Kalaulah aku masih hidup. Keluargalah yang akan aku pilih. Ternyata penyesalanku sudah terlambat. Kalau dulu aku banyak memilih orang lain malah aku selalu meninggalkan keluarga untuk bersama kawan-kawan. Andai aku hidup semula, aku pasti memilih lebih banyak masa untuk bersama keluargaku.
Pernah suatu ketika, isteriku merajuk kerana aku keluar hampir setiap malam hujung minggu, masa tu belum ada anak lagi. Aku meninggalkan dia berseorangan di rumah. Aku bukanlah seperti lelaki lain keluar malam kerana ke kelab malam atau ke pusat hiburan atau sebagainya. Aku hanya keluar seronok dengan kawan-kawanku menonton bola. Aktiviti keluar menonton bola diluar berjaya disekat isteriku apabila kami melanggan pakej Astro yang ada menayangkan sukan bola. Keadaan itu memberikannya sedikit tersenyum.
Selain itu, aku akan meninggalkannya berseorangan bila teman-teman mengailku mengajakku melaksanakan aktiviti nelayan tidak bertauliah itu. Biarpun sang isteriku tidak membenarkan, namun aku tetap berkeras, jawapanku adalah keluar dengan kawan bukan steiap hari, hanya hujung minggu. Akhirnya isteriku mengalah dan memberikanku ruang itu biarpun aku tahu dia sebenarnya memilih aku bersamanya di rumah. Hampir setiap hujung minggu aku tidak berada di rumah.
Sama juga sikapku setelah ada anak. Aku melebihkan orang lain dari keluargaku. Aku tetap akan mencari helah untuk bersama teman-teman. Bila ada teman mengajak mengail, sudah pasti aku memilih hobi tersebut. Sehingga suatu ketika, kaki aku terpijak sejenis ikan berbisa. Balik ke rumah isteriku juga yang bersusah payah melayan karenahku kerana tidak dapat berjalan ketika itu.
Anak-anak merengek ingin belaian dariku pun aku masih tidak acuh. Bagiku cukup memberi nafkah buat mereka. Jarang sekali aku bermain bersama mereka. Sebab itu juga anak-anakku lebih rapat dengan ibu mereka. Setiap detik pembesaran dan perkembangan anak-anak aku tidak perasan. Tahu-tahu mereka sudah mencapai suatu perkembangan. Begitulah sikapku.
Pernah juga isteriku meluahkan padaku dulu, dia mengharapkan kami perlu lebih banyak masa bersama. Dia mengharapkan hujung minggu terisi bersamanya. Isnin sehingga jumaat waktu siang dipenuhi dengan waktu kerja. Bersama isteri sebenarnya lebih kepada malam hari. Tapi aku tidak pernah sedar itu semua sehinggalah aku minggu terakhir aku terlantar sakit. Di masa sakit itu juga isteriku bersusah payah menjaga makan minumku. Bukan teman-teman ku tidak menziarahiku ketika aku nazak sakit, tetapi mereka hanya menjenguk tidak lama. paling lama pun 2 jam. Selebihnya isterikulah yang bertungkus-lumus menjagaku.
YOU ARE READING
40 HARI KEMATIAN
SpiritualPara pembaca dinasihatkan tidak terbawa-bawa dengan kisah ini. Kerana ia adalah suatu rekaan semata-mata. 40 Hari Kematian mengisahkan roh si mati merayau melihat kehidupan sebelum dijemput ke tempat penantian.