia?" Tanya Moon selamba. Dia memang tidak faham bahasa cina yang dikatakan Alicia dengan Yang Hui tadi. Jika mereka menggunakan bahasa inggeris boleh lagi difaham mereka.
Alicia tertawa kecil. Dia faham bahawa semua rakan rakannya ini adalah dari bangsa melayu kecuali Nabila dan Chris kerana mereka keduanya kacukan ingeris. Jadi memang dah pro dengan bahasa inggeris. Hanya dia saja dari bangsa cina walaupun sudah mualaf dalam kalangan mereka 14 orang.
"Aku cakap yang dia tak perlu balas dengan semua yang kita dah buat dekat dia. Sudah mencukupi kalau dia dah tak mencuri lagi." Terang Alicia. Mereka hanya mengangguk.
"Dan..peganglah janji dia bahasa dia tidak akan ulang perbuatan tu lagi." Bicaranya perlahan namun masih mampu didengari oleh mereka yang lain. Mereka mengoyakkan bibir dengan menguntum senyum. Harapan mereka juga sama seperti Alicia. Hanya inginkan perubahan yang terbaik kepada rakan mereka dari gred 8 itu.
Bersambung....
YOU ARE READING
Northwind High School: The Birth Of The New Group
Teen FictionMengisahkan tentang kehidupan sebagai seorang pelajar yang penuh dengan rintangan dan cabaran. Northwind High School atau singkatannya NHS adalah sebuah sekolah yang terletak pada arah angin utama di bandar Cyberaya. Bukan mudah untuk mencapai matla...