Hari kedua. Suasana pagi itu agak lengang. Ramai yang masih tidur bersepah di rumah itu. Tapi ada juga yang telah bangun membantu di dapur. Kebanyakan di dapur terdiri daripada saudara mara dan orang kampung.
Sang isteri ku pula masih tidak berganjak, menahan dahi dengan lengannya. Manakala anak perempuan sulungku tidur disebelahnya. Dua lagi adik lakinya kelihatan masih tidur baring di situ juga.
Lebih kurang jam 9 macam tu, mayatku dipindahkan ke dalam peti mesin ais. Aku tau tujuannya supaya mayatku terus kelihatan segar. Di bahagian dinding kelihatan bunga jadi penghias sekitarku. Di atas bahagian kepalaku ada sebuah bingkai gambar berserta fotoku yang kelihatan segak dan tampan.
Suasana kembali ramai orang. Kelihatan mereka datang dan terus datang. Ada yang muka bermalam di situ, ada yang datang semula pagi ini dan ada muka yang baru kelihatan. Malah lebih ramai dari semalam.
Aktiviti mereka seperti semalamnya. Ada juga yang menitiskan airmatanya, ada juga yang membaca doa buatku. Selebihnya, mereka akan mencari tempat duduk dan bersembang. Aku tidak kisah pun, asalkan sudi datang dari jauh dan dekat demi menjengukku, itu sudah memadai buatku.
Ada juga yang hanya duduk dan tidak bercakap, muka hanya terkebil-kebil memandang suasana di sekitar. Ada juga yang diam tapi tangannya terus bermain dengan telefonnya. Pelbagai ragam kelihatan. Ada juga yang dari tadi tidak berhenti bercakap.
Kembali semula kepada isteriku. Dia baru selesai mandi dan kembali semula di sampingku. Airmatanya, kembali bergenangan apabila dia melihat ke arah ku. Tidak berhenti dia kesedihan. Amat besar makna kehidupan ku baginya.
YOU ARE READING
40 HARI KEMATIAN
SpiritualPara pembaca dinasihatkan tidak terbawa-bawa dengan kisah ini. Kerana ia adalah suatu rekaan semata-mata. 40 Hari Kematian mengisahkan roh si mati merayau melihat kehidupan sebelum dijemput ke tempat penantian.