PETANG...
"Okay,korang. Wait....jeyou??" Jisu bertanya. "Oh,Minjoon dah uruskan dia." Gina menjawap sambil tersengih. "Hyunhee je kan tak join kalau gitu....Jom mula kan perbincangan ni." Eunjae mengambil tempat di sebelah Jaeyun, Gina sebelah Jisu dan.......Herim terpaksa sebelah Donggeon....
"So..aku jumpa kad hospital kat bawah bantal Jeyou. And....tertulis Narkolepsi. Apa benda alah tu??" Jaeyun memandang ke arah kawan kawannya. "Eh kite ada belajar masa sekolah menengah dulu.. Ala dah lupa." Herim mengetuk ngetuk kepalanya. Donggeon memegang tangan Herim. "Nanti kau bodoh macam mana nak kawan dengan aku??" Donggeon memandang Herim sambil membuat muka risau. "Aku hempuk kau baru kau sedar!!!" Herim mengangkat tangannya hampir nak tumbuk muka Donggeon. "Oh....tu penyakit melibatkan otak. Bahagian yang kawal waktu tido dia rosak. Ada lah bahagian tu kat otak. Kalau penghidap narkolepsi ni dia akan tido tak kira waktu tak kira tempat." panjang lebar Eunjae memberi penjelasan. "Yeochin aku pandai la. So....sebab tu la dia tido tak tentu masa...."Jaeyun terangguk angguk. " Kesian dia....mesti susah kan??" Gina tiba tiba terkenangkan nasib Jeyou. "Kalau aku sakit camtu,apa kau buat??" saja Jisu menduga. "Aku jaga kau sampai akhir hayat." Gina memandang Jisu. "Nak muntah!!!!!! Wei Eunjae teman aku gi kedai muzik." Jaeyun memegang tangan Eunjae. "Jom" mereka pergi lain lain arah masing masing dengan pasangan dorang. Kecuali.....Donggeon dengan Herim.....
*******
"So....asal kau ajak aku pergi pasal malam??" Jeyou memandang ke arah Minjoon yang ada disebelahnya. "Ah...saje je. Dorang lain pergi keluar dengan partner memasing. Ah...kau nak makan ape??" Minjoon memandang ke arah Jeyou sambil tersenyum. "Ah rasa nak makan....."
"SOTONG GORENG!!!"
"Wah kau pun suka makan sotong goreng??" Jeyou tersengih memandang ke arah Minjoon. Minjoon dengan teruja mengangguk angguk. 'Comel' getus hati Jeyou. "Kau duduk la aku belikan." Jeyou menunjukkan bangku berdekatan pasar malam itu. Pasar tu tak jauh pun dari uni dorang,boleh jalan kaki.
Minjoon menuju ke bangku yang ditunjuk. Dia masih memerhatikan Jeyou yang sedang beratur membeli sotong goreng."TING!!"
Notifikasi di telefon Minjoon berbunyi. Dia segera membuka phonenya dan melihat mesej dari Gina.
"Mamat tu sakit Narkolepsi. Kau tau kan penyakit tu??"
Dia tergamam. Penyakit yang berkaitan gangguan waktu tidur. Padan la Jeyou tido kat memane je. Dia memang dah syak lama dah tapi....
"Jauh termenung? Nah" Jeyou menghulurkan sotong goreng kepada Minjoon dan duduk disebelahnya. "Trimas." Minjoon menyuapkan ke dalam mulut dan tersenyum. "Wei nanti aku bayar balik tau." Minjoon memandang Jeyou dengan mulut penuhnya. "Tak yah ah aku belanja. Ni first time aku belanja kawan aku." Jeyou memandang Minjoon."Asal pulak?"
"Selama ni...aku takde kawan rapat. Kawan pun takde. Tapi bile korang semua jadi kawan aku....aku gembira sangat."
"Oh ye ke??? Asal kau takde kawan? Kau hensem,pandai,baik."
Jeyou membisu dan membiarkan soalan tu tak berjawap. "Aku ada soalan. Kalau kau ada kawan yang sakit,apa kau akan buat or apa reaksi kau??" Minjoon tersentak mendengar soalan itu. "Aku kawan je lah dengan dia. Takde masalah kawan dengan orang sakit." Minjoon menjawap sambil tersenyum pandang Jeyou. Seketika mata mereka bertentangan. "Jom balik. Esok nak lawat ladang."
Mereka balik ke universiti selepas berborak dan menghabiskan masa bersama.
.
.
.
.
.
YOU ARE READING
NARKOLEPSI (Je you ff)
Roman d'amourNarkolepsi ni satu penyakit yang melibatkan bahagian otak yang kawal waktu tidur. So?? Penghidap akan tidur kat mana mana je dia nak. Persoalannya sekarang... Boleh ke orang yang ada penyakit ni hidup macam orang normal???